Moments difícils per al sector pesquer pel baix preu del peix i l'elevat preu del gasoil
Les barques darrossegament cambrilenques han començat la veda aquest mes de maig |
Un cop finalitzada la temporada, el sector pesquer fa balanç i enguany, segons explicava en declaracions a Revista Cambrils Carles Rom, representant de la Confraria de Pescadors, la temporada de pesca ha estat força positiva, tot i que podria haver estat molt millor: ha estat lany que més peix hem capturat, però també ha estat lany que més ha baixat el preu. El descens força pronunciat del preu pot ser degut a la saturació del mercat, és a dir, com més peix hi ha, menys valor econòmic té. Tot i així Carles Rom assegurava que enguany han començat la veda en un moment en què hi havia una gran quantitat de peix petit, la qual cosa vol dir que es preveu un bon inici de la propera temporada, ja que en dos mesos el peix ja haurà crescut i podrà ser pescat.
La lluita pel preu del gasoil
Tot i ser una temporada positiva, sha vist marcada pel constant augment del preu del petroli. Recordem que el passat mes doctubre el sector pesquer aturava lactivitat laboral per reclamar un abaratiment del preu del gasoil. Les reivindicacions es van produir a bona part de la geografia estatal i van suposar un seguit de manifestacions i el tancament dalguns ports pesquers, com el de Barcelona, Tarragona i Cambrils, entre daltres. Les reivindicacions van concloure després duna reunió entre la ministra dAgricultura, Pesca i Alimentació i els representants de la Federació Estatal de Confraries de Pescadors on es va signar un acord en què el Ministeri es comprometia a activar les ajudes de mínims per tal dabaratir el preu del gasoil.
Uns mesos després, i un cop finalitzada la temporada, sembla ser que lesforç del sector pesquer no va servir de gaire i que el compromís dabaratiment del gasoil per part de les adminsitracions no ha estat gaire generós. Segons explicava Carles Rom, actualment el gasoil es paga a 0,82 euros el litre, és a dir dos cèntims més car que abans que comencessin les mobilitzacions del sector, quan el pagaven a 0,80 euros el litre. Daltra banda, sembla ser que en els últims dies algunes embarcacions del port de Cambrils han començat a rebre les ajudes promeses pel Ministeri, al voltant de 0,16 euros per litre.
Pel que fa a les sancions dentre 300.000 i 900.000 euros que hi havia previstes per a les barques cambrilenques que van participar el passat mes doctubre en el tancament del port de Tarragona amb motiu de la vaga del gasoil, sembla ser, segons explicava Carles Rom que de moment no es tiraran endavant, ja que sesperarà que prescriguin.
Segons explicava Carles Rom, probablement les embarcacions del port de Barcelona no tindran aquesta sort, ja que la vaga va afectar no només el sector de les mercaderies, sinó que també va perjudicar el sector turístic amb laturada dalgunes embarcacions de passatgers.
§ Un negoci cada cop més difícil§ El constant augment del preu del gasoil i el preu irregular del peix fa que moltes famílies es plantegin deixar el negoci de la pesca, ja que cada cop resulta més complicat tirar endavant un negoci en què cada cop és més difícil aconseguir beneficis. Al port de Cambrils hi ha diverses embarcacions darrossegament, encara per determinar, que probablement lany que ve ja no sortiran a la mar. I és que els seus propietaris sapropen a ledat de jubilació i és difícil que generacions més joves vulguin fer-se càrrec del negoci. Segons explicava Carles Rom, actualment no es troba gent jove que vulgui dedicar-se a aquest sector.
Però la baixa dembarcacions no passa només al port de Cambils, al port de Tarragona, segons Carles Rom, ja hi ha set embarcacions de larrossegament i quatre del llum que han demanat poder enfonsar les seves barques al cementiri nàutic del municipi.
