Informació general

El Tribunal Suprem desestima el recurs interposat per la Fecam i dóna per bona la concessió del pàrquing del port

Per Lluís Rovira i Barenys

Entrada al pàrquing del port

El Tribunal Suprem ha desestimat el recurs de cassació que ara fa poc més de dos anys va interposar la Fecam contra l'auto del Tribunal Superior de Justícia de Catalunya ( TSJC) en què declarava executada la sentència judicial sobre l'aparcament del port de Cambrils. El Tribunal Suprem ratifica, en aquesta sentència emesa el 27 de desembre de 2011, els arguments del Tribunal Superior de Justícia de Catalunya que en la resolució del setembre de 2009 ja va dir queentenia que la sentència sobre la concessió administrativa atorgada per Ports de la Generalitat a l'empresa Saba per a la construcció i la gestió de l'aparcament subterrani del Port ja estava executada. Recordem que la Fecam havia presentat, el setembre del 2008,  una demanda d'execució forçosa de la sentència dictada per aquest mateix Tribunal el juliol del 2004, en la que s'anul·lava la concessió administrativa a Saba del pàrquing del Port. Després d'aquesta sentència, Saba va presentar recurs de cassació al Tribunal Suprem i aquest l'havia desestimat en una sentència emesa el 18 d'abril del 2008. Tot i aquesta resolució del Suprem, Saba ha continuat amb l'explotació del pàrquing del Port.

Es tanca la via judicial, dotze anys després

Un cop coneguda aquesta resolució del Tribunal Suprem, el president de la Fecam, Ignasi Recasens, ha manifestat a Revista Cambrils Diari Digital que això "és un capítol més dels abusos que s'han produït en aquest país amb les entitats financeres. Un cop més, el poder polític i el poder financer conflueixen i això passa perquè, en molts casos, qui ha de controlar les entitats financeres s'asseu als seus consells d'administració". Pel president de la Fecam, el que ha passat amb aquesta qüestió és incomprensible, "en el seu moment se'ns dóna la raó i, després, no es tradueix en res".
Ignasi Recasens considera que combatre els estaments públics pels tribunals és molt complicat i lamenta la lentitud que hi ha hagut en tot aquest procediment judicial, "han passat dotze anys des del primer contenciós fins ara. Amb això sol ja queda desnaturalitzada la sentència". Recasens afegeix, en to irònic, que "s'ha de tenir molta salut per afrontar un procés com aquest. T'hi has de posar de ben jove".

Una concessió a Saba, l'any 1999

La història de la concessió del pàrquing del port de Cambrils es remunta a l'any 1999 quan l'empresa pública Ports de la Generalitat va atorgar a Saba la concessió administrativa per a la construcció i l'explotació de l'aparcament del port per un termini de 30 anys. L'any 2000, la Fecam va interposar un recurs contenciós administratiu contra l'acord de Ports de la Generalitat d'atorgar la concessió a Saba. La demanda de la Fecam esmentava la mancança del Pla Especial del port i la falta de llicència municipal d'obres per construir l'aparcament, entre d'altres motius. Quatre anys més tard, el Tribunal Superior de Justícia de Catalunya va dictar sentència i va admetre la manca del Pla Especial per donar com a nul·la la concessió a Saba. Arran d'això, la Fecam va sol·licitar, l'any 2008, l'execució forçosa d'aquesta resolució, cosa que va ser desestimada pel mateix TSJC, un any després, ja que va considerar que amb l'aprovació del Pla Especial del port, que es va fer l'any 2005, ja es donava per executada la sentència. Després d'això, la Fecam va interposar un recurs al Tribunal Suprem, i aquest s'ha pronunciat en el mateix sentit que ho havia fet el TSJC.
Recordem que el recurs presentat per la Fecam, l'any 2008, demanava que Ports i Costes de la Generalitat suspengués les activitats d'explotació del pàrquing del Port a Saba. D'altra banda, també demanava la tramitació del corresponent instrument de planejament especial regulador de la façana marítima de Cambrils de manera que s'eliminés la rampa d'accés al pàrquing existent al mig del port i es concretés l'entrada i la sortida de vehicles, exclusivament, a la zona de la rotonda del Club Nàutic.
La Fecam també demanava que es concretessin els accessos per als vianants i els punts de ventilació de la instal·lació a l'espai comprès entre el vial de pas de vehicles i el mar de manera que s'eliminessin les sortides de fums i els accessos peatonals al pàrquing que hi ha a la zona propera a les cases de la façana del port. A més, la Fecam volia que es promogués un nou procés de licitació pública i que en el nou plec de clàusules s'incorporés l'obligació, per part del nou concessionari, d'aplicar un tarifat tou per als mesos de fora de temporada,  que permetés oferir el màxim de servei al sector comercial del Port de Cambrils.


Comenta aquest article