Cultura

El Cicle de memòria de tardor repassa els inicis de les obres de construcció del port de Cambrils en el seu 80 aniversari

Per Berta Ruiz

El regidor de Cultura –Francesc Garriga– va presentar la conferència que va anar a càrrec de Mercè Toldrà

Ahir al vespre, al centre Les Basses, tenia lloc la conferència “La platja de Cambrils i la Junta d’Obres del Port de Tarragona a principis de segle XX”, emmarcada dins dels actes de la Festa Major i inclosa dins del cicle “Cicle de memòria de tardor: ports, camins i trens. Cambrils, nus històric de comunicacions”, organitzat pel Museu d’Història de Cambrils i l’Arxiu Municipal de Cambrils. La presentació de l’acte va anar a càrrec del regidor de Cultura –Francesc Garriga– qui va recordar que, precisament ahir, 80 anys enrere, es posava la primera pedra del port de Cambrils. Unes obres que van canviar de fesomia del barri marítim cambrilenc i dels seus pescadors.

Obres de defensa de la platja de Cambrils

A continuació, Garriga va donar pas a la responsable del Museu del Port de Tarragona, Mercè Toldrà, que va fer una extensa i detallada exposició històrica de tots els antecedents i entrebancs que van discórrer, durant molts anys, abans que es fes realitat aquesta obra. Toldrà va apuntar que inicialment es van realitzar unes obres de defensa de la platja de Cambrils que, posteriorment, van desembocar en la construcció de l’anomenat port de refugi. En tot aquest procés hi va intervenir el Port de Tarragona, a través de la seva Junta d’Obres del Port. De fet, a partir de l’any 1868 es van anar creant, arreu de l’Estat, diferents Juntes d’Obres de Ports. La de Barcelona va ser la primera, l’any 1868, mentre que la de Tarragona es va crear l’any següent, l'any 1869. A nivell legislatiu, l’any 1880 es va fer una llei que parlava dels ports d’interès general –costejats per l’Estat–, però no va ser fins l’any 1926, quan un Reial Decret va posar de relleu els ports de refugi –refugi de pescadors–, d’entre els quals s’anomenava Cambrils. Aquests ports de refugi, segons la llei, estaven adscrits a les seves respectives Juntes d’Obres de Port. En el cas de Cambrils, a la de Tarragona.

El projecte d'intervenció a la platja s'aprova l'any 1927, mentre que l'any 1933 s'inicien les obres del port de refugi

Segons va explicar Toldrà, el 21 de gener de 1927 es remet un estudi sobre la necessitat de construir un port de refugi a Cambrils. En aquest estudi s’inclou un ampli llistat d’informes que detallen l’evolució d’aquesta construcció. En tot aquest període d’anys, es presenten diferents projectes com el de Manuel Corsini l’any 1918 o el de Francisco Moranes l’any 1921, entre d’altres.
El 26 de desembre de 1926, es produeix a Cambrils, un important temporal que afecta el barri marítim. Aquest succés provoca una visita d’inspecció de les autoritats, on es posa de manifest la problemàtica que, constantment, afecta els habitatges i el litoral cambrilenc. Només uns mesos després, l’any 1927, l’enginyer Francisco García de Membrillera presenta un projecte de defensa urgent de la platja de Cambrils. El pressupost administratiu inicial era de 14.000 pessetes però, posteriorment, es va ampliar fins a 30.000 pessetes que servirien per a construir un dic a l’oest i consolidar la defensa dels habitatges a tocar de la platja. S’aprova el projecte i s’autoritzen els crèdits a la JOP (Junta d’Obres del Port). Les obres de defensa de la platja van començar el 20 de juny de 1927 i van acabar el 23 de febrer de 1928. Cal destacar que, aquesta intervenció d’urgència a la platja havia de servir, després, per fer el port de refugi de Cambrils. És a dir, tots els elements s’havien d’aprofitar, posteriorment. Uns anys després, l’any 1933, s’iniciaven les obres del port. L’acte de posada de la primera pedra es feia el 3 de setembre de 1933, tot i que les obres ja s’havien iniciat el 17 de maig de 1933.

Comenta aquest article