Els nous tallers de la Policia Local per prevenir lassetjament escolar arriben a més de 1.200 joves
![]() |
Agents de la Policia Local de Cambrils |
El programa educatiu de la Policia Local de Cambrils per prevenir, detectar i combatre lassetjament escolar ja ha arribat a 1.221 alumnes de primer dESO dels instituts de Cambrils. Aquest és un dels dos nous tallers que shan posat en marxa aquest curs i que safegeixen a loferta formativa de la Unitat dAgents Escolars. La segona novetat és un taller de dues sessions sobre violència de gènere i/o domèstica adreçat als joves de tercer dESO i als alumnes de lEscola dAdults. La posada en marxa daquests dos nous programes educatius, juntament amb els ja consolidats, és fruit de lanàlisi continu de les necessitats i demandes socials al municipi.
La regidora de Protecció Ciutadana i Mobilitat, Yolanda Quílez, ha destacat la importància dabordar aquestes dues problemàtiques als instituts perquè "lamentablement són una realitat i leducació és una de les millors maneres de combatre-les". A més, la regidora ha explicat que amb lús del mòbil i internet han aparegut noves formes dassetjament que han amplificat el poder dels assetjadors. "Hem daconseguir deixar sol lassetjador perquè ho deixi de ser, que aquestes conductes dabús no comptin amb la complicitat de cap company", ha conclòs Quílez.
La prevenció és un dels pilars del model integral de seguretat de la Policia Local de Cambrils. En aquesta línia, lobjectiu del programa educatiu de la Policia Local és donar eines als més joves per poder detectar, prevenir i conscienciar sobre aspectes clau, per aconseguir una bona convivència al municipi i minimitzar lefecte daquests fenòmens de cara al futur.
El taller de bullying
Lassetjament es dóna quan un alumne és agredit psicològicament, físicament o moralment de manera continuada en el temps per un o més companys. Lobjectiu de les sessions sobre lassetjament escolar és que els joves puguin diferenciar una baralla o una broma pesada aïllada dun cas dassetjament i sàpiguen què fer en cas de partir o presenciar una situació dassetjament.
El taller comença amb la projecció dunes imatges per fer reflexionar els alumnes i convidar-los a compartir les seves opinions. A continuació, els agents expliquen les greus conseqüències que poden provocar les burles, insults i humiliacions repetides en el correcte desenvolupament i maduració de la víctima que les pateix. Per acabar, sobre un nou espai de reflexió sobre què fer per solucionar aquesta problemàtica. Els agents els recorden que no estan sols i que si viuen o presencien assetjaments tenen professors, companys, família i amics a qui ho poden explicar i demanar ajuda.
Laltre programa educatiu nou és el de violència de gènere i/o domèstica. La temàtica de la violència masclista ja es va introduir als instituts lany 2013 des del Servei de Coeducació i Salut a les Escoles i ara els agents escolars agafen el relleu englobant també la violència domèstica. Lobjectiu és crear un espai que ajudi a reflexionar sobre la violència de gènere i/o domèstica per no reproduir patrons que perpetuen aquestes conductes. Les dues sessions serveixen perquè els i les joves identifiquin aquest tipus de violència i coneguin com es manifesta, la reproduïm i com la podem detectar i prevenir.
25 anys deducació viària a les escoles
Aquestes dues noves activitats se sumen als tallers deducació viària i convivència i civisme que ja oferia la Policia Local a escoles i instituts i que se segueixen realitzant aquest curs. El primer programa educatiu per escolars de la Policia Local va ser el deducació viària i mobilitat segura, que es va posar en marxa el 1991 i des de llavors sha dut a terme ininterrompudament. Enguany sofereixen sessions deducació viària a p4, p5, 2n, 4t i 6è de primària i a 1r i 2n de secundària, a més del programa "Game over" organitzat per linstitut Guttmann pels alumnes de 4t dESO.
Aquest programa, que combina sessions a laula amb tallers pràctics al circuit del parc del Pinaret, treballa la percepció de risc i la influència i la consciència dun mateix amb lobjectiu de prevenir accidents.
El novembre del 2012, arrel de lactualització de lordenança, shi va sumar un segon programa dedicat al civisme i la convivència per donar a conèixer la normativa vigent a Cambrils, reflexionar sobre les conseqüències dels comportaments incívics, tant als centres educatius com a la via pública, i treballar la resolució de conflictes. Aquest curs 2016-2017 els tallers de civisme i convivència sofereixen a 5è de primària.