Informació general

Moments difícils per al sector pesquer pel baix preu del peix i l'elevat preu del gasoil

Per Judit Pinazo



Les barques d’arrossegament cambrilenques han començat la veda aquest mes de maig
El passat 1 de maig les embarcacions d’arrossegament del port de Cambrils, un total de 29, ja no van sortir a la mar, i és que va començar el període de dos mesos de veda del sector. L’aturada la realitzen tots els ports de la demarcació de Tarragona excepte el de Sant Carles de la Ràpita, que ho farà durant els mesos de juliol i agost.

Un cop finalitzada la temporada, el sector pesquer fa balanç i enguany, segons explicava en declaracions a Revista Cambrils Carles Rom, representant de la Confraria de Pescadors, la temporada de pesca ha estat força positiva, tot i que podria haver estat molt millor: “ha estat l’any que més peix hem capturat, però també ha estat l’any que més ha baixat el preu”. El descens força pronunciat del preu pot ser degut a la saturació del mercat, és a dir, com més peix hi ha, menys valor econòmic té. Tot i així Carles Rom assegurava que enguany han començat la veda en un moment en què hi havia una gran quantitat de peix petit, la qual cosa vol dir que es preveu un bon inici de la propera temporada, ja que en dos mesos el peix ja haurà crescut i podrà ser pescat.

La lluita pel preu del gasoil

Tot i ser una temporada positiva, s’ha vist marcada pel constant augment del preu del petroli. Recordem que el passat mes d’octubre el sector pesquer aturava l’activitat laboral per reclamar un abaratiment del preu del gasoil. Les reivindicacions es van produir a bona part de la geografia estatal i van suposar un seguit de manifestacions i el tancament d’alguns ports pesquers, com el de Barcelona, Tarragona i Cambrils, entre d’altres. Les reivindicacions van concloure després d’una reunió entre la ministra d’Agricultura, Pesca i Alimentació i els representants de la Federació Estatal de Confraries de Pescadors on es va signar un acord en què el Ministeri es comprometia a activar les ajudes de mínims per tal d’abaratir el preu del gasoil.

Uns mesos després, i un cop finalitzada la temporada, sembla ser que l’esforç del sector pesquer no va servir de gaire i que el compromís d’abaratiment del gasoil per part de les adminsitracions no ha estat gaire generós. Segons explicava Carles Rom, actualment el gasoil es paga a 0,82 euros el litre, és a dir dos cèntims més car que abans que comencessin les mobilitzacions del sector, quan el pagaven a 0,80 euros el litre. D’altra banda, sembla ser que en els últims dies algunes embarcacions del port de Cambrils han començat a rebre les ajudes promeses pel Ministeri, al voltant de 0,16 euros per litre.

Pel que fa a les sancions –d’entre 300.000 i 900.000 euros– que hi havia previstes per a les barques cambrilenques que van participar el passat mes d’octubre en el tancament del port de Tarragona amb motiu de la vaga del gasoil, sembla ser, segons explicava Carles Rom que de moment no es tiraran endavant, ja que s’esperarà que prescriguin.

Segons explicava Carles Rom, probablement les embarcacions del port de Barcelona no tindran aquesta sort, ja que la vaga va afectar no només el sector de les mercaderies, sinó que també va perjudicar el sector turístic amb l’aturada d’algunes embarcacions de passatgers.

§ Un negoci cada cop més difícil§ El constant augment del preu del gasoil i el preu irregular del peix fa que moltes famílies es plantegin deixar el negoci de la pesca, ja que cada cop resulta més complicat tirar endavant un negoci en què cada cop és més difícil aconseguir beneficis. Al port de Cambrils hi ha diverses embarcacions d’arrossegament, encara per determinar, que probablement l’any que ve ja no sortiran a la mar. I és que els seus propietaris s’apropen a l’edat de jubilació i és difícil que generacions més joves vulguin fer-se càrrec del negoci. Segons explicava Carles Rom, actualment no es troba gent jove que vulgui dedicar-se a aquest sector.

Però la baixa d’embarcacions no passa només al port de Cambils, al port de Tarragona, segons Carles Rom, ja hi ha set embarcacions de l’arrossegament i quatre del llum que han demanat poder enfonsar les seves barques al cementiri nàutic del municipi.

