Cultura

Gran èxit de la Passió d'Ulldecona i de la Capella Príncep de Viana a Madrid

Per Ana Ibáñez

Moment de la representació de l'obra a l'església del Perpetuo Socorro de Madrid
El passat 28 de febrer es va inaugurar el XII Festival de Arte Sacro de la Comunidad de Madrid, amb el concert-espectacle “Pasión y muerte de Cristo en la España mística”, un drama litúrgic representat per la Passió d’Ulldecona conjuntament amb el prestigiós grup musical Capella Príncep de Viana i que va comptar amb l’extraordinària participació de l’actor català Pepe Martín.

L’espectacle, ideat i dirigit pel mestre Àngel Recasens, i produït i realitzat per Music & Productions de Cambrils, reuneix música, poesia i teatre de tema religiós. L’obra s’estructura en set quadres escènics que recorren diferents moments de la Passió de Crist (Diumenge de Rams, Sant Sopar, Crucifixió, etc.), representats pels actors d’Ulldecona. L’acció teatral s’il·lustra amb diverses obres polifòniques de la Setmana Santa i textos poètics de Félix Lope de Vega.

§ Passió d'Ulldecona§

L’esplèndida actuació de la Passió d’Ulldecona va mantenir el públic en un estat d’atenció constant. El dramatisme que va saber transmetre el grup tarragoní, un dels millors exemples de teatre popular religiós en el nostre país, va aconseguir captivar el públic que va omplir a vessar l’església del Perpetuo Socorro de Madrid. Particularment, les escenes més emotives van ser les de la crucifixió i la del descendiment, que va protagonitzar l’actor Enric Mesa (Crist). L’equip tècnic de la Passió va aconseguir que ambdues escenes es realitzessin de forma similar a les del teatre d’Ulldecona. La Passió d’Ulldecona es l’única a Catalunya en què la creu es puja a pols i el Crist és baixat sense cap ajuda mecànica.

Per altra banda, la Capella Príncep de Viana va oferir una interpretació magistral de les obres musicals, principalment de compositors religiosos del Renaixement com Tomás Luis de Victoria, Francisco Guerrero i Francisco de Peñalosa. Així mateix, es van poder escoltar obres pràcticament desconegudes d’autors com Juan Ginés Pérez, Juan de Anchieta o Alonso de Tejeda.  La Capella va comptar amb una formació de luxe, composta per primeres figures musicals de diversos països europeus. Per a l’ocasió, es van convidar solistes d’òpera i oratori de renom, com Greta De Reyghere, Steve Dugardin o Catherine Vandevelde, habituals intèrprets de sales com el Concertgebouw d’Amsterdam, Albert Hall de Londres o el Lincoln Center de Nova York. La interpretació d’Àngel Recasens es va caracteritzar per la força expressiva i la importància del text i per això va ser càlidament aplaudida pel públic madrileny.

Àngel Recasens dirigint la Capella Príncep de Viana
Pepe Martín –conegut per la seva interpretació en l’adaptació televisiva del comte de Montecristo– va acostar als presents els delicats textos poètics de Lope de Vega. Els poemes escollits de les “Rimas sacras” s’escapen de l’habitual literatura religiosa i, en canvi, universalitzen i humanitzen l’experiència de Crist.

El concert va comptar amb l’assistència de nombrosos representants de la cultura, directors de festivals i sales del país, així com autoritats del Ministeri de Cultura, del Consejo Superior de Investigaciones Científicas, la Consejería de Las Artes de la Comunidad de Madrid, la Delegació de Madrid de la Generalitat de Catalunya i l’Ajuntament d’Ulldecona. Atesos l’èxit i la ressonància d’aquest acte, la Passió d’Ulldecona i la Capella Príncep de Viana acaben d’estar convidats a realitzar una gira per Mèxic i els Estats Units l’estiu del 2003.

*Ana Ibáñez, de la Consejería de las Artes de la Comunidad de Madrid

Comenta aquest article