Societat

L'escola Mas Clariana, l'únic centre de Catalunya amb el sistema pedagògic Amara Berri

Per Berta Ruiz

Imatge d'una de les aules de l'escola Mas Clariana, ahir al matí

L'escola Mas Clariana forma part de la Xarxa Amara Berri des del curs 2015-2016 i és l'única escola a Catalunya que té aquest sistema pedagògic d'ensenyament. Es tracta d'una proposta educativa que trenca amb la metodologia habitual i se centra en les competències pròpies de cada alumne perquè avanci al seu ritme, pugui expressar-se, escollir i investigar. Tal com ha explicat la directora del centre –Lluïsa Vicente– a revistacambrils.cat, "el sistema Amara Berri es va iniciar l'any 1979 i va ser impulsat per la seva fundadora, Loli Anaut, al País Basc. L'eix del projecte educatiu és la concepció que es té de l'alumnat, concebent a cada alumne com un ser global. Té en compte la persona, el seu desenvolupament emocional, social, cognitiu, els seus interessos i motivacions i on el joc adquireix un valor rellevant". A nivell estatal, només hi ha 21 escoles que desenvolupin el sistema Amara Berri: 19 estan al País Basc, una a Catalunya –l'escola cambrilenca– i l'altra està Fuerteventura.

Mediateca i contextos d'aprenentatge

Segons ha comentat la directora, el Sistema Amara Berri presenta una alternativa als agrupaments tradicionals per cursos. En aquest cas, es parla de primer cicle –primer i segon–, segon cicle –tercer i quart– i tercer cicle –cinquè i sisè– i cada cicle està format per alumnes barrejats de dos nivells diferents. Compten amb una mediateca que serveix perquè els alumnes consultin informació tant a través d'internet com de llibres de consulta de tota mena. Per altra banda, en aquest sistema no es parla d'assignatures pròpiament, sinó de contextos d'aprenentatge i de departaments en els què, cada professor s'especialitza en una àrea. Cadascuna de les aules està especialitzada en una matèria: la classe de matemàtiques, la classe de llengua, etcètera. Al mateix temps, cada aula es divideix en quatre contextos on es treballen blocs curriculars de cada matèria: per exemple, l'aula de matemàtiques de primer cicle –6 i 7 anys– simula un barri, on hi ha una botiga, una casa, un taller i una oficina, on els alumnes poden comprar, vendre i jugar de forma contextualitzada diferents situacions contextualitzades. Es tracta, segons l'escola, d'introduir la societat a l'aula i fer-ho a través d'activitats i de jocs. Els diferents contextos es mantenen durant tots els cicles i els alumnes van rotant per les aules.

Per altra banda, amb el Sistema Amara Berri, a més de disposar d'ordinadors a totes les aules, també compten amb un Departament de Mitjans de Comunicació, on els alumnes de tercer cicle –cinquè i sisè– juguen a ser periodistes. Aquesta aula està distribuïda en diferents espais on hi ha un estudi de televisió, una cabina de ràdio, un espai per editar una revista, edició de vídeo i edició web.
Els alumnes més petits, els de P3, P4 i P5 tenen aquesta divisió dels quatre contextos dins de la seva pròpia aula. Hi ha l'espai de la casa, del teatre, de la pintura i dels jocs i construccions. En cada part es treballen diferents àmbits com l'expressió oral, l'expressió artística, les construccions, la introducció a les matemàtiques,...

Lluïsa Vicente, directora:
"No es tracta d'avaluar resultats finals, sinó d'avaluar el recorregut fet per cada alumne"

Aquesta metodologia pedagògica comporta una manera d'avaluar diferent a l'habitual. Segons la directora –Lluïsa Vicente–, "no es tracta d'avaluar resultats finals, sinó d'avaluar el recorregut fet per cada alumne, atenent la globalitat de la persona. S'avalua per competències i el procés del dia a dia. També es fan alguns exàmens teòrics o orals, però són una eina més d'avaluació". Aquest és el segon curs escolar que el Sistema Amara Berri està en marxa a l'escola Mas Clariana i, tot plegat, ha suposat un procés d'adaptació per a tothom, explica la directora. Tota la comunitat educativa –les famílies, el professorat i l'AMPA– s'han anat adaptant a la nova metodologia. "Som una escola oberta i som conseqüents, hem fet moltes explicacions en reunions i un acompanyament. Encara hi ha moltes coses a fer, sempre hi ha opcions de millora i estem oberts a qualsevol dubte de les famílies, així com amb l'AMPA. Volem donar a conèixer aquesta nova forma d'ensenyar i d'aprendre i encoratjar a d'altres professionals del nostre camp perquè tirin endavant una metodologia diferent a la tradicional", ha afegit la directora del centre.

Lluïsa Vicente encapçala un equip directiu que el completen Pilar Agraz com a cap d'Estudis i Elena Moraleja com a secretària, juntament amb tot el claustre de professors i la resta de la comunitat educativa. Aquest proper dilluns 6 de març, a partir de les 15 hores, l'escola Mas Clariana oferirà una jornada de portes obertes.

Comenta aquest article