§ El preu de la sardina, sota mínims§ El sector del llum tampoc passa per un dels millors moments i és que des del passat mes de març el preu de la sardina ha baixat en picat. Des del passat mes de març fins a la primera quinzena de maig s’ha pagat a un preu mitjà de 53 cèntims d’euro el quilo. Tal i com explicava el patró de l’embarcació Dolors Dalmau, Francisco Gil, “enguany han baixat molt els preus perquè hi ha molta sardina i la saturació del mercat fa que els preus baixin molt”. El baix preu de la sardina, però, contrasta amb un altre peix blau, el seitó, que en els últims mesos ha tingut un preu mitjà de 7,02 euros el quilo i ha arribat a pagar-se a 130 euros la caixa. Segons Francisco Gil “l’any passat per les mateixes dates es pagava a igual preu la sardina que el seitó, perquè se’n agafava el mateix, però enguany hi a poc seitó i massa sardina”. Explicava Francisco Gil que tornar al port amb molta quantitat de sardina actualment serveix de ben poc, “si has de multiplicar moltes caixes per 0 és com si tornessis al port amb ben poca cosa”.

Per evitar que el preu de la sardina sofreixi una davallada tan dràstica, el passat dissabte 20 de maig es van reunir a Castelló representants de totes les Confraries de Pescadors de la costa mediterrània espanyola, des d’Almeria fins a Girona, per tal d’adoptar alguna mesura per millorar la situació de la sardina. Segons explicava Francisco Gil, es va arribar a l’acord que a partir d’ara cada embarcació del sector del llum podrà agafar només un màxim de 300 caixes per embarcació, i no les 500 que es podien agafar fins ara. Aquesta nova mesura, que va entrar en vigor el mateix dia, tindrà un període de proves fins al proper 15 de juny. Francisco Gil explicava que “d’aquesta manera es baixarà l’entrada de sardina als ports i això permetrà que el preu del producte, al ser més escàs, pugi”. Un cop passat el mes de prova es valorarà si la mesura ha funcionat o si es torna a ampliar el màxim de caixes de sardina per embarcació. Però de moment es fa complicat poder treure beneficis de la sardina, tal i com explicava Francisco Gil, “només entre els ports que hi ha a la província i les caixes que agafa cada embarcació hi ha sardina per abastir tot Espanya i si a això hi sumem els ports de Girona, Barcelona, Castelló… arriba un moment que les fàbriques no saben on col·locar el peix”.

Des de l’entrada en vigor d’aquesta nova mesura, les embarcacions del sector del llum de Cambrils no n’han pogut fer una valoració real, ja que aquests dies no hi ha hagut gens de sardina; “la pesca de la sardina, com la de molts altres peixos, depèn molt dels corrents marins, de la temperatura de l’aigua i una mica de la bona sort; esperem que això ajudi a millorar la situació”, explicava Francisco Gil.
§ El volum de pesca va augmentar el 2005§ La pesca del port de Cambrils va augmentar durant l’any 2005. Així ho indiquen les dades facilitades per la Confraria de Pescadors del municipi i el Departament de Ports de la Generalitat. El volum de pesca desembarcada arriba als 2,64 milions de quilos de peix, una xifra un 18,4% superior als quilos de peix desembarcats durant l’any 2004.

La llista de les espècie amb més quilos capturats l’encapçala la sardina amb un total de 812.639 quilos, una xifra molt elevada tenint en compte que la segona espècie més capturada se situa força lluny, el lluç amb 279.343 quilos. El seitó amb 235.571 quilos, el sorell amb 206.199 quilos i el pop amb 184.599 quilos són també algunes de les espècies que més s’han capturat durant l’any 2005.

Pel que fa als preus, les espècies que s’han venut a un preu més elevat durant l’any 2005 han estat les de la família del marisc. Encapçala la llista l’espardenya, a 73,5 euros/kg, i el segueixen la llangosta a 45,1euros/kg, l’escamarlà a 36,5 euros/kg i el llagostí a 29,7 euros/kg, per exemple.

La comercialització del peix, o el que és el mateix, les vendes, han significat un total de 7 milions d’euros per un total de 2,6 milions de quilos de peix capturat. Aquesta xifra resulta un 4% superior a la de l’any 2004. De tots els quilos, la majoria s’han enviat fora del municipi (1.835.594 quilos).

Comenta aquest article