Entrevista a Maria Eugènia Arbó, presidenta de l'Associació Hotelera Salou - Cambrils - La Pineda
Maria Eugènia Arbó, a la cafeteria de lhotel Port Eugeni |
La nova presidenta de lassociació substitueix Salvador Pellicé, que durant els darrers tres anys ha ocupat el càrrec i que el deixa per tal dassumir nous reptes de futur.
Actualment lAssociació Hotelera Salou - Cambrils - La Pineda compta amb un total de 88 establiments associats, que representen un 95,5% dels hotels a la zona, amb un total de 20.043 habitacions que es tradueixen en 43.450 places dhotel. Maria Eugènia Arbó arriba al capdavant de lAssociació amb la voluntat daconseguir un major reconeixement del sector hoteler fora de la província i continuar treballant per aconeguir desestacionalitzar la temporada turística.
En aquests primers dies en el càrrec sha encarregat de
Hem fet una tasca de primer contacte amb els ajuntaments dels tres municipis, Salou, Cambrils i Vila-seca, per presentar-nos i per fer-los arribar les principals inquietuds i preocupacions que tenim des de lAssociació, com poden ser la millora de la seguretat ciutadana, la millora de la neteja o els aparcaments per a aquells que vénen a visitar-nos.
El model turístic de Cambrils està definit, sobretot, per les segones residències i el turisme estatal. Creus que a Cambrils el model turístic destada en hotel té poca força?
Aquí a Cambrils, acabem de perdre un hotel amb una llarga tradició i història, com és lhotel Tropicana, i aquestes coses sempre són tristes i fan pensar. Jo crec que tant el creixement de segones residències com el creixement dhotels ha destar consensuat tant per ladministració com pel sector privat. Em sembla que no hi poden haver augments molt importants a nivell de construcció dhotels. Fa dos o tres anys hi va haver un augment força important tant dhotels com de places hoteleres i amb aquest temps shan hagut dabsorbir. Un altre augment dhotels, actualment, el que faria és provocar una baixada de preus, perquè hi hauria molt per triar i aquest no és el model que sha de produir ni a Cambrils, ni a Salou, ni a la Pineda. El que hem de fer és amb el que tenim mirar de tenir una relació qualitat-preu bona i laugment que es vagi fent que sigui consensuat entre administració pública i el sector privat. A banda, les ofertes dels hotels han danar evolucionant i oferint cada dia més coses.
Com es defensen els interessos duna associació formada per poblacions amb models turístics tan diferenciats?
Els diferents ajuntaments de les poblacions que formen part de lAssociació Hotelera han primat un tipus de públic adequat a la seva oferta. En el cas de Cambrils, hi ha hagut un augment de la segona residència que actualment sestà parant i sestà intentant convertir en primera residència. A Salou, la construcció dhotels sestà parant una mica i pel que fa Vila-seca i la Pineda, sestà creant un nou tipus dhotel amb un nou perfil de client, una mica diferenciat del tradicional de sol i platja. Dins de lAssociació tenim representants dels tres muncipis. Tot i que són tres municipis diferents, evidentment tenen interessos en comú. No treu força que hi hagin tres models diferents de turisme, al contrari, hi ha molta unió, ja que des dels diferents Patronats de Turisme el que sofereix és que es visitin els municipis veïns. A nivell de lAssociació, aprofitem aquesta complementarietat.
Què shauria de fer perquè Cambrils tingués un turisme actiu durant tot lany?
El client estranger tradicionalment coneix més Salou que Cambrils. A nivell del sector privat sestan fent esforços perquè es conegui més Cambrils i quins avantatges té aquest client a lhora de venir al municipi. El mercat estranger permet que el client, a diferència del turisme nacional que ve caps de setmana concrets i a lestiu, et vingui fora dèpoca. La complementarietat entre el mercat estranger i el mercat nacional és molt important. Un altre aspecte important és laeroport de Reus i els vols de baix cost, i crec que sha de continuar impulsant i fomentar-lo. De fet, a nivell de les cambres de comerç sestà treballant per tal de mirar dincentivar que sincrementin el nombre de vols.
Com es dóna a conèixer Cambrils?
La trajectòria de Salou a nivell de promoció és molt més llarga que la de Cambrils. La forma de vendre Cambrils és molt enfocada al turisme familiar, molt més tranquil que Salou. Tot i així, es complementen molt bé els dos municipis, perquè si un client sallotja a Cambrils i vol una mica més de festa sempre pot anar a Salou, que està molt a prop. Hem fet algunes reunions amb el Patronat de Turisme per tal dacordar quin tipus de clients estem tenint i què hi hagi una connexió entre aquests i la promoció que es fa actualment del municipi, per no anar errats.
Quina serà la teva línia de treball al capdavant de lAssociació?
El que estem fent ara és acabar-nos de situar i mantenir-nos en la línia que tenia lAssociació Hotelera. El que sí que volem és que la nostra veu també es pugui sentir amb força a nivell de Barcelona, és a dir, fora del nostre principal àmbit dactuació. També estem treballant i estem molt en contacte amb lAssociació de la Petita i la Mitjana Empresa de Catalunya (PIMEC), ja que nosaltres tenim negocis daquestes característiques, per intentar vehicular la nostra veu a través de lAssociació.