Mobilitat
David Chatelain, regidor de Mobilitat: «El flux de trens s'ha modificat i estem perdent pes respecte d'altres punts com Vila-seca»
El 18 març de 2020, amb l'inici de l'estat d'alarma per la pandèmia i el confinament, Renfe i Rodalies de Catalunya van suprimir els trens Avant
El 13 de gener de 2020 es va posar en marxa la nova estació de tren de Cambrils. Aleshores, el nombre de tens Regionals del tram Cambrils-Barcelona i Barcelona-Cambrils es va mantenir igual que el que hi havia hagut fins aquell moment a l'antiga estació de trens, és a dir, una desena de trens regionals que durant un dia feiner feien aquest trajecte tant en un sentit com en l'altre.
Per altra banda, amb la posada en marxa d'aquesta nova i gran infraestructura ferroviària sí s'incrementava notablement l'aturada de trens Talgo a Cambrils, passant de dos al dia fins a un total de dotze diaris: sis en direcció a Barcelona i sis més en direcció a Tortosa. Aquesta desena de trens Talgo de més que es van començar a aturar a Cambrils eren els que abans s'aturaven a l'antiga estació de Salou. A tota aquesta oferta de trens també se li sumava, el 3 de febrer de 2020, la posada en marxa d'un tren Avant. Es tractava de l'únic tren que enllaçava l'estació de Cambrils amb l'estació del Camp de Tarragona i així connectar-se a la línia d'Alta Velocitat. Aquest comboi permetia arribar a Barcelona en 55 minuts. Al mateix temps, des de Barcelona i en destinació Cambrils també es va posar en marxa un servei de tren Avant des d'aquell mateix dia.
L'Avant es va suprimir el 18 de març de 2020
El 18 març de 2020, amb l'inici de l'estat d'alarma per la pandèmia i el confinament, Renfe i Rodalies de Catalunya van suprimir els trens Avant que unien Tortosa i Barcelona. Des d'aleshores ja no s'han tornat a recuperar.
Camí Mendoza (ERC): "El govern actual ha tingut converses formals amb la Generalitat per recuperar aquests trens, sobretot l'Avant?"
Aquesta qüestió va ser una de les preguntes que va sortir al plenari del passat 28 d'octubre. La portaveu d'ERC, Camí Mendoza, va recordar que, "els últims governs liderats per ERC vam treballar de la mà de Transports i Mobilitat de la Generalitat per tal que es posés en valor la nova estació de Cambrils arrencant el compromís que no es reduirien els trens amb parada a Cambrils i que es treballaria per millorar el temps de durada dels trajectes. El gener de 2020 va entrar en funcionament l'estació i al cap de dos mesos va arribar la pandèmia. Teníem els mateixos Regionals i s'incrementava amb parades de llarga distància que incloïa els Talgos i fins i tot teníem un tren Avant. Malauradament la pandèmia ho va trasbalsar tot però ja ha passat un temps. El govern actual ha tingut converses formals amb la Generalitat per recuperar aquests trens, sobretot l'Avant? Vostès defensen la ubicació estratègica de l'estació de Cambrils. Han fet gestions?".
David Chatelain: "És un tema sobre el qual l'Ajuntament no hi té competències sinó que ve d'instàncies superiors"
Sobre tot plegat, el regidor de Seguretat Ciutadana i Mobilitat, David Chatelain, va reconèixer que "fa 3 o 4 anys semblava que l'estació central del Camp de Tarragona havia de ser la de Cambrils i, de fet, es van fer moviments per planificar la ubicació de la nova estació d'autobusos en aquella zona. Doncs la realitat ha estat que no s'ha seguit aquest camí. El flux de trens s'ha modificat i estem perdent pes respecte d'altres punts com Vila-seca. El que s'està fent és intentar ajustar al màxim –dins dels límits que tenim amb la nostra mobilitat perquè tenim problemes amb certes rutes degut als convenis amb l'empresa Plana– aquestes freqüències amb la rotació actual del moviment de combois de tren". Pel que fa al pas dels trens i els seus horaris, el regidor va afegir que, "és un tema sobre el qual l'Ajuntament no hi té competències sinó que ve d'instàncies superiors".
"La prioritat és desbloquejar el tema amb l'empresa Plana respecte al flux d'autobusos"
En aquest punt Camí Mendoza li va preguntar a David Chatelain si des del consistori s'havia fet alguna gestió al respecte. Chatelain va afirmar que, "amb la Generalitat ens hem assegut tres vegades en dos mesos per intentar desbloquejar el tema. S'han fet reunions al respecte i crec que hem de desbloquejar els temes en funció de la seva importància. En aquest cas, la prioritat és desbloquejar el tema amb l'empresa Plana respecte al flux d'autobusos".