Gossos de teràpia per treballar valors educatius a l'aula
![]() |
Imatge del taller que es va fer el passat divendres al matí a l'escola |
Els gossos ensinistrats de lAssociació 4 Potes el Croqueta i la Poma, tornen a les escoles cambrilenques per descobrir nous països amb la col·laboració de lONGD El Sueño de la Campana. El taller titulat "Descobrim el món a 4 potes " adreçat a alumnes de 1r i 2n de primària és un dels vuit tallers diferents oferts per lÀrea de Cooperació i Solidaritat de lAjuntament de Cambrils als centres escolars del municipi, els quals poden triar quins volen fer. Els tallers, impartits per la psicòloga Annabel Folch i la veterinària Montse Carrión, pretenen sensibilitzar els xiquets en diferents aspectes com la discapacitat, els conflictes bèl·lics o la problemàtica dels refugiats.
L'objectiu és treballar l'empatia cap a les problemàtiques que pateixen altres nens i nenes del món i afavorir el vincle afectiu i el respecte dels alumnes pels animals de companyia. El projecte té un format de conte interactiu a l'aula on sincideix en valors com la diversitat, la integració, la immigració, leducació per a la pau o els Drets dels infants i els Drets Humans. Els gossos són els protagonistes de diverses històries situades a diferents països del món. Concretament, al taller de primer de primària, el Croqueta viatja a l'Àfrica, a Nicaragua i a Itàlia, i ajuda a nens amb problemàtiques relacionades amb la immigració la pobresa i la discapacitat física. Al taller de segon de primària, la Poma viatja a França, la Índia i Síria, per tal d'ajudar a nens amb problemàtiques relacionades amb la discapacitat intel·lectual, la discriminació de gènere i els conflictes bèl·lics.
Durant les sessions, les monitores també projecten un audiovisual sobre la història de vida daquests tres infants que viuen a diferents punts del planeta i, al final del taller es proposa fer un dibuix als infants perquè plasmin tot el que han après. A banda, durant tota lactivitat, els alumnes que ho desitgin poden tenir un contacte directe amb els gossos, poden tocar-los, pentinar-los i parlar amb ells.
Presentació a l'escola Joan Ardèvol
El passat divendres al matí es presentava la iniciativa a l'escola Joan Ardèvol, on s'impartien els primers quatre tallers amb gossos de teràpia daquest curs. La presentació va anar a càrrec de la regidora de Cooperació i Solidaritat, Ana López, el regidor dEnsenyament, Alejandro Garcia; el director de lEscola Joan Ardèvol, Enric Masdeu, i representants de lONGD El Sueño de la Campana i de lAssociació de Teràpia i Activitats Assistides amb Animals 4 Potes.
La regidora, Ana López, va destacar el format innovador dels tallers i la importància dexplicar als nens i nenes que entre tots podem fer un món millor. En aquest sentit, la regidora també va afirmar que aquests tallers no són accions aïllades sinó que sengloben en el Pla Local de Cooperació de Cambrils, que aposta per leducació com una eina de transformació social. Per la seva part, el director del centre Enric Masdeu va destacar la importància d'aquest tipus de tallers per sensibilitzar els alumnes.
Gossos de teràpia
Els gossos de teràpia són un element dinamitzador de la història que interactua amb els nens de manera afectuosa i pedagògica, i la finalitat de la seva intervenció és afavorir la motivació i la implicació dels alumnes per aconseguir els objectius marcats. A més, els gossos de teràpia ajuden a millorar, en molts casos, les capacitats daquells nens que pateixen algun tipus de trastorn com lautisme, el TDH (hiperactivitat) o amb algun tipus de deficiència psíquica. De fer, l'Associació 4 potes realitza tot tipus de teràpies i activitats assistides amb animals, tant amb escolars com amb gent gran, discapacitats, etc. Per a més informació es pot accedir al seu blog.