Informació general

El trencament d’una canonada deixa anar les aigües residuals pel barranc de la Mare de Déu del Camí

Per Èlia Bellmunt

Aspecte que presentava el tram final del barranc el dia 17 de setembre amb un important cabal d’aigües residuals

La canonada que discorre pel lateral de la llera del barranc de la Mare de Déu del Camí, es va trencar quan li van caure al damunt les pedres d’escullera que enguany s’han col·locat a la part final d’aquest barranc. Aquestes pedres d’escullera es van col·locar a principis d’aquest mateix any durant les obres de remodelació del barranc i de la zona propera. La canonada es va trencar just a sota del pont de la via del tren, d’on va començar a sortir la porqueria que es va anar acumulant a la desembocadura del barranc, a tocar de la platja. Així que es va trencar la canonada, que recull les aigües residuals del polígon de Belianes i una part de la Parellada, i va començar a sortir la porqueria, les olors a la zona van ser insuportables, per la qual cosa alguns veïns van fer arribar el seu malestar a Revista Cambrils. No obstant, Joan Pau Casquero –regidor de Serveis Generals– no té constància de cap queixa; “jo no n’he tingut directament o com a mínim a mi no m’han arribat” va manifestar.

La solució

Per evitar que la porqueria continués baixant barranc avall, al pont immediatament superior al trencament es va fer un desviament provisional que connectava la canonada amb la claveguera del carrer de Venus. A més, a la passarel·la de vianants que hi ha al final de tot del barranc es va penjar una bomba que xuclava la porqueria i la conduïa directament cap a la canonada que va arran de la costa cap al Dorado. Molt probablement les aigües residuals acumulades a la desembocadura del barranc han filtrat pel subsòl, encara que superficialment no van arribar al mar, tal com diu l’informe previ a la valoració dels danys.

Els aiguats caiguts durant el mes de setembre van fer que l’aigua baixés pel barranc amb molta força. En aquest tram final del barranc va provocar el descalçament de les pedres i les conseqüents destrosses. Joan Pau Casquero va explicar que “sota el pont de la via del tren hi ha pous que no tenen la tapa fixa i quan les pluges són fortes la tapa salta i la canonada s’omple de pedres, fang i sorra”.

El mur de contenció

A la zona al voltant del pont de la via del tren es reconstruirà la llera del barranc tal i com estava abans que es trenqués la canonada. A la zona de la desembocadura, s’eliminarà el mur de contenció i s’eixamplarà la sortida natural del barranc, on s’han acumulat terres i plantes. Amb motiu de les imminents obres de protecció del litoral de ponent s’aprofitarà per fer una nova canonada per a les aigües residuals enretirada de la línia de costa que eviti els problemes d’entrada d’aigua de mar i de sortida de porqueria.

La canonada

Com hem dit, la canonada trencada recull les aigües residuals del polígon de Belianes i part de la zona de la Parellada. Aquesta canonada arriba fins a la platja seguint el recorregut del barranc de la Mare de Déu del Camí. Des d’allí segueix arran de mar fins a l’estació de bombament del Dorado, on també hi fan cap les aigües de les urbanitzacions. Totes juntes són bomb ades cap l’estació del Parc del Pescador, on un impulsor les condueix cap a la depuradora.

El cost de les reparacions

Joan Pau Casquero va explicar que la responsabilitat de tot això és de l’ACA, “tot i que de moment haurà de ser l’Ajuntament qui assumeixi el cost de les reparacions, que en aquest cas es calculen entorn dels 25.000 euros, amb un pressupost especial o el que sigui. Després es presentarà a l’ACA i pot ser que ens arribi una subvenció”, va manifestar.

Comenta aquest article