Les valoracions dels representants del sector turístic
Malgrat que encara queden per analitzar les últimes dades de la temporada, podem parlar dun descens de locupació de prop del 3% sentencia Salvador Pellicé president de lAssociació Hotelera Salou - Cambrils - La Pineda en fer balanç daquesta temporada. No obstant, el mateix Pellicé avisa que aquestes dades no són prou objectives, perquè no tenim valorada la incidència dels preus sobre els comptes dexplotació. A més a més, enguany han tingut molta incidència les vendes de darrera hora per Internet. Què passarà lestiu vinent, és difícil entreveure-ho en aquest moment, però és evident que aquest és el tercer any consecutiu que hi ha una davallada important. Pellicé no dubta sobre què cal fer: ha arribat el moment en què cal reaccionar, tant per part privada com per part de ladministració, per estabilitzar la temporada i de mica en mica anar augmentant les ocupacions. Des de lAssociació no estem dacord amb això de lesgotament del model de sol i platja, perquè la principal motivació dels que ens visiten és el sol i la platja. Una altra cosa és que un cop estan aquí puguin visitar altres indrets i fer ús daltres activitats. Pel president està clar que tota loferta complementària és un reclam per vendre el nostre destí. Hauríem de donar a conèixer el que tenim a linterior de la província fent una promoció més acurada i conjunta entre tots els agents turístics. Per aquest motiu reclama que després de lesforç en noves inversions del sector privat cal resoldre la deficiència dinfraestrucutres com és lautopista i certs serveis municipals com els aparcaments, la seguretat i la neteja, que creiem que són deficitaris. La clientela dels hotels de Salou, Cambrils i la Pineda és en un 45% mercat nacional i del mercat estranger un 60% és mercat britànic. Un percentatge important és turisme familiar, ja siguin parelles o parelles amb fills.
En paraules de Jordi Sancho, aquesta temporada ha estat una mica més fluixa que lany anterior; potser en número de persones hem tingut les mateixes, però possiblement no vénen amb el poder adquisitiu amb què venien abans. Com a valoració general podem dir que hem estat, de mitjana, entre un cinc i un set per cent per sota que lany passat. Com sapunta des de la majoria de sectors, el turisme denguany, quant a la procedència, ha sigut en un percentatge molt elevat el nacional; com sempre, ens ha salvat el turista espanyol. Quant a la famosa crisi del model de sol i platja, Sancho ens diu que no sha esgotat, la gent continua visitant-nos pel sol i per la platja, en tot cas, el que hem de fer és esforçar-nos perquè la gent pugui disfrutar daquest sol i platja tenint uns equipaments adequats; tenim un poble que és de qualitat alta, però ens falla molta cosa encara, sobretot infraestructures. Sancho, igual que molts dels presidents daltres associacions del sector, es queixa dels aparcaments i els accessos: una persona que ve dels pobles del voltant i està una hora per entrar a Cambrils i una hora més per buscar aparcament, quan veu que no en troba gira cua i sen va; aquell era un client potencial que hagués deixat uns calerons. Una alternativa al sol, segons Sancho, podria ser buscar una oferta complementària, com fa lEstació Nàutica, que la gent pogués trobar on, per exemple, llogar vaixells o el que sigui que poguéssim oferir de complementari. Quant a la forma de potenciar Cambrils com a destinació turística, Sancho diu que li sembla correcte potenciar el turisme familiar, però dotant-lo correctament dinfraestructures i dimatge. Daltra banda, comenta Sancho, penso que en aquests moments per part del Patronat de Turisme hi ha poques activitats i poques campanyes que facin notar dalguna manera el que podria ser el potencial de Cambrils.
§ MANEL MORELL, PRESIDENT DE LASSOCIACIÓ DHOSTALERIA DE CAMBRILS: Un turisme que ve aquí i paga 22 euros la pensió completa en un hotel ja em diràs quin turisme és§En opinió de Manel Morell, aquesta temporada ha estat bastant irregular: els caps de setmana a tope, entre setmana molt justet, i si no hagués estat per la baixada del juliol, hagués estat igual que els altres anys. Morell coincideix a dir que el turisme que ve als restaurants, el que fa bullir lolla, és el nacional i troba a faltar el turisme alemany, que era fins ara el client bo, fort. Sobre el model de sol i platja, Morell ens diu: però què hem de donar més que sol i platja? El que hem de fer és un sol i platja de qualitat. Jo crec que falta donar una empenta forta a Cambrils. Cambrils sens ha fet vell. Coincideix també en la manca daparcaments que pateix Cambrils: no tenim pàrquings, la gent savorreix i marxa, i marxen emprenyats. Quant a loferta complementària, Morell pensa en camps de golf macos, un Club Nàutic maco, amb una ampliació perquè això que no puguin venir barcos grans és un error. Però insisteix en demanar un turisme de qualitat: ja que ens distingim i ens volem distingir de ser una població amb oferta gastronòmica número u i de tot número u, doncs hem de tenir un client número u; no podem anar daquesta manera com anem amb una sabata i una espardenya, i es refereix a les ofertes turístiques de baix preu, un turisme que ve aquí i paga 22 euros la pensió completa en un hotel ja em diràs quin turisme és. Quant a la forma de potenciar Cambrils com a destinació turística, Morell opina: Cambrils ja lestem potenciant amb aquest eslògan del turisme familiar, però insisteixo: lhem de fer de qualitat. Morell té clares quines són les deficiències: Cambrils està brut, Cambrils sha fet vell, cada dia baixem de qualitat, cada dia hi ha més xiringuitos, cada dia hi ha més coses al carrer i cada dia hi ha més venedors ambulants; això és el que diu la gent.
