Infraestructures
El ple reclama el desmantellament de la via del tren i complir tots els compromisos ferroviaris pendents
El ple del passat divendres va aprovar una moció, presentada pels grups municipals del govern, en la que es reclama al govern de l'estat el compliment de tots els compromisos pendents en relació a la xarxa ferroviària del Corredor del Mediterrani, tant a Cambrils com a la resta del territori. La proposició, que va rebre els vots a favor d'ERC, PEDeCAT, PSC i els regidors no adscrits Cinta Ballester, Santi Gámez, Inma Sierra i Encarni Bello i les abstencions del PP, Ciutadans, NMC i AdC, exigeix al Govern Espanyol el desmantellament de la via de tren actual amb la retirada de rails, travesses i cablejat elèctric i tots els elements que formen part del traçat ferroviari. A més, el desmantellament també inclou l’elaboració de l’estudi d’efecte barrera del traçat tramviari amb els punts d'encreuament amb la xarxa bàsica viària, la recuperació de la cota natural del terreny en la situació anterior a la instal·lació de la via i la integració de l’espai en el paisatge. La moció també exigeix que s’executin les obres per posar en funcionament el nou traçat ferroviari i insta als diputats del Congrés que representen la demarcació de Tarragona a no votar a favor d’uns Pressupostos Generals de l’Estat que no contemplin partides necessàries per desenvolupar els projectes ferroviaris del Corredor del Mediterrani corresponents al Camp de Tarragona. Recordem que aquest passat mes de febrer i arran d'una reunió dels alcaldes del territori amb el delegat del govern de l'Estat, Enric Millo, l'alcaldessa, Camí Mendoza, va fer unes declaracions on expressava la seva preocupació pel fet que havia pogut constatar que "el projecte de desmantellament de l'actual traçat ferroviari encara no està redactat".
Ivan Sanz (AdC): "Si es desmantella l'actual via del tren, el tren-tram no es posarà mai en marxa"
El regidor de l'AdC, Ivan Sanz, es va mostrar crític amb tota aquesta qüestió i es va mostrar sorprès que "encara no se sàpiga què es farà amb el traçat actual un cop ja no hi circulin trens". Sanz també va fer esment al document que van presentar els principals alcaldes del territori referents a les comunicacions, aquest passat 19 d'abril, "aquest document que es van presentar els alcaldes suposa menys freqüències de tren des de Cambrils fins a Tarragona". Sanz també va sentenciar, "si es desmantella l'actual via del tren, el tren-tram no es posarà mai en marxa. Crec que s'hauria de fer una transformació progressiva de l'actual traçat en un tren lleuger".
El regidor del PP, David Chatelain, va dir que "compartia la necessitat" del que deia la moció però va precisar que l'any 2011 "no hi havia ni un euro als pressupostos de l'estat per al nou traçat ferroviari i ara ja està gairebé acabat". Chatelain també va fer un repàs a les previsions que s'havien fet des de la Generalitat per a posar en marxa el TranCamp i que no es van complir. El regidor de C's, Imanol Rico, també va seguir aquest darrer fil per dir que "sembla que només vulguin sortir als mitjans de comunicació. La Generalitat també hi té a veure amb els incompliments". El regidor de l'NMC, Oliver Klein, va manifestar els seus dubtes de que si es retiren les actuals vies del tren s'hi pugui fer un tramvia al seu lloc.
Camí Mendoza: "No volem unes vies abandonades al mig del municipi"
L'alcaldessa, Camí Mendoza, va respondre que les competències que s'expressen en el contingut de la moció són exclusivament del Ministeri, "no hi té res a veure la Generalitat". Referent al pacte territorial d'infraestructures, Mendoza va dir que era una condició indispensable per a fer força davant el Ministeri, "no només sortim a les fotos, també arribem a consensos", va manifestar. L'alcaldessa va afegir, "volem que el Ministeri compleixi les seves obligacions. El que més ens preocupa és que el govern central compleixi el que té signat i no ens deixi unes vies abandonades al mig del municipi".