Tema del mes

Connexió del Corredor del Mediterrani amb l’alta velocitat

Per Lluís Rovira i Barenys

El Ministeri de Foment va treure a exposició pública, el passat 29 de desembre, l’estudi informatiu de connexió del Corredor del Mediterrani amb la línia d’alta velocitat. Amb aquest tràmit s’han esvaït els dubtes que darrerament s’havien generat a l’entorn del traçat final d’aquest recorregut ferroviari. Així, doncs, el Ministeri ha desestimat l’anella ferroviària que defensava la Generalitat i s’ha decantat per la construcció d’una estació central al sud de l’aeroport de Reus. Pel que fa al traçat de la via fèrria pel nostre terme municipal, s’ha pogut comprovar que no varia gairebé gens respecte al que ja es contemplava en el projecte bàsic redactat el novembre de 1999.

Plànol de la proposta del Ministeri de Foment d’enllaç del corredor del Mediterrani amb l’alta velocitat

Per la part sud de l’autopista

El recorregut del Corredor del Mediterrani pel nostre terme municipal s’ha previst que passi per la part sud de l’autopista pel que fa a la part del terme que toca a Mont-roig del Camp. Continua per sota l’autopista partint el polígon de Belianes i la zona esportiva municipal. Per la part nord del barri de Nou Cambrils és on la via del tren travessa l’autopista i ja no torna a baixar més. Aquesta és una de les diferències que s’ha introduït i que venia marcada pel lloc on es fes la connexió de les dues grans línies ferroviàries. En el projecte anterior la via tornava a travessar l’autopista, aquesta vegada en direcció sud, gairebé al costat de l’estació depuradora d’aigües residuals. El nou traçat ferroviari pel que fa al nostre terme municipal preveu, com ja va quedar palès fa poc més de dos anys, una estació que es construirà al bell mig de l’actual zona esportiva municipal i que estarà enlairada a uns 9 metres d’alçada en el viaducte que hi haurà en aquest indret.

§ Model amb estació central al sud de l’aeroport de Reus§

El nou traçat ferroviari pel que fa al nostre terme municipal preveu, com ja va quedar palès fa poc més de dos anys, una estació que es construirà al bell mig de l’actual zona esportiva municipal i que estarà enlairada a uns 9 metres d’alçada
De les diferents opcions contemplades a l’estudi informatiu de la connexió ferroviària entre el Corredor del Mediterrani i l’AVE, l’alternativa seleccionada pel Ministeri és la que contempla una connexió directa entre les dues línies i disposa la construcció d’una estació central al sud de l’aeroport de Reus, la qual, una mica més al sud, empalmarà amb un canviador de l’ample de via. Aquesta alternativa també contempla la construcció d’un ramal de connexió amb ample internacional amb l’estació de Port Aventura. Una bifurcació d’aquest ramal, amb ample internacional també, connectarà amb el port de Tarragona. L’estació central es contempla com un importantíssim nus de comunicacions de la zona amb connexions ferroviàries entre el port de Tarragona i l’aeroport de Reus i la línia del Corredor del Mediterrani. L’estació de l’AVE se situarà a Perafort-la Secuita.

Satisfacció i discrepàncies

La majoria de poblacions afectades pel pas de les dues línies ferroviàries han mostrat la seva satisfacció pel traçat elegit pel Ministeri. Però no totes. Els ajuntaments de Perafort i de Constantí no estan d’acord amb el traçat projectat perquè, segons argumenten, els perjudica notablement, ja que els trinxa el territori, i han amenaçat de trencar el consens amb la resta d’alcaldes si no es busca una alternativa menys perjudicial per als seus interessos.

Comenta aquest article