Informació general

Guerra oberta entre associacions professionals del taxi de Catalunya per l’anomenat “cas Cambrils”

Per Lluís Rovira i Barenys

Continua la polèmica al voltant de la concessió de les quatre últimes llicències de taxi a Cambrils
L’adjudicació per part de l’Ajuntament de les darreres quatre llicències de taxi a Cambrils encara porta cua. Tres d’aquestes quatre llicències van fer cap a una societat limitada formada per 13 taxistes cambrilencs enmig de les queixes d’uns altres 6 assalariats del món del taxi que van impugnar tant les bases com l’adjudicació. La principal queixa anava dirigida al valor que es donava a la presentació d’un projecte de taxi compartit –30 punts– que havia d’estar avalat per la signatura de la meitat més un dels taxistes de la localitat per ser acceptat. Per contra, es valorava en 0,2 punts cada mes complet treballat com a taxista.

El “cas Cambrils”

La bola, però, s’ha anat fent més grossa i ja ha traspassat les fronteres estrictament locals. El fet desencadenant és que el passat mes d’octubre la societat limitada que va obtenir les tres llicències de taxi va fer una ampliació de capital per incloure com a soci Josep M. Goñi, secretari general de la Federació Catalana del Taxi, membre de l’Institut Metropolità del Taxi i representant d’ERC a l’Entitat Metropolitana del Transport. El passat mes d’abril va transcendir a la llum pública aquesta incorporació a través de la filtració de la documentació que ho provava. Amb els papers a la mà és quan hi va prendre part el Grup de Taxistes Independents (GTI), sindicat barceloní enfrontat amb la Federació Catalana del Taxi de la qual Goñi n’és el secretari general. La confrontació entre aquestes dues parts ha propiciat diferents debats en emissores de ràdio barcelonines al voltant d’una qüestió que ja es coneix dins el sector del taxi com el cas Cambrils.

Creix el sector opositor

D’altra banda, si el passat mes de setembre eren 6 els treballadors del taxi que van impugnar les bases i l’adjudicació de les noves llicències, ara ja en són 13 els que mostren la seva oposició. Així es desprén de l’escrit que van dirigir a l’alcalde el passat 25 d’abril en el qual denunciaven que les quatre noves llicències no estaven fent l’ús per al qual havien estat adjudicades i sol·licitaven que aquestes llicències deixin de fer els serveis que estan realitzant perquè no s’ajusten a les normes per les quals van ser creades. L’escrit advertia que si no s’atenia la seva petició, qualsevol dels signants prendria les mesures legals que consideressin convenients.

Portada de la revista “Taxi Metropolità” que en l’edició de maig inclou un reportatge de quatre pàgines sobre el que s’ha anomenat “cas Cambrils”. Al costat, les primeres dues pàgines d’aquest especial.

§ JOSÉ M. SOTO, PRESIDENT DEL GRUP DE TAXISTES INDEPENDENTS “No es pot permetre que un senyor que està dins d’ERC faci ús d’aquest càrrec per obtenir un benefici propi”§

El Grup de Taxistes Independents (GTI) qualifica d’irregular l’entrada de Josep M. Goñi dins la SL cambrilenca i ha posat el cas en mans dels advocats. Segons José M. Soto, president d’aquest col·lectiu, “en funció del que ens diguin els advocats interposarem una demanda o no. Per una altra banda, nosaltres estem parlant amb membres de l’executiva d’ERC. S’han posat en contacte amb nosaltres perquè el tema els preocupa molt i temen que ERC en surti perjudicada en aquest cas. Estic a l’espera que em truquin per dir-me si consideren que l’actuació d’aquest senyor ha sigut incorrecta o no. El que m’han dit és que es tracta d’una actuació irregular i que no es pot permetre que un senyor que està dins d’ERC i que està en un càrrec públic per ERC faci ús d’aquest càrrec per obtenir un benefici propi”. José M. Soto també considera que hi ha d’altres punts en els quals s’ha actuat de manera irregular, “en el punt número 1 de les bases ja es determina molt clarament que a part de l’adjudicació de les llicències per part de l’Ajuntament s’ha de tenir prèviament l’informe favorable del Consell Català del Taxi, i aquest consell encara no està creat. A hores d’ara estem a l’espera que Ports i Transports de la Generalitat faci arribar la documentació que determini la composició del Consell i en quina data es formarà”. El president del GTI també considera que l’Ajuntament de Cambrils no ha obrat de manera correcta en l’adjudicació de les llicències de taxi, “el que ha fet l’Ajuntament de Cambrils és irregular; ara bé, no sabem si ho ha fet per estar mal assessorat pel senyor Goñi o bé ha actuat per iniciativa pròpia”.

