El sector del càmping vol impulsar una llei que reguli la pernoctació d'autocaravanes a la via pública
Autocaravanes estacionades a la zona del Cavet, ahir a la tarda |
La Federació Espanyola d'Empresaris de Càmpings (FEEC) està treballant per impulsar una llei que reguli les pernoctacions d'autocaravanes a la via pública. Fa uns anys, les ordenances municipals sí podien prohibir l'estacionament de les autocaravanes però, l'any 2008, el Ministeri d'Interior va enviar un directiu de compliment obligatori en el qual declarava aquestes ordenances municipals com il·legals.
La presidenta de l'Associació de Càmpings de la Costa Daurada i Terres de l'Ebre Berta Cabré ha explicat a Revista Cambrils Diari Digital que les associacions de càmpings es queixen dels estacionaments quan les autocaravanes "incompleixen la normativa. No tenim problemes amb el fet que estacionin però sí amb que pernoctin. No pots treure taules i cadires com si estiguessis en un càmping. Es fa ús dels serveis públics de mala manera i Cambrils no es mereix això". Cabré ha apuntat que aquesta pràctica es produeix més durant la temporada baixa, un fet que afecta als càmpings de la zona.
L'Ordenança Municipal permet l'estacionament sempre i quan no s'exerceixin activitats pròpies d'acampada
Des de l'Ajuntament de Cambrils s'ha informat que l'article 3 de l'Ordenança Municipal regula que els vehicles poden estacionar sempre i quan no s'exerceixin activitats pròpies d'acampada. Segons fonts municipals, aquest article s'incompleix quan els propietaris de l'autocaravana despleguen el tendal o bé, acampen al voltant de l'autocaravana traient taules i cadires. Des del consistori s'ha apuntat que és molt difícil definir si hi ha una actitud campista i més, si es té en compte que la majoria d'aquests vehicles estan estacionats prop de zones enjardinades. Si s'incompleix aquest article, la Policia Local informa al propietari de l'autocaravana sobre la normativa però no pot aplicar sancions perquè l'ordenança es basa en el reglament de trànsit.
Fonts del consistori també han explicat que es pot prohibir l'estacionament d'autocaravanes quan es posa en perill la seguretat viària. Recordem que, ara fa dos anys, l'Ajuntament de Cambrils va impedir l'estacionament d'autocaravanes al carrer d'Auguste Renoir, al barri de la Llosa, i a l'avinguda d'Oleastrum. Per una banda, el tram del carrer d'Auguste Renoir que toca al passeig litoral era un lloc habitual d'estacionament d'autocaravanes donada la proximitat al passeig, les platges i les dutxes. D'altra banda, a l'avinguda d'Oleastrum hi estacionaven moltes autocaravanes i els veïns es van queixar que els autocaravanistes treien les taules i cadires fora del vehicle i, fins i tot, es banyaven a les piscines dels edificis contigus.
La majoria d'autocaravanes estacionen al Cavet
Actualment, un dels llocs més habitual d'estacionament de les autocaravanes és a la zona del Cavet, que compta amb aparcaments de zona blava. Des del consistori s'ha informat que la Policia Local controla que les autocaravanes paguin per estacionar en zona blava però també cal tenir en compte que bona part dels estacionaments són nocturns, quan ja no s'ha de pagar per estacionar. Segons fonts de l'Ajuntament, en el cas de Cambrils hi ha un 95% d'autocaravanes que pernocten nomes una nit a la ciutat.
Increment de les pernoctacions als càmpings durant el mes de juliol
Per altra banda, l'ocupació als càmpings de Cambrils es va situar en un 60% durant el mes de juliol, un 4% menys respecte el juliol de l'any passat. Berta Cabré ha apuntat que, tot i aquesta petita davallada, el nombre de pernoctacions ha incrementat un 1% i s'ha situat en 174.000. Tal com ha explicat la presidenta de l'Associació de Càmpings de la Costa Daurada i les Terres de l'Ebre, hi ha hagut un increment de llits, passant de 8.600 l'any 2012 a 9.300 que hi ha actualment. Pel que fa a l'estada mitja, s'ha passat de 5,1 a 4,6 dies.
Referent a les nacionalitats, hi ha hagut una disminució del turisme nacional del 45% al 39% i el mercat francès (25%) continua sent un dels més importants dins el sector. Els mercat irlandès (15%) i l'holandès (10%) se situen en tercer i quart lloc, respectivament.