§ El preu de la sardina, sota mínims§ El sector del llum tampoc passa per un dels millors moments i és que des del passat mes de març el preu de la sardina ha baixat en picat. Des del passat mes de març fins a la primera quinzena de maig sha pagat a un preu mitjà de 53 cèntims deuro el quilo. Tal i com explicava el patró de lembarcació Dolors Dalmau, Francisco Gil, enguany han baixat molt els preus perquè hi ha molta sardina i la saturació del mercat fa que els preus baixin molt. El baix preu de la sardina, però, contrasta amb un altre peix blau, el seitó, que en els últims mesos ha tingut un preu mitjà de 7,02 euros el quilo i ha arribat a pagar-se a 130 euros la caixa. Segons Francisco Gil lany passat per les mateixes dates es pagava a igual preu la sardina que el seitó, perquè sen agafava el mateix, però enguany hi a poc seitó i massa sardina. Explicava Francisco Gil que tornar al port amb molta quantitat de sardina actualment serveix de ben poc, si has de multiplicar moltes caixes per 0 és com si tornessis al port amb ben poca cosa.
Per evitar que el preu de la sardina sofreixi una davallada tan dràstica, el passat dissabte 20 de maig es van reunir a Castelló representants de totes les Confraries de Pescadors de la costa mediterrània espanyola, des dAlmeria fins a Girona, per tal dadoptar alguna mesura per millorar la situació de la sardina. Segons explicava Francisco Gil, es va arribar a lacord que a partir dara cada embarcació del sector del llum podrà agafar només un màxim de 300 caixes per embarcació, i no les 500 que es podien agafar fins ara. Aquesta nova mesura, que va entrar en vigor el mateix dia, tindrà un període de proves fins al proper 15 de juny. Francisco Gil explicava que daquesta manera es baixarà lentrada de sardina als ports i això permetrà que el preu del producte, al ser més escàs, pugi. Un cop passat el mes de prova es valorarà si la mesura ha funcionat o si es torna a ampliar el màxim de caixes de sardina per embarcació. Però de moment es fa complicat poder treure beneficis de la sardina, tal i com explicava Francisco Gil, només entre els ports que hi ha a la província i les caixes que agafa cada embarcació hi ha sardina per abastir tot Espanya i si a això hi sumem els ports de Girona, Barcelona, Castelló arriba un moment que les fàbriques no saben on col·locar el peix.
Des de lentrada en vigor daquesta nova mesura, les embarcacions del sector del llum de Cambrils no nhan pogut fer una valoració real, ja que aquests dies no hi ha hagut gens de sardina; la pesca de la sardina, com la de molts altres peixos, depèn molt dels corrents marins, de la temperatura de laigua i una mica de la bona sort; esperem que això ajudi a millorar la situació, explicava Francisco Gil.
§ El volum de pesca va augmentar el 2005§ La pesca del port de Cambrils va augmentar durant lany 2005. Així ho indiquen les dades facilitades per la Confraria de Pescadors del municipi i el Departament de Ports de la Generalitat. El volum de pesca desembarcada arriba als 2,64 milions de quilos de peix, una xifra un 18,4% superior als quilos de peix desembarcats durant lany 2004.
La llista de les espècie amb més quilos capturats lencapçala la sardina amb un total de 812.639 quilos, una xifra molt elevada tenint en compte que la segona espècie més capturada se situa força lluny, el lluç amb 279.343 quilos. El seitó amb 235.571 quilos, el sorell amb 206.199 quilos i el pop amb 184.599 quilos són també algunes de les espècies que més shan capturat durant lany 2005.
Pel que fa als preus, les espècies que shan venut a un preu més elevat durant lany 2005 han estat les de la família del marisc. Encapçala la llista lespardenya, a 73,5 euros/kg, i el segueixen la llangosta a 45,1euros/kg, lescamarlà a 36,5 euros/kg i el llagostí a 29,7 euros/kg, per exemple.
La comercialització del peix, o el que és el mateix, les vendes, han significat un total de 7 milions deuros per un total de 2,6 milions de quilos de peix capturat. Aquesta xifra resulta un 4% superior a la de lany 2004. De tots els quilos, la majoria shan enviat fora del municipi (1.835.594 quilos).