§ JOSEP M. GOÑI, SECRETARI GENERAL DE LA FEDERACIÓ CATALANA DEL TAXI “Volem eradicar els grups mafiosos que operen en el sector del taxi, i guanyarem”§

La Federació Catalana del Taxi ha tingut un paper força actiu en tot el procés previ a l’atorgament de les llicències de taxi a Cambrils. El 4 d’agost de 2003 una delegació de la Federació, encapçalada llavors pel seu president Miguel Ángel Martín, es va entrevistar amb l’alcalde de Cambrils, Robert Benaiges, per tal de “buscar una solució a una crisi oberta entre els taxistes de Cambrils i l’Ajuntament com a conseqüència que l’Ajuntament volia atorgar quatre llicències”, segons explica Josep M. Goñi. Segons Goñi, “nosaltres vam anar allà a petició dels nostres associats, Ràdio Taxi Cambrils i la Federació d’Autotransport de Tarragona, i per tant és natural que davant d’un tema que els superava a ells la Federació Catalana actués. El resultat d’aquesta reunió va ser molt satisfactori. Vam acordar amb l’Ajuntament que s’atorgarien les llicències, però que es faria negociant-les amb el sector, que aquestes llicències s’atorgarien respectant escrupolosament la Llei catalana del taxi i, finalment, que es posava en marxa un projecte de taxi compartit i pagament per plaça subvencionat amb el municipi”.

Més tard, el 13 d’abril de 2004, la Federació Catalana del Taxi va presentar al·legacions a les bases reguladores per a l’adjudicació de les quatre llicències de taxi. La Federació va demanar que les llicències es donessin per al taxi compartit. També va demanar que els sol·licitants de les llicències presentessin un projecte avalat per la meitat més un dels taxistes de la localitat, per posar en marxa una línia urbana de taxi compartit. Les al·legacions de la Federació Catalana del Taxi van ser recollides a les bases d’atorgament de les llicències.

Incorporació de Goñi a la societat limitada

El 16 de setembre de 2004, amb les llicències de taxi ja atorgades, Ràdio Taxi Cambrils SL envia un escrit a la Federació Catalana del Taxi en què demana que la mateixa Federació o bé un membre de la junta directiva s’incorpori a la societat per impulsar el projecte. Segons explica Goñi, “en aquest escrit Ràdio Taxi Cambrils diu que és un projecte molt ambiciós, que és una experiència pilot en el taxi de Catalunya i que necessiten que es reforci la proposta amb la incorporació de la Federació o d’algun membre destacat d’aquesta. Com que sóc tècnic en Transport Públic i en Infraestructura de Transport, la Federació Catalana del Taxi considera que sóc la persona idònia per participar en aquest projecte i llavors decideixen que hi vagi jo. S’envia una carta a Ràdio Taxi Cambrils dient que la Federació no s’incorpora al projecte però que a canvi s’ha demanat a Josep M. Goñi que hi participi i que el senyor Goñi ha acceptat”. El secretari general de la Federació Catalana del Taxi considera que la seva actuació no és irregular, “jo estic dins aquesta societat limitada perquè les meves competències amb l’Institut Català del Taxi acaben allà on acaba el territori de l’àrea metropolitana de Barcelona. Per tant, fora d’aquest àmbit jo puc ser titular de les participacions que siguin necessàries de qualsevol empresa. A més, la meva participació a Ràdio Taxi Cambrils no es fa per ànim de lucre sinó a petició de Ràdio Taxi Cambrils i a petició de la Federació Catalana del Taxi, malgrat que si fos per afany de lucre tampoc no hi hauria cap problema”. Goñi té molt clar que tot aquest cas s’ha d’emmarcar dins la pugna que hi ha entre el Grup de Taxistes Independents i d’altres agrupacions del taxi, “Barcelona ha patit unes vagues salvatges organitzades per grups radicals en què han participat grups violents i mafiosos amb els quals jo m’he enfrontat obertament. He plantat cara a aquests grups mafiosos i els he derrotat, i per tant ells han intentat erosionar una figura que en un moment donat els ha col·locat contra les cordes. Pe tant, això s’ha d’emmarcar en aquesta lluita per netejar el sector que portem tant jo com Miquel Tomàs, del Sindicat del Taxi de Catalunya. Volem eradicar els grups mafiosos que operen en el sector del taxi, i guanyarem”.

§ JOSÉ RAMÍREZ, PRESIDENT DE RÀDIO TAXI CAMBRILS “Ens hem gastat 2.400 euros en cada taxi per adequar els taxímetres al servei de taxi compartit”§

Ràdio Taxi Cambrils va constituir una societat limitada segons marca la llei i, posteriorment, van fer una ampliació de capital de forma totalment legal. Així ho afirma José Ramírez, president de Ràdio Taxi Cambrils, que també explica que en una assemblea es va decidir demanar a la Federació Catalana del Taxi que, ja que els havia informat i ajudat, ho continués fent des de dintre. “Vam demanar a la Federació que formés part de la societat limitada amb la finalitat de treure-li profit al sistema. La Federació va designar Josep M. Goñi perquè participés amb nosaltres”, diu Ramírez.

Respecte al projecte de taxi compartit, Ramírez diu que esperen que l’Ajuntament de Cambrils digui els punts on vol les parades d’aquest nou servei per poder desenvolupar-ho, “nosaltres ja ens hem gastat 2.400 euros en cadascun dels 26 taxis per adequar els taxímetres al servei de taxi compartit. Si haguéssim posat un taxímetre normal només ens hauria costat uns 800 euros. Nosaltres ja ens hem gastat els diners, així que per part nostra no és només voluntat, sinó que és un fet real”. José Ramírez remarca el fet que tots 26 taxis podran prestar el servei de taxi compartit, tot i que si algun no hi volgués entrar no se’l podria obligar.

Comenta aquest article