Informació general

El govern municipal presenta un pressupost de 42,5 milions d'euros per al 2017

Per Berta Ruiz

Moment de la votació de l'aprovació inicial del pressupost municipal, que només va comptar amb el vot favorable dels membres de l'equip de govern

El ple extraordinari celebrat el passat divendres 23 de desembre a les quatre de la tarda –en un horari inusual i en dejuni de les festes nadalenques– va aprovar inicialment el pressupost de l'Ajuntament de Cambrils per a l'any 2017. La previsió pressupostària de l'equip de govern va rebre el vot contrari de l'oposició en bloc. El pressupost municipal és de 42.593.731 euros, xifra que suposa un augment de 202.321 euros respecte l’any 2016 i que, segons l'equip de govern, segueix prioritzant l’àrea de serveis a la persona que augmenta en prop de mig milió d’euros. En una roda de premsa prèvia al ple, l'alcaldessa –Camí Mendoza–, el regidor d'Hisenda –Jaume Gila– i les regidores Mercè Dalmau i Ana López van avançar les principals xifres del pressupost per a l'any vinent.

Segons va apuntar Gila, en números absoluts, la despesa corrent s’ha pogut augmentar en 992.969 euros gràcies a l’alliberament de càrregues financeres, l’estalvi energètic i altres mesures per gestionar els recursos públics amb major eficàcia. Tot això revertirà en la millora dels serveis públics, segons l'equip de govern. Quant a grans àrees, les xifres es desglossen de la següent manera:

- Àrea de la Persona: 5.762.709 euros (+487.570 euros respecte 2016)
- Àrea Econòmica: 1.695.064 euros (+102.439 euros respecte 2016)
- Recursos interns: 22.406.841 euros (-287.385 euros respecte 2016)
- Seguretat i mobilitat: 1.590.092 euros (-1.028 euros respecte 2016)
- Territori: 11.138.213 euros (-99.274 euros respecte 2016)

L'equip de govern va destacar que, en la línia del pressupost anterior, aquest 2017 augmenten les partides d’Ensenyament i Polítiques d’Ocupació com les de Benestar Social. En el cas d’Ensenyament i Polítiques d’Ocupació les partides augmenten en 252.541 euros respecte el darrer exercici, que representa un 28,3% del total, sense comptar les inversions a les escoles. El Departament aposta per incrementar les bonificacions i descomptes a les llars d’infants i mantenir les subvencions per la reutilització de llibres de text, les activitats extraescolars i les associacions de pares i mares.

D’altra banda, el govern també aposta per potenciar l’àrea econòmica, que veurà incrementat el seu pressupost en 102.439 euros per ampliar els serveis dirigits a la pròpia població i per reforçar la imatge de Cambrils com a municipi turístic. Des de Promoció Econòmica, una de les apostes més importants és l’arrencada del projecte de la Torre del Llimó com a centre de promoció econòmica i allotjament d’empreses. Des de Turisme, l’augment de la partida servirà per millorar el servei de socorrisme i la instal·lació de serveis a les platges.

Organismes Autònoms i empreses municipals

El pressupost dels Organismes Autònoms i les empreses municipals pel 2017 és el següent:

- Patronat de Música: 576.875,08 euros (-24.618, 51 euros respecte 2016)
- Patronat Museu d'Història: 174.350,41 euros (+21.636,71 euros respecte 2016)
- Patronat Turisme: 840.158,31 euros (+16.378,28 euros respecte 2016)
- EPEL Ingesòl: 911.750 euros (+98.976,21 euros respecte 2016)
- Aparcam SLM: 1.039.329,41 euros (-48.077,33 euros respecte 2016)

416.000 euros en inversions

Pel que fa a inversions –amb un pressupost d'uns 416.000 euros–, el projecte més destacat, segons va apuntar Gila, serà el nou passeig de Charles Darwin, que connectarà el nucli amb la futura estació del corredor del mediterrani. L’actual calçada asfaltada, situada al marge dret de la riera d’Alforja, es convertirà en una avinguda amb una zona enjardinada, dos carrils de circulació rodada, una franja d’aparcament en línia, una  zona enjardinada amb arbustos, un carril bici, una vorera de quatre metres d’amplada i un tercer espai enjardinat fins a la tanca del Parc del Pinaret. Aquesta inversió serà d'uns 300.000 euros. La resta es destinarà a millora d'instal·lacions escolars –uns 98.000 euros–. així com a millores de la Torre del Port i el refugi, platges, etc.

