Voluntaris a Muxia
Imatge, cedida per Salvador Franch, en les que es veu el fuel al litoral i els tractors i voluntaris treballant en la neteja |
Trucada des de Protecció Civil
Deu dies després de laccident lempresa CCV Grup va rebre una trucada de Protecció Civil de Muxia demanant informació sobre la manera dactuar en cas de vessament de cru ja que aquesta empresa en tenia experiència en haver treballat en laccident ocorregut a la monoboia de Repsol fa dos anys. Tal i com explica Salvador Franch, laccident ocorregut aquí havia estat molt petit i molt concret en comparació al que havien tingut ells. Tot i això, els vam fer unes quantes recomanacions. Els vam dir que comencessin a treballar sempre per la part interior i no pel litoral, i que cada dia netegessin bé les eines amb gasoil després dutilitzar-les. Després dhaver tingut aquest contacte i coincidint amb un període de vacances de lempresa és quan van decidir anar-hi. Salvador i els seus socis es van fer càrrec del transport dels tres tractors. El dia 22 de desembre van fer el viatge per deixar la maquinària. Els tractors es van transportar amb un camió. A banda, shi van desplaçar dos vehicles tot terreny, un dells preparat com a taller. Després de deixar la maquinària a Galícia van tornar a recórrer els 1.236 quilòmetres que separen Muxia de Cambrils per passar el Nadal a casa i retornar a Muxia, de nou, el dia de Sant Esteve. Lestada de Salvador Franch i els seus companys a Muxia va coincidir amb el moment més àlgid de voluntaris a Galícia, el dia de cap dany hi havia 1.300 voluntaris a Muxia. El que més em va impactar va ser la diversitat de gent que hi va arribar. També sha de dir que durant aquests dies molts van haver de marxar sense poder fer res, va comentar Franch.
Obrir pas i transportar cubells
Les principals feines que van fer Salvador Franch i els seus companys va ser obrir pas per accedir al litoral i, també, transportar els cubells carregats de fuel que shavia recollit al litoral i portar-lo fins als contenidors, vam obrir pas a trams de costa en els quals encara no shavia treballat. Ara bé, la principal feina va ser transportar els cubells per evitar les cadenes humanes i així la major part de la gent es pogués dedicar a treure el fuel de la costa. No cal dir que aquest feina ha estat força ingrata ja que el fuel ha anat apareixent al litoral en diferents dies, en una daquestes platges un dia vam treure unes 50 tones de chapapote. Lendemà al matí, quan hi vam tornar, ens vam trobar amb la sorpresa que nhi havia més que el dia anterior. És llavors quan et sents impotent. Tot i això, segons Franch, lexperiència ha estat positiva: estem satisfets de la feina que hem fet, però hem quedat desenganyats del muntatge polític i de les trifulques que tenen muntades els polítics, tant a nivell de Xunta de Galícia com dels ajuntaments i empreses ministerials. Hem vist coses molt rares. Per exemple, una empresa de lEstat era la que controlava tots els voluntaris. O bé màquines que facturaven 11 hores al dia, quan el dia que es va poder treballar més van ser 6 o 7 hores.