Informació general

Representants de diferents administracions qualifiquen de "premeditat" el retard de les obres al Corredor Mediterrani

Per Redacció

Vies a la nova estació del tren de Cambrils, aquest passat mes d'abril

Representants de diverses administracions i entitats van coincidir, ahir al matí, en destacar la importància del Corredor Mediterrani com a vehicle per a la millor competitivitat econòmica, social i ambiental i, també, en la incomprensió i enuig que els causa l’alentiment en la seva materialització. Aquest alentiment, segons van afirmar, és causat per la poca voluntat de l’Estat espanyol i, en menor mesura, del francès. Les manifestacions es van produir en el marc de l’esmorzar-col·loqui organitzat per Alcaldes.eu sota el títol “El Corredor Mediterrani: quin paper juguen els municipis?” i va comptar amb la presència de Ferran Bel, alcalde de Tortosa; Sixte Cambra, president del Port de Barcelona; Ricard Font, Secretari d’Infraestructures i Mobilitat; Ferran Tarradellas, representant de la Comissió Europea a Catalunya; Ramon Torra, Gerent de l’Autoritat Metropolitana de Barcelona; Àngel Ros, alcalde de Lleida i Josep Rull, Conseller de Territori i Sostenibilitat.

Nombrosos beneficis d’una infraestructura que no arriba

Un per un, cadascun dels ponents va anar destacant la importància del Corredor Mediterrani des del punt de vista del seu àmbit de gestió. Així, Josep Rull va destacar que “ha de donar amplitud a tot el país, les universitats, el coneixement, els clústers econòmics, els ports i els aeroports, i subratllar la vocació de Catalunya com a país obert, exportador i diversificat”. Per a Rull, hi ha dos elements clau per al desenvolupament del corredor. D’una banda, una agenda catalana que prioritzi les actuacions més urgents, que ha d’aprovar el ple de la Taula Estratègica del Corredor Mediterrani al gener, i de l’altra, la creació de la figura del coordinador del CMED, “de naturalesa tècnica, amb capacitat de controlar l’execució de les obres i de preveure la demanda futura i com gestionar-la”. El conseller també va fer referència a la visita que la llavors ministra de Foment Ana Pastor va fer a Cambrils, el passat 16 d'abril, per a fer una visita a les obres de la nova estació i on va dir que estava tot gairebé enllestit, "la van portar enganyada a Cambrils", va dir el conseller Rull.

Per a Sixte Cambra, el Corredor ha de suposar una eina de millora de la competitivitat. El president del Port va denunciar que actualment, “enviar un vagó de mercaderies des del Port de Barcelona a Lió és un 70% més car que fer-ho cap a Madrid. Són distàncies equivalents. I les causes són unes infraestructures deficients o mal gestionades”.
L’alcalde de Lleida, de la seva banda, ha manifestat que per al sector primari (incloent activitats de la fruita, els cereals, els farratges i el porcí), és crucial poder tenir un accés ràpid a aquesta infraestructura europea. Ros ha afirmat que “la competitivitat moderna ve donada per la quantitat de nusos de connexió i d’excel·lència dels que forma part la ciutat”. Per la seva part, Ferran Bel va posar l’accent en la molta activitat de “lobby” que els ajuntaments han desenvolupat fins ara per aconseguir que Europa pressionés als estats espanyol i francès a acomplir allò que la Unió considera estratègic: “La història jutjarà amb moltíssima duresa” la manca d’implicació de tots dos, ha dit.

Ricard Font, Secretari d’Infraestructures i Mobilitat de la Generalitat:“Si l’Estat no ha invertit en el Corredor Mediterrani ha estat per premeditació ideològica.”

Diverses de les intervencions van explicar que les empreses busquen establir-se en localitzacions ben inter-connectades, que permetin traslladar ràpida i econòmicament les seves mercaderies d’un punt a l’altre d’Europa, ja sigui en relació a les vendes com, especialment, a l’aprovisionament de matèries primeres. En els darrers anys, va explicar Ferran Bel, moltes empreses i ajuntaments han fet inversions esperant la materialització del Corredor Mediterrani, però aquest “no ha arribat”, i això genera queixes i desconfiança. En aquest sentit, Ramon Font va parlar de “perill per a la credibilitat” de l’Estat espanyol si les empreses no tenen certesa de la inversió. I ha demanat un paper “molt més imperatiu per part d’Europa per a forçar que l’Estat acompleixi els seus compromisos”.

Comenta aquest article