Ràtio d'endeutament del 67, 19%, la més baixa en 17 anys

Una altra de les xifres més destacades per l'equip de govern és la ràtio d'endeutament amb la què es preveu acabar l'any 2017. Segons el govern, la ràtio d'endeutament a finals de l'any 2017 se situarà en el 67,19%, la més baixa dels últims 17 anys. Aquesta reducció del deute per sota del 75%, que és el límit d’endeutament establert a la Llei Reguladora de les Hisendes Locals, donarà llibertat a l’equip de govern per poder realitzar inversions al municipi en els pressupostos del 2018. A més, les amortitzacions permetran augmentar la despesa corrent amb recursos que ara es destinen a despeses financeres.

La previsió és que al final de l’exercici 2017 el deute pendent disminueixi en 7.239.272 euros i se situï  en l’esmentat 67,19%, que en números absoluts són 29.456.785 euros. Aquesta reducció de la ràtio d’endeutament es deu principalment a amortitzacions ordinàries per un import de 5.184.410 d’euros i a l’amortització extraordinària de dos préstecs de 2.054.861 euros. Els dos crèdits es cancel·laran a principis d’any amb els imports que la Generalitat encara devia a l’Ajuntament pel desenvolupament del Pla de Barris, que es destinaran a reduir el deute tal com marca la llei.

Pel que fa a valoracions, l'alcaldessa destaca que "l’equip de govern ha fet un esforç per quadrar els comptes municipals atenent les necessitats dels cambrilencs, amb una previsió ajustada i realista sense incrementar la pressió fiscal". En una línia similar, el regidor d'Hisenda va destacar que es tracta d’un pressupost equilibrat que compleix amb els objectius d’estabilitat pressupostària i de sostenibilitat financera. Per a la primera tinent d'alcalde –Mercè Dalmau–, l'equip de govern presenta un pressupost sota els criteris de prudència i bona gestió, mantenint l'equilibri pressupostari. Finalment, la segona tinent d'alcalde –Ana López– va apuntar que tot i que el pressupost només augmenta el 0,48% respecte l’exercici anterior, el govern ha aconseguit incrementar la despesa corrent en un 2,76% ajustant, prioritzant i racionalitzant els recursos.  

Tota l'oposició en contra

El portaveu de l'Assemblea de Cambrils –Ivan Sanz– es va mostrar molt bel·ligerant amb la proposta pressupostària del govern. Després de fer un exhaustiu repàs de diferents partides, Sanz va afirmar que "volen fer moltes coses i en un any i mig no han fet res. A més viuen en una contradicció perpètua perquè volen fer una cosa i fan la contrària. Un cop més estem molt decebuts i segueixen reproduint polítiques de fa anys que no s'adapten a la realitat ni miren el benestar del ciutadà. No veiem cap intenció de liderar un projecte, no sabem quin model de ciutat volen".

També es va mostrar molt crític el portaveu del PP –David Chatelain– qui va afirmar que aquest pressupost és un punt d'inflexió negatiu respecte d'altres anys. Segons el regidor popular, "aquest pressupost és un copia i enganxa dels anteriors pressupostos, amb una manca d'objectius. No hi ha unes idees clares perquè simplement no hi ha idees. És un mal pressupost que difícilment no donarà resposta als problemes dels cambrilencs".

Des de C's, el seu portaveu –Imanol Rico– va deixar palesa la seva disconformitat. Va criticar que la documentació se'ls facilités amb poca antel·lació i va afirmar que les diferents modificacions de crèdit que es van fent al llarg de l'any no tenen res a veure amb el pressupost que s'havia aprovat inicialment. Després de valorar les diferents partides pressupostàries, Rico va cloure afirmant que "la petició de C's per baixar els impostos era real i hi havia marge". Finalment, el regidor de C's va demanar que es compleixin les ajudes socials.

Finalment, el portaveu de l'NMC – Oliver Klein– va criticar que el pressupost s'intenti aprovar tan tard estant, com estem, a l'equador de la legislatura. "No sé si és culpa del regidor d'Hisenda, d'ERC o del PSC o de qui és culpa que les coses no funcionin, perquè el pressupost havia d'estar aprovat fa temps. I estar tant de temps per calcar un pressupost no és normal" va afirmar. A més, Klein va carregar contra l'equip de govern manifestant que, "el govern no està donant la talla i no sé de qui és culpa". Sobre el pressupost, el regidor de l'NMC va dir que les previsions d'ingressos són molt generoses i va criticar les subvencions extraordinàries d'Alcaldia, ja que no haurien de ser una pràctica habitual. "Aquest pressupost no contemple les nostres prioritats perquè no augmenta les partides de Benestar Social", va cloure.

Comenta aquest article