Informació general

Es presenta el Corredor Mediterrani, un nou traçat ferroviari amb una línia de mercaderies i una de viatgers en Alta Velocitat, que travessarà el terme municipal cambrilenc

Per Lluís Rovira i Barenys

Aspecte de les obres aturades del traçat ferroviari que passa per Cambrils. El Corredor Mediterrani suposarà la creació d'un nou traçat que també travessarà el terme municipal cambrilenc

Ahir es va presentar a Barcelona l'estudi tècnic del Corredor Mediterrani, un nou traçat ferroviari que discorrerà entre la frontera francesa i Algesires i que es convertirà en un eix transversal tant de transport de mercaderies com de viatgers en alta velocitat. En aquest acte, presidit pel ministre de Foment José Blanco i que va comptar amb la presència del president de la Generalitat Artur Mas així com els presidents o representants de les comunitats de València, Múrcia i Andalusia, es va assegurar que aquest nou traçat serà plenament operatiu l'any 2020 i que connectarà les principals ciutats de l'arc mediterrani donant accés als seus ports i als seus nòduls logístics. El govern central destinarà més de 51.300 milions d'euros a totes les actuacions previstes en aquest Corredor.

Què suposa aquest Corredor Mediterrani?

Aquest traçat ferroviari, un cop enllestit, suposarà l'existència d'una línia exclusivament de mercaderies que, recorrent tot l'arc mediterrani, s'integrarà a la xarxa europea. D'altra banda, en matèria de viatgers, existirà una línia diferent a l'anterior que serà apta per al trànsit d'alta velocitat al llarg de tot el Corredor.

Quines són les obres a fer?

En la presentació d'ahir es va fer un repàs de les obres a fer, fins l'any 2020, en matèria ferroviària i relacionades amb el Corredor. Una dada a tenir en compte és que des del Ministeri es va assegurar que "al voltant del 2013 estaran en servei les obres de duplicació entre Vandellòs i Tarragona". Aquestes són les obres que estan aturades des de finals de l'any passat. Segons es va dir ahir, aquest és el darrer tram de via única que hi ha entre Barcelona i València.
Pel que fa a l'Alta Velocitat, el Ministeri va assegurar que el 2012 es posarà en servei el tram de Barcelona a la frontera francesa. També al 2012 l'Alta Velocitat arribarà des de València a Alacant i el 2014 fins a Múrcia.
Pel que fa a licitacions de nous trams, el Ministeri de Foment ja ha iniciat el procés per a licitar tot el tram d'Alta Velocitat València-Castelló-Tarragona per un import superior als 5.000 milions d'euros, mitjançant la fórmula de col·laboració pública-privada. Aquest és el tram que falta per a unir l'Alta Velocitat entre València i l'estació del Camp i és un tram que afectarà el terme municipal cambrilenc.
A banda, el 2011 es licitarà l'estudi pel desenvolupament del Corredor Mediterrani per la costa andalusa, entre Algesires i Almeria.

Com afectarà al terme municipal de Cambrils?

L'afectació d'aquest nou traçat ferroviari, pel que fa al terme municipal cambrilenc, a hores d'ara es desconeix. El regidor d'Urbanisme, Dani Pallejà, ha assegurat a Revista Cambrils Diari Digital que no té els detalls del nou traçat i que tot seguit l'Ajuntament es posarà en marxa per a obtenir la informació sobre l'afectació real que suposarà la realització d'aquest nou traçat dins el terme municipal cambrilenc tot i que queda clar que haurà de discórrer més a l'interior de la línia ferroviària que s'està fent ara.

Mapa del Corredor del Mediterrani

Comenta aquest article