Informació general

Les tecnologies de la informació i la cohesió escolar centren el IV Fòrum Cambrils Ciutat Educadora

Per Gerard Ballester

El IV Fòrum Cambrils Ciutat Educadora es va celebrar a l'Institut Cambrils el passat dissabte

Al llarg d'aquest divendres i dissabte 18 i 19 de febrer, es van dur a terme les activitats que envoltaven la 4a edició del Fòrum Cambrils Ciutat Educadora organitzat pel Departament d'Educació i Polítiques Actives d'Ocupació de l'Ajuntament de Cambrils. Ja fa quatre anys que el municipi compta amb un Projecte Educatiu de Ciutat (PEC), que fixa les àrees de treball on cal actuar en matèria d'educació d'acord amb les prioritats aportades pel conjunt de la ciutadania; ja siguin tècnics de l'ajuntament, docents, pares, mares, estudiants, tothom té l'oportunitat d'aportar-hi el seu particular punt de vista.

Conferència de l'urbanista Jordi Borja

El passat divendres, el Centre Cultural va acollir la conferència inaugural, a càrrec de l'urbanista Jordi Borja, qui va encetar els actes del PEC. Aquesta portava per títol "Ciutats i ciutadania del segle XXI" i plantejava tot un seguit de grans reptes pendents de resolució que té encara la ciutat del segle XXI. Jordi Borja apuntava: “No tinc massa confiança en el que puguin fer les institucions i els partits polítics. Quan s'està sota la direcció d'un partit es pensa massa en les eleccions. Els moviments de renovació han de venir directament de la pròpia societat civil, de les associacions populars”. Denunciava obertament el model de societat urbana més freqüent avui en dia, a bracet de l'especulació, irrompuda per un capital especulatiu amb la complicitat dels poders polítics; una ciutat que tendeix a l'especificació i n'expulsa els joves, perquè per exemple, no disposen del dret a l'habitatge". Per a Borja és clau conservar la capacitat d'indignar-se: "pels discursos oficials incompetents d'aquest país, per la privatització dels espais públics, per les operacions especulatives que acaben creant ghettos, per la persecució dels immigrants i dels joves i per tot aquell reguitzell de realitats que malauradament només aconsegueixen crear murs simbòlics. També hem de tenir present que vivim en un món més segur que mai, però en canvi, la percepció d'inseguretat ha augmentat exponencialment".

“No tot el que és legítim és legal; en moments de canvi de vegades cal incórrer a la il·legalitat per aconseguir que allò que és legítim però no és legal ho sigui. Cal arriscar-se més”, deia Borja posant l'exemple de la Constitució vigent, completament desfasada en molts punts. D'altra banda comentava: “Es naturalitzen coses que de naturals no en tenen res; què en té de natural l'economia? Ja n'hi ha prou de mitificar l'estat del benestar. Hi ha massa tolerància per part de la societat. No hem d'alimentar més un sistema parasitari”. Amb aquest pronunciament finalitzava el primer dels actes compresos en l'edició del Fòrum d'enguany.

Projecte Educatiu de Ciutat

Durant la jornada del dissabte, al llarg del matí, l'Institut Cambrils va donar cabuda de 10 a 14 hores als tallers deliberatius del Projecte Educatiu de Ciutat. Primerament es va fer la presentació dels resultats de l'avaluació de l'impacte del PEC a Cambrils durant els últims quatre anys, tot fent balanç dels objectius aconseguits pel PEC i dels punts dèbils que encara persisteixen. El regidor d'Educació i Polítiques Actives d'Ocupació –Salvador Matas– i el tècnic del PEC, Gerard Nogués, van recalcar la manera de fer transversal que sempre ha volgut perseguir el PEC, intentant englobar un ampli ventall d'àmbits implicats, per a poder definir de manera més enfocada, d'acord amb la realitat, un Pla d'Actuacions pel conjunt de la ciutat. Tot i que en reconeixien dos punts dèbils: l'escassa heterogeneïtat dels participants en els fòrums d'educació, ja que la major part provenen del sector docent i hi ha més percentatge de dones; i d'altra banda també s'ha percebut una “voluntat constructiva”, donada l'actitud dels participants a ser propensos a canviar el seu punt de vista fàcilment.

Finalment, en aquest breu repàs de la trajectòria del PEC, també es van esmentar totes aquelles activitats impulsades des de dins d'aquest, com són per exemple els seminaris d'Eines de Convivència, els Esmorzars Saludables als centres educatius cambrilencs, el Club de Cultura Fàcil, les Comissions Ciutadanes, els itineraris pel Casc Antic Memòria de la Pau, entre d'altres actuacions.

Comissions de treball

Seguidament, els assistents al Fòrum, un total de 45 en aquesta quarta edició, es dividiren en tres comissions de treball diferents per tal de deliberar sobre tres aspectes prioritaris. Els participants podien escollir el grup de treball sobre la Ciutat Educadora, com treballem transversalment l'educació; el grup de les TIC i les Tecnologies de l'Aprenentatge i el Coneixement (TAC); o bé el grup de treball sobre l'educació com a eina de cohesió i igualtat. Aquests temes van ser escollits prèviament per ser els més votats d'acord amb les peticions rebudes pels Tècnics de l'Ajuntament, el sector docent i les entitats del municipi. Cada grup de treball estava moderat per un dinamitzador que també anava anotant totes aquelles idees que anaven sorgint i introduïa els debats.

En el segon grup, per exemple, que tractava sobre els temes de les tecnologies, es va debatre sobre quines coses es poden fer per millorar la comunicació del PEC, tant a nivell intern com extern, i també com es poden aprofitar les tecnologies per encarar-les a la formació i a l'ampliació del coneixement. Tothom va estar d'acord que per donar a conèixer el PEC i promoure la implicació directa de la ciutadania en el debat de les seues línies d'actuació, seria essencial la creació d'una pàgina web 2.0 que integrés blog, fòrum, en definitiva, un espai amb eines de participació directa, controlat per un dinamitzador i obert a les propostes de tothom.

Pel que fa al tercer grup, s'introduïren al debat aquells aspectes que causen exclusió en la nostra ciutat i què hi podrien fer les entitats per evitar-ho. Els participants en aquest grup es van posicionar clarament a favor d'una major intervenció per part de l'ajuntament, convocant les entitats i la resta d'agents socials de la ciutat i actuant de mediador entre les diverses agrupacions per tal de seguir una mateixa línia d'actuacions. A diferència de les edicions anteriors del PEC, aquesta també comptava amb el punt de vista d'un bon nombre de joves estudiants cambrilencs, que són els corresponsals de l'Ajuntament, que van poder dir-hi la seva.

El geògraf urbanista, Jordi Borja, juntament a Salvador Matas, el passat divendres al vespre

Comenta aquest article