L'Ajuntament encarrega la neteja dels barrancs i les rieres del terme municipal quatre vegades a l'any
Aspecte actual de la riera d'Alforja en el seu tram urbà |
El 10 d'octubre d'ara fa 13 anys, Cambrils va viure una de les rierades més fortes del segle XX. Era un dilluns, típic dia de tardor, una mica plujós. Poc abans de les vuit del matí, la riera va començar a baixar amb força i vint minuts més tard el nivell de l'aigua sobrepassava l'alçada de la zona plantada de gespa. De mica en mica, l'aigua va continuar pujant de nivell fins que la riera va desbordar-se i va començar a baixar una gran quantitat d'aigua a l'ample per les carreteres laterals i per damunt del passeig de La Salle. Els més de 400 litres per metre quadrat que havien caigut durant la nit pels voltants d'Alforja van arribar fins a Cambrils.
Les destrosses van ser molt nombroses: les dues passarel·les de vianants es van ensorrar i la força de l'aigua també va arrencar algunes baranes. Més avall de la via del tren, la força de la rierada va fer que laigua tirés pel dret i se saltés la petita corba que fa la riera, enfocant una part del seu cabal cap als carrers del Port. La rambla de Jaume I es va convertir en un riu i, fins a la plaça dAragó, tots els carrers que van cap al port es van inundar. També van quedar molt afectats alguns carrers de la Vila, com els carrers dels Immolats del Setge i part dels carrers de l'Hospital i de Sant Plàcid. A lEixample, la zona més castigada va ser linici dels carrers de Santa Joaquima de Vedruna i d'Àngel Guimerà.
Aquell dia, també es va haver de lamentar, per desgràcia, la pèrdua d'una vida humana: la de Pere Torres que va ser engolit per la força de l'aigua, prop de la desembocadura, en ensorrar-se el terra des d'on estava observant la rierada.
Neteja de totes les rieres
Una de les principals mesures que poden fer que l'impacte d'una possible rierada sigui menor és la neteja de les lleres, per evitar que s'hi acumulin brossa i runa.
Pel que fa a la neteja de totes les rieres que travessen el municipi, el regidor de Medi Ambient Joan Mas explica que des de l'Ajuntament "es té un contracte de manteniment amb una empresa local, que es dedica a fer uns manteniments permanents com a mínim quatre vegades a l'any i a fons". D'altra banda, si la Patrulla Verda detecta algun abocament incontrolat també s'encarreguen de netejar-ho i retirar-ho. També hi ha fixats uns convenis i uns requeriments amb els constructors, "que han de justificar on tiren els seus residus, ja que els han de llençar en abocadors controlats", per evitar l'acumulació de runa i brutícia en les lleres de les rieres. Segons Mas, "hem avançat molt en aquests últims anys, de com estava a com ho tenim ara. Però encara falta molt de treball i esforç, i sobretot és la manca de conscienciació de la gent, perquè sempre que poden realitzen abocaments incontrolats, i això ens perjudica a tots". Joan Mas assegura que aquest manteniment es fa a totes les rieres que travessen "el nostre terme municipal; als altres pobles d'aquí en amunt, dels quals poden baixar pins i arbres, ja no n'estic tan segur que es faci".
Projecte de remodelació del tram final de la riera de Riudecanyes
Un altre dels projectes que properament es posarà en marxa serà la remodelació del tram final de la riera de Riudecanyes, comprès entre el pont de la via fèrria i la seva desembocadura al mar. Sobre aquesta qüestió, el regidor de Medi Ambient va explicar alguns detalls sobre la situació en què es troba aquest projecte, que ja va ser presentat al Ministeri de Medi Ambient fa uns mesos. Tot i això, aquest s'ha endarrerit una mica, ja que hi ha una part d'aquesta remodelació que toca a Mont-roig del Camp i des del Ministeri de Medi Ambient es va preguntar a la població veïna si el projecte es tirava endavant de manera conjunta. Segons Joan Mas, "un cop aclarit aquest tema, i si a Mont-roig no li va bé, sol·licitarem a la Direcció de Costes de l'Estat del Ministeri de Medi Ambient que ens doni les subvencions suficients per tirar endavant aquest projecte. Ara estem a l'espera que el Ministeri inclogui el projecte dins de les ajudes que donen per a la regeneració de rieres i barrancs, ja que es farien càrrec de l'obra".
Recordem que el projecte, contempla una franja de 700 metres, entre el pont de la via fèrria i la desembocadura al mar. Per una banda, es realitzaran obres "dures" per a l'arranjament del desguàs de l'aigua a l'alçada de la via del tren, ja que es troba en mal estat, amb blocs de ciment i grans desnivells. L'altra actuació consistirà en la construcció d'una escullera d'uns 100 metres, a l'alçada del tram de major erosió, proper al carrer de la Rosa dels Vents. A banda d'això, es conservarà i es protegirà la llacuna natural de la desembocadura, inclosa en el catàleg de zona humides de Catalunya. També es faran tasques de desbrossament i neteja d'abocaments i, també, es replantarà una part amb espècies autòctones de la zona. Amb aquesta actuació s'ha previst construir un carril bici i un passeig de vianants.
Projecte de restauració de la riera de Maspujols
D'altra banda, la riera de Maspujols serà una altra de les rieres del municipi que tindran una millora. Segons Joan Mas, el projecte de regeneració de la riera de Maspujols està a punt d'entregar-se, i preveu diverses actuacions en el seu tram entre la via del tren fins a la seva desembocadura al mar. Per tant, es netejarà, es desbrossarà, s'eliminarà la runa i brutícia i es recuperarà tota la seva vegetació que sobretot hi ha en el seu tram final. També està previst millorar les passarel·les d'ús públic i es crearà un mirador elevat que permetrà tenir una visió més general de la riera.
§ Imatges de la rierada del 10 d'octubre de 1994
[Extretes del documental "La força d'una rierada" editat per Revista Cambrils]
§ El pont de la via del tren va ser gairebé engolit per l'aigua20"
La corrent es va endur diverses passarel·les de vianants23"