El Tribunal Superior de Justícia de Catalunya declara nul·la la concessió a Saba del pàrquing del port
Aspecte que presentava el pàrquing del port el dia 26 dagost a quarts duna de la matinada |
El Tribunal Superior de Justícia de Catalunya, en una sentència emesa el passat 30 de juliol, va declarar nul·la la resolució dictada el 20 doctubre de 1999 per Ports de la Generalitat que donava la concessió del pàrquing del Port a lempresa Saba. El contenciós administratiu que la Federació dEmpresaris de Cambrils (Fecam) va presentar ara fa quatre anys ha donat els seus fruits. Ara, amb la sentència a la mà, el gabinet dadvocats de la Fecam està estudiant les possibles accions a emprendre. El president de la Fecam, Jordi Savall, ja ha dit que la Fecam farà el que consideri millor per als interessos de Cambrils i per als interessos dels empresaris daquest poble. I si ho podem fer en col·laboració amb el govern de lAjuntament molt millor, perquè tot serà molt més fàcil.
Moment de la inauguració oficial del pàrquing el 2001 |
Jordi Savall parla de les possibles mesures a emprendre, amb una postura molt dura nosaltres podem exigir a la Generalitat que deixin les coses com estaven abans de la concessió, fer un Pla Especial i seguir el que digui aquest Pla Especial. Ara bé, jo crec que una de les coses a què ens donarà peu aquesta sentència és a recuperar les competències sobre el passeig del port. El port és nostre, el port és de Cambrils i no el manen des de Barcelona. Les competències de la Generalitat al port són per tot el tema marítim i del trànsit que estigui relacionat amb aquesta activitat, no amb una pàrquing. Després de conèixer-se la sentència, el president de la Fecam i lalcalde van mantenir una reunió per parlar daquest tema. Savall confia que es podrà actuar de manera conjunta i fins i tot sha arribat a parlar de reclamar la gestió municipal del pàrquing del port, jo crec que amb lalcalde estem bastant dacord a treure el màxim que poguem per al poble. Jo tinc el somni que Cambrils sigui un poble que per fi doni un servei de pàrquing a un preu molt econòmic. El pàrquing que pot donar rendiment és el pàrquing del port; quantes places podríem fer amb els beneficis que dóna el pàrquing del port?.§ ROBERT BENAIGES, ALCALDE La sentència judicial hauria de determinar el futur del pàrquing §
La primera impressió de lalcalde, Robert Benaiges, al conèixer la sentència judicial sobre la concessió del pàrquing del port va ser, en paraules seves, duna certa perplexitat, quant al seu significat, ja que entenc que la sentència hauria de venir acompanyada duna definició de quin hauria de ser el futur del pàrquing. Què vol dir aquesta sentència, vol dir que hem de retornar a les condicions inicials del port? Vol dir que lempresa Saba perd la concessió?. Benaiges també vol recordar que en aquell moment ja ho van denunciar els grups de loposició, ja vam dir que des del propi Ajuntament, i sobretot des de Ports de la Generalitat, es van fer les coses duna manera molt especial. Convocar un concurs que se sap que no es podrà adjudicar perquè el preu era irrisori em sembla, com a mínim, sospitós. Se li va donar directament el projecte a una empresa que el va reformar i va fer el que va voler, amb la conseqüent pèrdua de part del projecte en la segona fase. Encara nestem pagant les conseqüències. Tot aquest tema es mourà aquest mes de setembre. Lalcalde diu que ja ha demanat una entrevista amb el secretari general de Mobilitat, Manel Nadal, a la qual hi anirà acompanyat del president de la Fecam, li he demanat al president de la Fecam que faci una proposta molt clara de què és el que vol.
Pàrquing municipal
Davant la possibilitat duna possible gestió municipal del pàrquing del port, lalcalde va mostrar el seu escepticisme, passar a ser de gestió municipal significa que lAjuntament ha de pagar la part de rescat del pàrquing? El que no pot ser és que lAjuntament shagi de fer càrrec de centenars de milions de pessetes. Això és un problema de la Generalitat i lha de resoldre la Generalitat. Què farà la Generalitat? Presentarà un recurs? Pensem que presentar un recurs significa anar al Suprem. Jo entenc que el que farà la Generalitat serà demanar lopinió o el parer a lAjuntament de Cambrils, així mho ha fet saber el delegat del Govern. I què pensa lAjuntament de Cambrils? Tot el que sigui millorar el servei que ha doferir aquesta instal·lació de cara a la gent de Cambrils, perfecte. Però primer vull saber jurídicament què es pot demanar, què es pot fer i quin cost representa. Segons Benaiges, el pàrquing del port és car i poc utilitzat per la gent de Cambrils. Aquest passat hivern es va parlar amb Saba de la possibilitat de poder aplicar una reducció del 50% als ciutadans de Cambrils a través dun targeta, quan ja ho havíem acceptat ens van exigir la gestió de les zones blaves de superfície. Benaiges recorda que lobjectiu principal del govern municipal en aquesta zona és lacabament definitiu del seu urbanisme, ens va dir el secretari general de Mobilitat, Manel Nadal, que féssim nosaltres el projecte. Des de lAjuntament lestem fent i el presentarem ara a la tardor perquè sigui assumit per la Generalitat i ho pugui incloure als pressupostos del 2005 o, com a molt, del 2006, i així poder tirar endavant larranjament definitiu de la façana del port. Ara ja podríem fer lalineació, però també estem pendents del Pla Especial; ja ha passat lestiu i no ens ha arribat res.
La Fecam va interposar aquest contenciós el 22 de novembre de lany 2000. Abans de presentar el recurs, però, es va intentar el diàleg amb el govern municipal daquell moment. Segons explica Savall, nosaltres vam intentar negociar amb lalcalde abans que es fessin les obres del pàrquing. El port és la principal atracció turística i doci que té Cambrils i volíem que es fes la millor actuació possible. Lalcalde en cap moment ens va escoltar i va tirar pel recte. Vist això, vam anar a veure el director general de Ports i Transports. Vam parlar amb ell i ens va dir que parlaria amb el gerent de Ports, però aquest no ens va trucar ni ens va dir res. Vam tornar a demanar pel director general per dir-li que aquest senyor no havia vingut, ni ens havia atès ni res. Això passava lestiu del 2000, abans de començar les obres. Llavors és quan el director general de Ports i Transports de la Generalitat, Enric Ticó, ens envia una carta en què ens diu que està molt disgustat pel fet que després de lentrevista mantinguda amb ell haguem fet declaracions a la premsa amb actitud de clara censura i oberta oposició a lactuació municipal i a la pròpia Generalitat, i ens diu que si volem podem acudir a la jurisdicció competent per aclarir possibles responsabilitats. No vam tenir més sortida que anar a la jurisdicció competent i ho vam fer perquè és la nostra obligació com a ciutadans. La Fecam va interposar el recurs pel fet de no haver-hi cap planificació del port que indiqués on havia danar un pàrquing, ells van tirar pel recte i amb el poder que ells es creuen que tenen perquè són la Direcció General de Ports i els ports són seus, i els altres perquè són Saba i Saba és la Caixa van fer el que van voler amb el vistiplau de lAjuntament de Cambrils. També cal dir que aquesta obra no shagués fet mai sense el consentiment de lAjuntament de Cambrils. Però aquí tothom va tancar els ulls i ara ens trobem quatre anys després que no es podia fer. Savall també recorda que han passat quatre anys, hem canviat dalcalde i de govern, i el Pla Especial del port encara no està fet.