Es modifiquen els horaris dels trens de l'R16 per adaptar-los als retards sistemàtics de la línia
![]() |
Un empleat de Renfe senyalitzant la sortida dels trens, aquests dies, a l'estació de Cambrils |
A partir del 5 d'agost hi haurà uns nous horaris dels trens de l'R16 la més castigada de tota la xarxa de Rodalies i Regionals, on la puntualitat se situa en un 22,6%. Així ho anunciava, ahir a Tortosa, el secretari d'Infraestructures i Mobilitat -Ricard Font, acompanyat del delegat del Govern a les Terres de l'Ebre, Xavier Pallarès. La proposta suposa incrementar el temps del trajecte vuit minuts de mitjana sobre els horaris que s'ofereixen de manera per tal d'adaptar-los als retards sistemàtics que té aquesta línia i que lúltima setmana han estat de 25 minuts de mitjana respecte lhorari oficial. La Generalitat ha acceptat aquesta modificació perquè el Ministeri de Foment sha compromès a realitzar les inversions que la línia necessita. Recordem que en les darreres setmanes s'havien produït diferents problemes a l'estació de tren de Cambrils, quant a retards dels trens i diferents avaries que han afectat al transport ferroviari.
22,6% de puntualitat de la línia
La puntualitat a lR16 el gener de 2014 era del 74% i a maig de 2016 ha caigut fins al 22,6%. Font va explicar que les causes daquest deteriorament de la fiabilitat són diverses però les ha atribuït "especialment al deficient estat de la infraestructura", a les limitacions temporals de velocitat i a lexistència dun tram de via única. "I tot això agreujat per lavaria a lenclavament de Mont-roig del Camp", va dir.
Per ajustar al màxim el temps de trajecte a les condicions de la infraestructura el Departament de Territori i Sostenibilitat ha fet una reprogramació dels horaris a partir duna primera proposta de lAdministrador dInfraestructures Ferroviàries (Adif). "Hem agafat la proposta inicial, que comportava increments de fins a 22 minuts, i lhem millorat amb un treball conjunt amb els tècnics de lAdif i Renfe de manera que hem limitat limpacte a uns vuit minuts de mitjana en el temps del recorregut".
"Certesa per als usuaris"
Per a Font, amb aquests nou horaris es pretén aconseguir superar el 90% de fiabilitat daquesta línia "i que lusuari tingui la certesa de quan surt i quan arriba a la seva destinació", va dir Font. "Tot això ho fem amb una condició va puntualitzar que és el compromís del Ministeri de Foment de realitzar les obres necessàries per redreçar aquesta situació i aconseguir uns temps competitius a lR16".
Aquestes obres són, duna banda, la finalització, al setembre, dels treballs per eliminar una limitació temporal de velocitat que hi ha a lentrada a Barcelona, concretament entre Sants i lEstació de França; en segon lloc, el nou enclavament de Mont-roig, previst per a loctubre; i, finalment, la posada en servei del tram de via doble entre Vandellós i Tarragona, "que ens permetrà recuperar els temps de viatge i tenir uns horaris competitius", ha explicat el secretari dInfraestructures. Per tant, el Departament de Territori i Sostenibilitat farà un seguiment acurat del grau de compliment dels nous horaris que es revisaran quan vagin finalitzant aquestes actuacions.
S'incorpora un altre tren Tortosa-Barcelona
La revisió dels horaris de lR16 va acompanyada de la inclusió dun nou servei. Es tracta dincorporar un últim tren que sortirà des de Tortosa a les 20:48 hores i arribarà a lEstació de França a les 23:30 hores. Aquest nou servei, reivindicat pel territori, saconsegueix allargant un tren que només circula a lestiu des de Salou (Tarragonès) i que a partir del 4 de setembre ja farà el recorregut des de Tortosa fins a Barcelona durant tot lany.
Font va recordar també el compromís fet públic divendres pel conseller de Territori i Sostenibilitat, Josep Rull, que vuit trens Euromed (quatre per sentit) faran parada a lestació de lAldea a partir de l1 de novembre. El preu daquests serveis serà el de Regionals i es mantindran fins que no es posi en servei el nou corredor ferroviari entre Vandellós i Tarragona.