Reportatge

Un pintor i gravador britànic al Cambrils dels anys 30

Per Jordi Moreno

Anthony Gross, 1924
Novament la xarxa Internet ha demostrat ser una eina eficaç a l'hora de transmetre coneixements més enllà de qualsevol frontera. Amb l’ajuda del conegut cercador americà Google, Revista Cambrils va localitzar dues aquarel·les dibuixades a Cambrils el 1932 a Redfern Gallery, una galeria d’art londinenca. Són obres d’un prestigiós pintor i gravador britànic anomenat Anthony Gross que actualment té obres exposades en una seixantena de museus repartits per tot el món. Gross, durant el decurs de la seva vida (1905-1984) va visitar Cambrils quatre cops i en les seves dues primeres estades va crear una notable obra artística ambientada al nostre poble que ara comencem a conèixer.

Segons Richard Gault, director de la galeria que actualment ven algunes de les seves obres “Gross va destacar pel seu talent en les diverses formes d’expressió artística que practicava. Era un home extraordinari, un artista ple d’energia i entusiasme que semblava no tenir fi, tal com demostra la seva bastíssima obra”. Entre molts altres fets rellevants que podem trobar a la seva biografia, cal destacar que durant la Segona Guerra Mundial va ser nomenat pel govern Britànic artista oficial de guerra amb el rang de capità de l’Armada. El Museu Imperial de Guerra de Londres té cinc-centes aquarel·les fetes per ell a l’Orient Mitjà, l’Índia i Burma. També va pintar el 1944 l’alliberació de França de les tropes alemanyes. Durant l’històric Dia D, Gross va travessar Arromanches alçant amb els braços les seves pintures per evitar que es mullessin. El 1945 va viatjar a Alemanya per pintar els últims estadis de la segona guerra mundial i va ser present el 26 d’abril a la trobada de les tropes dels Estats Units i Rússia a Torgau.

A dalt, vista del port de Cambrils des de l’habitació on Gross i la seva esposa van ser hostatjats (1933). Al mig, dibuix al·legòric d’una ballada de sardanes a la platja (1934). A sota, Gross va pintar amb gran luxe de detalls la terrassa del Cafè Gatell (1933). Còpies d’aquest gravat estan exhibides al Museu Britànic de Londres i a la Llibreria del Congrés de Washington DC.
Richard Morpet, conservador de la col·lecció d’Art Modern de la Tate Gallery de Londres afirma en un llibre retrospectiu sobre gravats d’aquest pintor que “més enllà de la controvèrsia, Gross és l’exemple clàssic d’un pintor-gravador, un artista amb influències franceses i angleses que interpretava contínuament una cultura amb l’altra. El seu treball unia l’amor anglès pel color humà i les coses particulars amb la sensualitat francesa per la joia de viure. Era un extraordinari i inquiet observador”.

La seva primera estada a Cambrils

La primera estada de Gross a Cambrils va ser l’estiu de l’any 1932 juntament amb la seva esposa Marcelle Marguerite (1899-1988). Malgrat que s’havien casat dos anys abans, van venir al nostre poble a passar la seva lluna de mel. Van ser hostes en una habitació del Cafè Gatell. Fruit d’aquesta primera estada va néixer una relació d’amistat entre la família Gatell i el pintor. El novembre de 1961 Gross va firmar al llibre de visites d’aquest cafè amb la següent nota: “Fa trenta anys vaig visitar per primer cop el Cafè Gatell, 10 anys després hi vaig retrobar el meu amic Josep Font. És tan agradable retrobar tants vells amics”.

No era el primer cop que viatjava a Espanya, de fet el maig de 1924 va ingressar a l’Acadèmia de San Fernando de Madrid per practicar la tècnica dels gravats sota la tutela de Carlos Berger. Estudiants de la seva promoció van ser Vicente Cobreros, José Luis Sánchez Toda i Vicente Sainz. En aquella època va quedar força impressionat per diversos gravats de Goya. A finals de l’estiu va comprar un burro i va viatjar pel nord de Bilbao fent gran quantitats de dibuixos pel camí. El 1925 va passar novament l’hivern a l’Acadèmia de San Fernando. Arribades les vacances va viatjar amb la seva germana Phyllis per Andalusia i el Marroc espanyol durant el conflicte del Rif. Durant aquell estiu va visitar la Seu d’Urgell i el Pirineu català, creant una notable obra pictòrica. Temps després d’una estada a l’ Académie Julian de París va tornar a Espanya el 1926 i va aprendre tècniques elementals per torejar, i finalment es va dirigir a Ronda amb Vicente Sainz.

Gross va dibuixar tres gravats de Cambrils

Durant la seva primera estada a Cambrils, va pintar diverses aquarel·les i va dibuixar diversos gravats que reproduïm en aquest article. Gross va ser un notable gravador que dominava amb perfecció la tècnica de l’aiguafort. Entre 1920 i 1984 en va crear centenars, principalment en blanc i negre. Utilitzant una agulla dibuixava els motius sobre planxes de coure recobertes d’una capa de resina. Quan havia acabat el dibuix, posava la planxa en contacte amb un àcid que es menjava la superfície que havia estat resseguida amb l’agulla. Finalment, s’eliminava la resina i la planxa quedava llesta per a l’impressió. Entre 1954 i 1971 Gross va ser un mestre gravador molt estimat a l’escola d’art Slade de Londres.

Anem a parlar, doncs, dels tres gravats que Gross va dibuixar al nostre poble i que formen part d’una tirada de 50 exemplars cadascun. El primer, titulat Café, mostra amb gran detall la terrassa de l’antic Cafè Gatell. L’influència de Van Gogh en aquest gravat és notable, podem veure en primer terme una taula amb un gerro d’aigua on hi neden dos peixets, uns coberts, una llauna de sardines i el sortidor d’un sifó. A continuació, al centre del dibuix, dos pescadors descalços que vesteixen amb roba notablement apedaçada prenent una copa sobre uns cabassos amb peix. A l’esquerra, una cadira de bova, un dibuix a terra del joc de l’eixarranca, un mort utilitzat per hissar les barques, un cavall o mula, i una barca sobre la platja entre altres detalls. A la dreta diverses taules parades amb clients descalços portant gorra i fumant, a la primera taula un porró, a la paret un cartell indicant la venda de mantecados. Segons Josep Pedrell, descendent de la família Gatell, és molt possible que Gross immortalitzés el seu tiet Josep Font com la persona que es troba al llindar de la porta del cafè amb la mà dins un farcell que utilitzava per cobrar els clients. També creu que Gross va dibuixar la seva mare servint d’esquena a la segona taula. Actualment podem trobar còpies d’aquest gravat al Museu Britànic de Londres i a la Llibreria del Congrés de Washington DC.

Comenta aquest article