Informació general

Es desballesta una nova barca d'arrossegament del port de Cambrils, la "Dolça Catalunya"

Per Lluís Rovira i Barenys

La carcassa de la barca Doça Catalunya va ser arrossegada per la barca de la llum D Dalmau

La barca d'arrossegament Dolça Catalunya jau, des d'aquest passat dimarts 28 d'octubre, al cementiri de barques que hi ha davant el litoral cambrilenc. En el decurs d'aquest darrer mes s'havia iniciat el procés de desballestament de la barca, amb la retirada, primer, del motor i de totes les peces metàl·liques. El pas previ a l'enfonsament, un cop només queda la carcassa de fusta, ha consistit en practicar unes obertures a les parts laterals del vaixell i tapar-les amb fullola. El dia de l'enfonsament, a les drassanes del port, es va abocar una bona quantitat de grava dins el vaixell i es va remolcar fins el cementiri on dos pescadors van picar la fullola per a que hi entrés l'aigua.
Segons ha explicat Josep Montia, patró de la Dolça Catalunya, l'enfonsament va ser ràpid, "va durar vuit minuts". Les tasques d'enfonsament de la barca van comptar amb el suport de l'embarcació de Salvament Marítim, com a mesura de seguretat i per tal de donar fe de l'enfonsament.
La Dolça Catalunya era una de les quatre darreres embarcacions d'arrossegament construïda en fusta que encara quedaven al port de Cambrils. Ara ja només en queden tres i unes altres dues corresponents al sector de la llum. La barca enfonsada havia estat construïda a les drassanes Carceller de Sant Carles de la Ràpita i va ser estrenada l'any 1973. A tall d'anècdota, Josep Montia explica que donat el nom que li van posar a la barca i en tractar-se de l'època franquista, els permisos es van retardar més de l'habitual, "en comptes dels dos o tres mesos que trigaven, els permisos de la barca van trigar el doble". La Dolça Catalunya, en els seus inicis, es dedicava a la llum i als quatre anys de la seva estrena es va reconvertir al sector de l'arrossegament.

El sector pesquer agonitza

De les 18 barques d'arrossegament que hi havia al començar la veda, aquest passat mes de maig, ara ja només en queden 17. Fa vuit anys, el 2007, hi havia 29 barques d'arrossegament al port de Cambrils. De manera progressiva i d'any en any, la flota ha anat disminuït i tot apunta que ho seguirà fent en els propers anys.
Per una banda, en aquest moment hi ha unes quatre barques d'arrossegament més que estan pendents dels permisos i la subvenció europea per a fer efectiu el desballestament. D'altra banda, unes vuit o nou barques més estan en venda. Segons ha explicat un patró d'arrossegament a revistacambrils.cat, "en cinc anys podrien quedar, només, unes 3 o 4 barques d'arrossegament al port de Cambrils".

El balanç que en fan, enguany, els pescadors de l'arrossegament és de desastrós. Els preus del peix han estat més baixos que mai. Les captures no han estat les esperades ni tan sols després dels dos mesos de veda, "els mesos de juliol i agost han estat molt fluixos. Això ja passa de tant en tant. Aquest mes d'octubre, però, ja s'ha recuperat una mica".
A tot això, cal afegir les contínues inspeccions que pateixen els pescadors. Ahir mateix, personal del Ministeri controlaven el peix capturat per les barques per comprovar si feia les mides reglamentàries. De tant en tant, a més, també els inspeccionen els motors, "comproven si tenen els cavalls declarats". A tot això, a més, cal afegir els problemes estructurals que arrossega la Confraria de Pescadors fruit de les decisions preses aquests darrers anys.

Comenta aquest article