Catalunya i el País Valencià reclamen una data per a la posada en servei del tram Tarragona-Vandellòs del Corredor del Mediterrani
![]() |
Aspecte que presentava la nova estació d'alta velocitat de Cambrils, el passat mes d'abril |
Els governs català i valencià reclamen a l'Estat una "planificació real" per al Corredor Mediterrani. El secretari d'Infraestructures i Mobilitat de la Generalitat de Catalunya Ricard Font, i el secretari d'Habitatge, Obres Públiques i Vertebració del Territori del govern valencià Josep Vicent Boira es van reunir ahir a València, per tractar dels temes en comú d'ambdues administracions, amb una especial atenció al Corredor Mediterrani (CMED). En aquest sentit, reclamen a l'Estat una "planificació real" del Corredor com a eix econòmic cabdal; és a dir, "una planificació conjunta de les obres i projectes, el compliment de terminis i un coordinador del Corredor amb una visió global".
Ricard Font va remarcar que "la capacitat exportadora, econòmica, turística i portuària dels territoris per on transcorre és única a l'Estat i mereix una inversió justa". Per aquest motiu, "la nul·la planificació del Ministeri de Foment és una rèmora insuportable per al Corredor". Per altra banda, per a Boira, "els problemes del Corredor no se circumscriuen només en l'àmbit de l'obra pública, sinó a la gestió i planificació. La infraestructura presenta diversos colls d'ampolla, que Foment segueix sense solucionar", per exemple, la gestió del túnel fronterer o les obres aturades al tram Tarragona-Castellbisbal.
Model radial de mobilitat
Per ambdues administracions és clau que el Ministeri finalitzi les obres del tram Tarragona-Vandellòs, en execució des de fa 10 anys, i encara sense data de posada en servei. Aquesta actuació permetria reduir el temps de trajecte entre Barcelona i Alacant mitja hora. "Constatem que avui la manera més ràpida de connectar Alacant i Barcelona passa per anar fins a Madrid i d'allí a Alacant amb la línia d'AVE", va dir Font. "Això no és casual, respon a un model ideològic i polític de mobilitat radial irracional, incoherent i sobretot ineficient econòmicament que o bé respon a una intencionalitat política perversa o bé a una incompetència crònica", va concloure.
Obres al tram Tarragona-Castelló, sense data
D'altra banda, els dos governs van denunciar que les obres de conversió a l'ample internacional del tram entre Tarragona i Castelló encara no hagin començat. "Havia d'estar enllestit el 2015 i avui no tenim cap informació al respecte quan es tracta del tram central del CMED", va afegir Ricard Font.
Recordem que, el passat mes d'abril, l'aleshores ministra de Foment Ana Pastor va manifestar, en la seva visita a l'estació d'alta velocitat de Cambrils, que el tram entre Vandellòs i Tarragona estaria acabat entre els mesos de febrer o març de 2017.
En la reunió de treball d'ahir també van participar el director d'Infraestructures de Mobilitat Terrestre del Departament de Territori i Sostenibilitat, Xavier Flores; el director general de CIMALSA, Isidre Gavín; i el subdirector de Mobilitat de la Generalitat valenciana, Josep Llin.