L'escola Mas Clariana, l'únic centre de Catalunya amb el sistema pedagògic Amara Berri
Imatge d'una de les aules de l'escola Mas Clariana, ahir al matí |
L'escola Mas Clariana forma part de la Xarxa Amara Berri des del curs 2015-2016 i és l'única escola a Catalunya que té aquest sistema pedagògic d'ensenyament. Es tracta d'una proposta educativa que trenca amb la metodologia habitual i se centra en les competències pròpies de cada alumne perquè avanci al seu ritme, pugui expressar-se, escollir i investigar. Tal com ha explicat la directora del centre Lluïsa Vicente a revistacambrils.cat, "el sistema Amara Berri es va iniciar l'any 1979 i va ser impulsat per la seva fundadora, Loli Anaut, al País Basc. L'eix del projecte educatiu és la concepció que es té de l'alumnat, concebent a cada alumne com un ser global. Té en compte la persona, el seu desenvolupament emocional, social, cognitiu, els seus interessos i motivacions i on el joc adquireix un valor rellevant". A nivell estatal, només hi ha 21 escoles que desenvolupin el sistema Amara Berri: 19 estan al País Basc, una a Catalunya l'escola cambrilenca i l'altra està Fuerteventura.
Mediateca i contextos d'aprenentatge
Segons ha comentat la directora, el Sistema Amara Berri presenta una alternativa als agrupaments tradicionals per cursos. En aquest cas, es parla de primer cicle primer i segon, segon cicle tercer i quart i tercer cicle cinquè i sisè i cada cicle està format per alumnes barrejats de dos nivells diferents. Compten amb una mediateca que serveix perquè els alumnes consultin informació tant a través d'internet com de llibres de consulta de tota mena. Per altra banda, en aquest sistema no es parla d'assignatures pròpiament, sinó de contextos d'aprenentatge i de departaments en els què, cada professor s'especialitza en una àrea. Cadascuna de les aules està especialitzada en una matèria: la classe de matemàtiques, la classe de llengua, etcètera. Al mateix temps, cada aula es divideix en quatre contextos on es treballen blocs curriculars de cada matèria: per exemple, l'aula de matemàtiques de primer cicle 6 i 7 anys simula un barri, on hi ha una botiga, una casa, un taller i una oficina, on els alumnes poden comprar, vendre i jugar de forma contextualitzada diferents situacions contextualitzades. Es tracta, segons l'escola, d'introduir la societat a l'aula i fer-ho a través d'activitats i de jocs. Els diferents contextos es mantenen durant tots els cicles i els alumnes van rotant per les aules.
Per altra banda, amb el Sistema Amara Berri, a més de disposar d'ordinadors a totes les aules, també compten amb un Departament de Mitjans de Comunicació, on els alumnes de tercer cicle cinquè i sisè juguen a ser periodistes. Aquesta aula està distribuïda en diferents espais on hi ha un estudi de televisió, una cabina de ràdio, un espai per editar una revista, edició de vídeo i edició web.
Els alumnes més petits, els de P3, P4 i P5 tenen aquesta divisió dels quatre contextos dins de la seva pròpia aula. Hi ha l'espai de la casa, del teatre, de la pintura i dels jocs i construccions. En cada part es treballen diferents àmbits com l'expressió oral, l'expressió artística, les construccions, la introducció a les matemàtiques,...
Lluïsa Vicente, directora: "No es tracta d'avaluar resultats finals, sinó d'avaluar el recorregut fet per cada alumne"
Aquesta metodologia pedagògica comporta una manera d'avaluar diferent a l'habitual. Segons la directora Lluïsa Vicente, "no es tracta d'avaluar resultats finals, sinó d'avaluar el recorregut fet per cada alumne, atenent la globalitat de la persona. S'avalua per competències i el procés del dia a dia. També es fan alguns exàmens teòrics o orals, però són una eina més d'avaluació". Aquest és el segon curs escolar que el Sistema Amara Berri està en marxa a l'escola Mas Clariana i, tot plegat, ha suposat un procés d'adaptació per a tothom, explica la directora. Tota la comunitat educativa les famílies, el professorat i l'AMPA s'han anat adaptant a la nova metodologia. "Som una escola oberta i som conseqüents, hem fet moltes explicacions en reunions i un acompanyament. Encara hi ha moltes coses a fer, sempre hi ha opcions de millora i estem oberts a qualsevol dubte de les famílies, així com amb l'AMPA. Volem donar a conèixer aquesta nova forma d'ensenyar i d'aprendre i encoratjar a d'altres professionals del nostre camp perquè tirin endavant una metodologia diferent a la tradicional", ha afegit la directora del centre.
Lluïsa Vicente encapçala un equip directiu que el completen Pilar Agraz com a cap d'Estudis i Elena Moraleja com a secretària, juntament amb tot el claustre de professors i la resta de la comunitat educativa. Aquest proper dilluns 6 de març, a partir de les 15 hores, l'escola Mas Clariana oferirà una jornada de portes obertes.