Demanen que es contempli una partida pressupostària per al desmantellament de lactual traçat ferroviari
A la foto, reunió dalcaldes a lAjuntament de Cambrils el passat 17 de gener |
Reunió de Cambrils
El passat 8 de gener ja va tenir lloc una reunió a la seu del Consell Comarcal dels quatre Ajuntaments de la comarca afectats per aquesta qüestió amb el president daquest organisme. Una setmana després, el 17 de gener, la reunió tenia lloc a la nostra localitat amb la incorporació dels alcaldes de Salou i de Vila-seca i del president del Consell Comarcal del Tarragonès. Els reprentants de totes les administracions reunides a Cambrils recordaven, en la roda de premsa que va tenir lloc després de la reunió, que el mateix Ministeri de Medi Ambient ja acceptava el desmantellament de lantic traçat dins lestudi dimpacte ambiental que va elaborar lany 1987, basant-nos amb això creiem que el desmantellament de la via es pot contemplar dins el projecte dinfraestructures del nou traçat, és a dir, el que contempla la col·locació de rails, la catenària i la senyalització. Lempresa a qui sencarregui aquesta feina és, també, la més adequada per fer el desmantellament, va manifestar lalcalde de Vandellòs, Josep Castellnou. Els alcaldes volen que dins el projecte dexecució del nou traçat del Corredor del Mediterani sinclogui el pressupost de desmantellament de lantic traçat.
Tornar els terrenys
Laltre punt que reivindiquen els alcaldes és el de recuperar els terrenys per on passa lactual traçat un cop estigui fet el desmantellament. Demanen que la cessió dels terrenys es faci als Ajuntaments perquè sutilitzin per fer un camí verd o per a vianants, alguna cosa que ens uneixi pel front marí dels nostres municipis i que pot donar una continuïtat a tot el territori, va manifestar lalcalde de Vandellòs. El col·lectiu dalcaldes defensa la cessió als Ajuntaments per seguir amb la filosofia de lexpropiació original dara fa més de 100 anys, quan es va construir la línia ferroviària. En aquell cas largument va ser lexpropiació per a ús públic. Si es canviés la via per la construcció dun camí verd continuaria tenint una funció pública i així sevitaria contemplar la possible reversió als descendents dels propietaris originals, la qual cosa, segons va manifestar lalcalde de Vandellòs, produiria una paralització total del territori durant molts anys.§ Treure la ratlla del mapa§
Lalcalde de Vila-seca, Josep Poblet, va puntualitzar el sentit de la trobada que havien protagonitzat els alcaldes del Baix Camp i del Tarragonès, aquesta reunió davui ha vingut motivada pel fet que aquest estudi informatiu ha sortit amb la ratlla del tren que se suposava ja desafectat i previst de desmantellar. Per això hi ha aquesta reunió i aquesta posició, perquè aquella ratlla que hi ha pintada desapareixi dels plànols i de la realitat física del territori. Això sha de diferenciar bé de tota laltra qüestió referent al desplaçament del Corredor del Mediterani i la seva connexió amb lAVE, va manifestar. Lalcalde de Salou, Esteve Ferran, també va dir la seva en aquesta qüestió. Això és un problema puntual, existeix aquesta ratlla que en certs moments no va existir. A Salou fa molts i molts anys que estem lluitant perquè aquesta via es tregui. Per la seva part, lalcalde de Vinyols i els Arcs, Josep M. Vidal, va voler destacar el perjudici que suposa per a la seva població el manteniment de lactual traçat, penseu que el poble de Vinyols és on estem més afectats en el manteniment de la via actual ja que nosaltres només tenim un forat per anar dun costat a laltre de terme. Vidal es refereix a lestret pont del Regueral pel qual només hi passa un sol vehicle damplada i que és per lúnic lloc dins el terme municipal vinyolenc per on suneix el Molí dAvall amb la resta de la població.
§ Joan Serra, alcalde: Fa dos mesos el traçat actual de la via fèrria ja shavia esborrat dels plànols i ara hi torna a ser§La principal reivindicació de lAjuntament des que aquest darrer mes sha posat damunt la taula el projecte informatiu de la connexió ferroviària se centra a aconseguir que sinclogui el pressupost de desmantellament de lactual via fèrria en el projecte executiu del futur enlla i que Renfe cedeixi posteriorment aquests terrenys. Tal com explica lalcalde, Joan Serra, després ja ens plantejarem si hi fem un passeig o si treiem els talussos. De fer un trenet o un tramvia, ja en parlarem. Si es fes no tindria perquè passar per lactual traçat de la via del tren.
Al·legacions particularsAspecte de lactual via fèrria a les immediacions de lestació
Lalcalde no va descartar que Cambrils faci la seva pròpia al·legació al projecte informatiu presentat pel Ministeri de Foment, tots aquests acords assolits amb els alcaldes del Baix Camp no impliquen que lAjuntament de Cambrils no pugui fer la seva pròpia al·legació. Lalcalde va explicar la decepció que va tenir quan va veure el projecte informatiu que els va enviar el Ministeri i va comprovar que hi havia marcada lactual via, em sap greu ja que lúltima vegada que vaig estar a Madrid a la seu del Ministeri, ara fa uns dos mesos, jo vaig veure un plànol en què aquest traçat de la via del tren ja no hi era i ara que ens han enviat aquest projecte hi torna a ser. Això em molesta.
Des que el Ministeri de Foment va fer públic lestudi informatiu de connexió del Corredor del Mediterrani amb la línia de lAVE les diferents reunions dels alcaldes afectats pel traçat shan anat succeint. El passat 14 de gener nhi va haver una a la seu de la Diputació de Tarragona amb tots els alcaldes de les poblacions per on passa la via fèrria. Segons lalcalde, Joan Serra, aquesta reunió va ser força tranquil·la, es va assumir per part de tothom que la Secuita-Perafort ha de tenir lestació principal de lAVE, entre daltres aspectes que es van tractar. Des dun principi sha perseguit una postura unitària de tots els municipis que permeti articular una al·legació comuna per presentar-la davant el Ministeri de Foment. De moment els ajuntaments de Constantí i de Perafort són els més reticents a lacord unitari. En la reunió de la comissió de seguiment del Consorci del Camp, que va tenir lloc el passat 21 de gener, es van consensuar un seguit de punts de manera comuna. El desmantellament de lactual traçat que passa pel nostre municipi va ser recollit com una reivindicació del Consorci. També es va incloure dins de les al·legacions comunes el soterrament de la via a Tarragona, aconseguir que lestació central es desplaci més cap al sud i fer que lample europeu sallargui almenys fins a lAldea. També es va deixar clara la voluntat que lestació de Perafort-la Secuita, a més de lAVE, sigui una estació dels trens regionals catalans, però amb ample de via europeu.