Agustí Vilella considera que la temporada en general ha estat bastant irregular i el menys fluix, dins del que cap, ha estat el final de temporada. La clientela principal dels apartaments són per definició famílies amb canalla, la meitat de procedència espanyola i la resta sho reparteixen francesos, belgues, alemanys i suïssos. Té clar que el nostre mercat natural és Catalunya, la resta dEspanya i lEuropa occidental, una zona que demogràficament no creix. A lhora de pensar en clients potencials, encara falten molts anys perquè el turisme provinent dels països de lest arribi a ser massiu, perquè el nivell econòmic daquests països és molt baix. I és que als anys 60 ja deien que això del model de sol i platja era turisme despardenya, però no tenim estructures per a res més. Vilella opina que la nostra indústria turística està orientada al turisme massiu i el turisme massiu pot tenir més o menys qualitat, però és un tipus de turisme que té un altre poder adquisitiu; aquí de superpotentats no en vindran. Més que una crisi del model de sol i platja, Vilella pensa que la demanda sempre és selectiva i es va desocupant la costa pitjor en situació i qualitat. Si pensem què es podria fer per potenciar Cambrils com a destinació turística, Vilella ho té clar: shauria de fer el màxim possible per atendre bé el client. Tots plegats hem de tenir cura dels preus, hem de cuidar el poble, tenir-ho tot net i fer que les coses funcionin. Els preus és un aspecte que el preocupa perquè amb el canvi de leuro els preus shan disparat i tenim estructures enormes que només somplen amb molta gent, gent que només la podem extreure duna franja mitjana i mitjana-baixa.
§ ANTON NOLLA, PRESIDENT DE LASSOCIACIÓ DE CÀMPINGS: A Cambrils només podem oferir sol i platja§En fer balanç de la temporada turística denguany, Anton Nolla diu que nosaltres hem tingut una temporada normal. La primera quinzena de juliol vam tenir una mica de baixada, però la resta de la temporada ha estat similar als altres anys. Tot i això, aquest estiu hi ha hagut un gran increment de turistes francesos. Si sanalitza la procedència dels clients als càmpings tenim turistes estrangers fins a principis de juliol i a partir del 15 de juliol i tot lagost, més aviat és turisme nacional i francès. Els que vénen als càmpings són quasi tot famílies amb el seu cotxe particular. El president de lAssociació de Càmpings creu que el model de sol i platja no sestà esgotant, al contrari, està en auge. A més a més, Nolla opina que aquí a Cambrils només podem oferir sol i platja i, per tant, el nostre municipi ofereix al client sol i platja. Així doncs, jo crec que si sesgota el model de sol i platja, malament. No obstant, el nostre municipi ofereix daltres distraccions que hi puguin haver pels voltants, però el més important és sol i platja. Per tal de diversificar loferta i potenciar Cambrils com a destinació turística, Nolla creu que Cambrils com a destinació turística ja està bastant potenciat. Per atraure més clients hi ha coses que es podrien millorar per atraure el noste client i despistar-lo daltres alternatives, hem de cuidar la imatge de la població. Una possibilitat seria treballar més a nivell nacional i a nivell estranger en fires per potenciar Cambrils.
§ JORDI SAVALL, PRESIDENT DE LA FECAM (FEDERACIÓ DEMPRESARIS DE CAMBRILS): Tot el que shauria de fer per potenciar Cambrils com a destinació turística ho tenim a les nostres mans§Jordi Savall a lhora de fer balanç daquesta temporada considera que ha estat una temporada de normalització perquè els anys 2001-2002 van ser excepcionalment bons, i jo crec que les temporades que vindran seran similars a enguany. Savall ho té ben estudiat: a nosaltres ens va bé la tranquil·litat, que no hi hagi esdeveniments que ens despistin els clients. Daquesta manera, com que estan tan avorrits vénen aquí, van a la platja, es distreuen, surten a passejar i a fer un gelat, van a un restaurant, es posen morens... i a nosaltres ens va bé que es distreguin a casa nostra. Té clar que el turisme de sol i platja vendrà sempre perquè el més barat del món és anar a la platja. Però a lhora de pensar possibles alternatives tot el que shauria de fer per potenciar Cambrils com a destinació turística ho tenim a les nostres mans. Ara, que no sigui molt difícil no vol dir que ho haguem de deixar de fer. Per això, diu, si aconseguim que la gent se senti bé a casa nostra i que vinguin cada vegada que puguin fer una escapada, no ens ho acabarem mai, sentencia Jordi Savall. Un atractiu que ofereix Cambrils és que donem una alternativa perquè els nostres productes no són estàndards. Quan la gent ve aquí descobreix que hi ha comerç sense la necessitat de ser un centre comercial on totes les botigues són les mateixes a tot arreu. Tenim un comerç original i això ens diferencia. Completen loferta unes platges excel·lents, uns accessos a les platges boníssims, un servei de tot tipus i una hostaleria de primer nivell. Savall ha observat que cada vegada més ens estem recolzant en el turisme nacional perquè el turisme estranger ha baixat i encara que no anem malament, no ens hem dadormir.