Reportatge
La Revista ofereix en exclusiva una selecció de treballs inèdits daquest pintor-gravador dibuixats els anys 1933 i 1952
Anthony Gross, foto presa per Brenda Herdman a Le Boulvé lany 1982 |
El passat 26 de novembre, Mary Gross, filla del pintor i gravador anglès Anthony Gross (1905-1984), va visitar la Redfern Gallery de Londres portant amb ella gran part de lobra inèdita que el seu pare va dibuixar a partir de les seves dues primeres estades a Cambrils els anys 1932 i 1951. El director daquesta galeria, Richard Gault, ens va fer arribar per correu electrònic una selecció dels millors treballs que tenen un caràcter totalment inèdit. Revista Cambrils, amb aquest nou reportatge, us ofereix en exclusiva una reproducció daquests treballs i documenta amb més detall les estades daquest artista al nostre poble.
Cambrils protagonista duna pel·lícula danimació
A partir de lobra de Gross podem veure que Cambrils va deixar una gran empremta a la seva vida i a part de la seva obra. Lestiu de 1932, Gross va arribar juntament amb la seva esposa a un poble molt diferent al que coneixem ara. La seva estada en una habitació del Cafè Gatell a primera línia de mar el va posar en contacte amb una vila pescadora de gran vitalitat. La mar, les barques, els pescadors i el peix van ser una font constant dinspiració en forma de gravats, aquarel·les i esbossos. Els gravats descriuen amb gran detall la vida dels cambrilencs daleshores: el cafè com a lloc de reunió, les barques de vela llatina hissades sobre la platja, el diumenge com a dia festiu i les sardanes, nexe dunió entre convilatans.
La primera estada de Gross al nostre poble va inspirar lartista per realitzar un pel·lícula de dibuixos animats anomenada Village de pêche i subtitulada The storm, és a dir, una vila pescadora, la tormenta. És un fet excepcional que el Cambrils de principis dels anys 30 fos escollit com a escenari duna pel·lícula de dibuixos animats i que malgrat que no sarribés a realitzar es conservin 33 dibuixos que conformen lstoryboard daquest film. Gross va deixar inacabades tres pel·lícules danimació en aquest format. En una petita carpeta agrupats per parelles hi trobem els esbossos fets amb aquarel·la, llapis i tinta de la línia argumental de la història: A la platja les dones acompanyades dels seus fills porten paneres de menjar als seus marits pescadors. Les barques es fan a la mar enmig de grans ones. Les dones esperen la seva tornada ballant sardanes a la platja. Es fa fosc, i una terrible tormenta cau sobre la mar, els nens construeixen fogueres per guiar les barques dels seus pares de retorn a casa. De matinada, quan la tormenta sha calmat, les barques tornen de pescar i són hissades damunt la platja on els esperen les esposes amb preocupació. De sobte, el peixos surten de les paneres i es posen a ballar amb els homes i dones a la vora del mar.
A dalt, foto presa a Cambrils lestiu de 1933 a la platja de davant del Cafè Gatell per Marcelle Marguerite, esposa de Gross. Podem veure desquerra a dreta: Rosa Massagué Barenys i Josep Font Alterats, els seus fills Eugènia i Josep, Dolores Pedrell Solé i Anthony Gross. | ||
Gross va treballar pel director i productor Alexander Korda
El fet que cinc dels dibuixos siguin aquarel·les i diverses notes escrites als marges daquesta obra fan pensar que The storm havia de ser la seva primera pel·lícula de dibuixos animats en color. Es tracta dun document excepcional de gran valor artístic i històric que actualment es troba a la venda a Redfern Gallery.
Gross té una filmografia força extensa, lany 1932 va acabar la seva primera pel·lícula de dibuixos animats Une Journée en Afrique amb lajuda dHector Hoppin, un americà expatriat que va finançar i aportar el seus coneixements com a fotògraf a lobra. Aquell mateix any va començar les pel·lícules Les funérailles i La joie de vivre, una de les millors de la seva filmografia dins el cinema experimental davantguarda europeu. Els 12 minuts de metratge van requerir la realització de 17.000 dibuixos, cadascun dels quals va ser traçat i dibuixat directament sobre les cel·les de la pel·lícula. Va ser exhibida a París, Londres i Nova York amb gran èxit i comprada pel Museu dArt Modern daquesta última ciutat. Lany 1934 Gross i Hoppin van acceptar un contracte del director i productor de cinema Alexander Korda (1893-1956). Korda, dorigen hongarès, va dirigir i produir pel·lícules cabdals del cinema britànic com La vida privada dEnric VIII (1933) i ladaptació de la novel·la de H. G. Welles El lladre de Bagdad (1940).
Sembla ser, però, que largument massa exòtic i fantàstic de la pel·lícula The storm, localitzada a Cambrils, no va atraure a lequip de dibuixants de la productora de Korda, London Films. La primera pel·lícula en color de Gross va ser Fox Hunt, acabada el 1936. Aquell mateix any va deixar el seu càrrec com a director dart desil·lusionat amb la indústria del cinema i va tornar a París. Un any després va començar a preparar amb lajuda de Hoppin una adaptació en color del llibre de Jules Verne La volta al món en 80 dies, interrompuda el 1939 per linici de la segona guerra mundial. Aquell mateix any va tornar a Londres i va començar una altra pel·lícula, The ballad of barrage balloons. Lany 1952 amb lajuda del British Film Institute va continuar ladaptació de Verne, lany 1956 es va estrenar una versió inacabada daquesta pel·lícula amb el nom dAn Indian fantasy per raons de drets dautor, de la qual només sen conserva una tercera part del seu metratge. Lany 1977, Gross va ser elegit president del jurat del novè Festival Internacional dAnimació a Annecy (França) pel seu treball innovador en el món del dibuixos animats.