Informació general

Entrevista a Maria Eugènia Arbó, presidenta de l'Associació Hotelera Salou - Cambrils - La Pineda

Per Judit Pinazo



Maria Eugènia Arbó, a la cafeteria de l’hotel Port Eugeni
Maria Eugènia Arbó és des del passat 4 de maig la nova presidenta de l’Associació Hotelera Salou - Cambrils - La Pineda. Maria Eugènia Arbó és una empresària cambrilenca que a banda d’ocupar diferents càrrecs de responsabilitat a l’empresa familiar Grup Arbó ha realitzat també una important tasca en l’àmbit de la docència, ja que durant cinc anys ha impartit classes sobre Política d’Empresa a ESADE.

La nova presidenta de l’associació substitueix Salvador Pellicé, que durant els darrers tres anys ha ocupat el càrrec i que el deixa per tal d’assumir nous reptes de futur.

Actualment l’Associació Hotelera Salou - Cambrils - La Pineda compta amb un total de 88 establiments associats, que representen un 95,5% dels hotels a la zona, amb un total de 20.043 habitacions que es tradueixen en 43.450 places d’hotel. Maria Eugènia Arbó arriba al capdavant de l’Associació amb la voluntat d’aconseguir un major reconeixement del sector hoteler fora de la província i continuar treballant per aconeguir desestacionalitzar la temporada turística.

En aquests primers dies en el càrrec s’ha encarregat de…

Hem fet una tasca de primer contacte amb els ajuntaments dels tres municipis, Salou, Cambrils i Vila-seca, per presentar-nos i per fer-los arribar les principals inquietuds i preocupacions que tenim des de l’Associació, com poden ser la millora de la seguretat ciutadana, la millora de la neteja o els aparcaments per a aquells que vénen a visitar-nos.

El model turístic de Cambrils està definit, sobretot, per les segones residències i el turisme estatal. Creus que a Cambrils el model turístic d’estada en hotel té poca força?

Aquí a Cambrils, acabem de perdre un hotel amb una llarga tradició i història, com és l’hotel Tropicana, i aquestes coses sempre són tristes i fan pensar. Jo crec que tant el creixement de segones residències com el creixement d’hotels ha d’estar consensuat tant per l’administració com pel sector privat. Em sembla que no hi poden haver augments molt importants a nivell de construcció d’hotels. Fa dos o tres anys hi va haver un augment força important tant d’hotels com de places hoteleres i amb aquest temps s’han hagut d’absorbir. Un altre augment d’hotels, actualment, el que faria és provocar una baixada de preus, perquè hi hauria molt per triar i aquest no és el model que s’ha de produir ni a Cambrils, ni a Salou, ni a la Pineda. El que hem de fer és amb el que tenim mirar de tenir una relació qualitat-preu bona i l’augment que es vagi fent que sigui consensuat entre administració pública i el sector privat. A banda, les ofertes dels hotels han d’anar evolucionant i oferint cada dia més coses.

Com es defensen els interessos d’una associació formada per poblacions amb models turístics tan diferenciats?

Els diferents ajuntaments de les poblacions que formen part de l’Associació Hotelera han primat un tipus de públic adequat a la seva oferta. En el cas de Cambrils, hi ha hagut un augment de la segona residència que actualment s’està parant i s’està intentant convertir en primera residència. A Salou, la construcció d’hotels s’està parant una mica i pel que fa Vila-seca i la Pineda, s’està creant un nou tipus d’hotel amb un nou perfil de client, una mica diferenciat del tradicional de sol i platja. Dins de l’Associació tenim representants dels tres muncipis. Tot i que són tres municipis diferents, evidentment tenen interessos en comú. No treu força que hi hagin tres models diferents de turisme, al contrari, hi ha molta unió, ja que des dels diferents Patronats de Turisme el que s’ofereix és que es visitin els municipis veïns. A nivell de l’Associació, aprofitem aquesta complementarietat.

Què s’hauria de fer perquè Cambrils tingués un turisme actiu durant tot l’any?

El client estranger tradicionalment coneix més Salou que Cambrils. A nivell del sector privat s’estan fent esforços perquè es conegui més Cambrils i quins avantatges té aquest client a l’hora de venir al municipi. El mercat estranger permet que el client, a diferència del turisme nacional que ve caps de setmana concrets i a l’estiu, et vingui fora d’època. La complementarietat entre el mercat estranger i el mercat nacional és molt important. Un altre aspecte important és l’aeroport de Reus i els vols de baix cost, i crec que s’ha de continuar impulsant i fomentar-lo. De fet, a nivell de les cambres de comerç s’està treballant per tal de mirar d’incentivar que s’incrementin el nombre de vols.

Com es dóna a conèixer Cambrils?

La trajectòria de Salou a nivell de promoció és molt més llarga que la de Cambrils. La forma de vendre Cambrils és molt enfocada al turisme familiar, molt més tranquil que Salou. Tot i així, es complementen molt bé els dos municipis, perquè si un client s’allotja a Cambrils i vol una mica més de festa sempre pot anar a Salou, que està molt a prop. Hem fet algunes reunions amb el Patronat de Turisme per tal d’acordar quin tipus de clients estem tenint i què hi hagi una connexió entre aquests i la promoció que es fa actualment del municipi, per no anar errats.

Quina serà la teva línia de treball al capdavant de l’Associació?

El que estem fent ara és acabar-nos de situar i mantenir-nos en la línia que tenia l’Associació Hotelera. El que sí que volem és que la nostra veu també es pugui sentir amb força a nivell de Barcelona, és a dir, fora del nostre principal àmbit d’actuació. També estem treballant i estem molt en contacte amb l’Associació de la Petita i la Mitjana Empresa de Catalunya (PIMEC), ja que nosaltres tenim negocis d’aquestes característiques, per intentar vehicular la nostra veu a través de l’Associació.

Comenta aquest article