Cultura

La Grande Chapelle estrenarà la recuperació musicològica de la Missa Scala Aretina a la Seu d'Urgell

Per Redacció

Imatge d'arxiu d'una actuació de La Grande Chapelle, dirigida pel cambrilenc Albert Recasens

La formació vocal i instrumental La Grande Chapelle –que dirigeix el cambrilenc Albert Recasens– oferirà un concert, aquest proper divendres a la catedral de la Seu d'Urgell, en el que es farà la recuperació musicològica de la Missa Scala Aretina, del compositor Francesc Valls. Aquest concert inaugurarà la tercera edició del Festival de Música Antiga dels Pirineus (FeMAP) i s’ha programat coincidint amb la pròxima commemoració, l’any que ve, del 300 aniversari de la Guerra de Successió.

Festival de Música Antiga dels Pirineus

En l'edició d'enguany del Festival de Música Antiga dels Pirineus (FeMAP) hi destaca la producció pròpia que obrirà el festival: la recuperació musicològica de la Missa Scala Aretina, obra mestra del compositor barroc català Francesc Valls –que va ser mestre de capella de la Catedral de Barcelona i un dels músics més rellevants i influents de l’època barroca– que es podrà escoltar interpretada recreant els efectius vocals i instrumentals de l’estrena de l’any 1702. Una recuperació que ha dirigit el musicòleg i director Albert Recasens i que interpretarà La Grande Chapelle (formació de la qual n’és cofundador), que és especialista de referència en la interpretació i recuperació del repertori hispànic i que ha obtingut premis nacionals i internacionals de reconegut prestigi com l’Orphée d’Or de l’Acacèmia del Disc Líric de París, el 2007 i el 2009 i el Premi al Segell de l’Any dels “Prelude Classical Music Awards 2007” d’Holanda, entre d’altres.
 A més, el concert es completarà amb l’estrena set obres sacres del compositor català, amb la finalitat de mostrar l’àmplia paleta sonora que trobem en la producció de Francesc Valls. Una recuperació musicològica que ha dut a terme Albert Recasens amb la col·laboració de Mariano Lambea, científic titular del Consell Superior d’Investigacions Científiques (Institució Milà i Fontanals), partint dels manuscrits originals i fent-ne les transcripcions corresponents.

Una obra cabdal de la història de la música peninsular


La Missa Scala Aretina de Francesc Valls és una obra cabdal de la història de la música peninsular que està envoltada de polèmica per les seves gosadies harmòniques i per la seva vinculació amb la Guerra de Successió i amb el setge de Barcelona. La Missa va ser objecte d’una de les polèmiques més famoses del barroc hispànic per la gosadia de Valls per haver introduït un interval dissonant de novena sense preparar sobre les paraules “miserere nobis”, en una entrada de la veu del tiple segon. Una llicència estètica que no va ser compresa per molts dels seus contemporanis i que va fer esclatar una polèmica que va durar fins al 1737 i que va implicar més de 50 compositors de la Península Ibèrica i del continent europeu. A més, aparentment, la missa va costar el càrrec a Francesc Valls, ja que l’any 1719 va ser represaliat per les autoritats borbòniques i apartat del seu càrrec de mestre de capella de la Catedral de Barcelona.

Comenta aquest article