Societat

Revistacambrils.cat és el mitjà digital en català amb més audiència en relació a la població a qui es dirigeix

Per Èlia Bellmunt

Un moment de l'acte celebrat ahir al migdia. D'esquerra a dreta: Eusebio Serrano, Alfons Udina, Francesc Homs i Salvador Giner

Revistacambrils.cat és el mitjà digital català amb més usuaris en funció del seu àmbit de cobertura. Els usuaris únics de Revista Cambrils Diari Digital han suposat, la majoria dels darrers mesos, una cobertura de més del 50 % de la població cambrilenca i això suposa encapçalar aquest rànquing a nivell de Catalunya. Després de Revistacambrils.cat, els següents mitjans en penetració són Cugat.cat i Vilanovadigital.cat, que arriben a un 40% de penetració en els seus respectius àmbits.
Aquestes dades es van fer paleses, ahir, en l'acte de presentació del primer Rànquing de Mitjans de Comunicació Digitals en Català, impulsat per l'Associació Catalana de Premsa Gratuïta i Mitjans Digitals (ACPG) que es va fer al Palau de la Generalitat. Cal dir que el rànquing, que s'establirà amb periodicitat mensual, l'elaboren les empreses Nielsen i OJD interactiva.

50 mitjans auditats

El rànquing s'estableix en funció dels usuaris únics de cada mitjà. Aquest primer rànquing s'ha fet amb les dades relatives al passat mes de gener i dels 50 mitjans en català auditats per OJD-Nielsen. En aquest primer rànquing, Revistacambrils.cat ocupa el lloc 29è en números absoluts. Cal tenir en compte que el rànquing inclou digitals de televisió i ràdio, digitals nacionals que també tenen un diari en paper, digitals nacionals que només tenen suport web, digitals temàtics i digitals territorials (províncies i vegueries, comarcals i locals). La llista l'encapçala Televisió de Catalunya, seguida de l'Ara.cat, El Punt-Avui, Vilaweb, 3/24 i Naciodigital.cat.
Per primera vegada s’obtenen dades censals diferenciades per al mercat català considerant tots els dispositius (ordinador, smartphone, tablets, etc.) i llocs d’accés (a casa, a la feina, en mobilitat, etc.) fent un seguiment en temps real. El rànquing té la voluntat d’esdevenir una eina clau d’anàlisi de les audiències sense tenir en compte ni la grandària ni el territori de referència de cadascun dels mitjans digitals.
A partir del 10 de març, cada mes OJD presentarà els resultats i el rànquing dels mitjans catalans. En el primer rànquing del mes de gener, presentat ahir, els mitjans de comunicació digitals en llengua catalana arriben als 6.751.561 usuaris únics mensuals i 75.236.964 pàgines vistes. Cal dir que aquestes dades es veuran ampliades els propers mesos perquè el rànquing inclourà, dels mitjans bilingües, la part en català i els mitjans digitals que es vagin incorporant al rànquing.

Gran expectació en l'acte de presentació del Rànquing

A la presentació del Rànquing hi van assistir membres de l’àrea de comunicació i publicitat del Govern de la Generalitat, de la Diputació de Barcelona i de l’Ajuntament de Barcelona; directors i planificadors de les principals agències de publicitat; representants dels Col·legis Professionals del sector i de les Facultats de Periodisme; caps de comunicació de grans empreses; així com responsables de comunicació i premsa d’Ajuntaments, Universitats, partits polítics i representants d’algunes de les principals institucions nacionals. A més a més dels editors i professionals dels mitjans digitals que estan auditats per Nielsen/OJD/Interactiva.
L'acte va comptar amb les intervencions d'Elvira de Andrés, directora general de Nielsen Media España; Eusebio Serrano, director general d'OJD Interactiva; Salvador Giner, president de l’Institut d’Estudis Catalans; Alfons Udina, president de l’ACPG i Francesc Homs –Secretari General de la Presidència. D’una banda, Nielsen ofereix la homogeneïtzació amb les normes internacionals i, de l’altra, OJD Interactiva és la garantia d’una auditoria independent, tal com es van encarregar de dir els seus responsables. Per la seva part, Udina va destacar la necessitat empresarial de conèixer la realitat existent del català com a llengua vehicular en la definició d’un mapa comunicatiu sòlid i compacte. La presentació de les dades del rànquing va anar a càrrec de Josep Ritort, gerent de l'ACPG.

Francesc Homs, Secretari General de la Presidència: "els mitjans digitals són una garantia dels valors democràtics més essencials"

Finalment, Homs va cloure l’acte destacant la capacitat dels mitjans d’adaptar-se a un nou context donat que la comunicació digital és la que té més projecció de futur. Segons Homs, "els mitjans digitals tenen una força immensa. Hi ha un discurs que no comparteixo, que és el que diu que al darrere dels mitjans digitals hi ha la possibilitat de difamar anònimament i són un perill. Jo penso que això és un error i és, precisament, tot el contrari. Els mitjans digitals són la millor garantia, en el terreny de la comunicació, de cara al futur i des del punt de vista democràtic del pluralisme. Avui en dia, precisament gràcies a l'existència de la realitat plural, si a algú li passés mai pel cap que els mitjans es poden conduir per així estalviar-se les crítiques o impulsar un nou relat, va més perdut que un pop en un garatge".
El Secretari General de la Presidència va remarcar, encara més, la seva defensa cap els mitjans digitals dient que representen "una garantia dels valors democràtics més essencials. El paper que tenen els mitjans digitals per la configuració d'un país com el nostre i per la projecció de la nostra pròpia identitat és fonamental".

En el gràfic es pot veure com Revista Cambrils –la barra més alta– destaca en usuaris únics per rati de població

D'esquerra a dreta: el president de l'ACPC –Carles Ayats–, el director general de l'OJD Interactiva –Eusebio Serrano–, el president de l'ACPG –Alfons Udina–, el Secretari General de la Presidència –Francesc Homs–, la directora general de Nielsen Media España –Elvira de Andrés– i el president de l'Institut d'Estudis Catalans –Salvador Giner–

Comenta aquest article