El port de Cambrils sampliarà per la part de ponent
El govern municipal ha acceptat, finalment, que el port de Cambrils es pugui ampliar. No és, però, lampliació que es preveia en els plànols dara fa dotze anys en què es dibuixava un nou braç a ponent del port, a tocar de la desembocadura de la riera dAlforja, però sí que sha reconsiderat la postura que havia fet pública lalcalde fa uns mesos. Cal recordar que el govern municipal es va posicionar en contra de lampliació del port. Ara, lampliació que sha previst dins el Pla Especial del Port, que va ser aprovat de manera inicial en la sessió plenària del passat 28 de desembre, contempla un nou braç que neix des de la mateixa base de lactual moll de ponent i es va obrint de manera que permet una ampliació de terra de la zona de pesca i un espai que podria acollir al voltant dunes 35 embarcacions esportives de grans dimensions.
Activitat pesquera
Aquesta ampliació del port aprovada al darrer plenari sha justificat com una millora de la zona portuària que dóna satisfacció a les demandes dels principals usuaris: pescadors, Club Nàutic i ús recreatiu, segons va explicar lalcalde, Robert Benaiges, que també va afegir que shavien tingut en compte les indicacions que shavien fet des de lAjuntament sobretot quant a la prioritat de lactivitat pesquera. En aquest cas lampliació suposarà més superfície per a la dàrsena pesquera, de manera que permetrà una millor maniobrabilitat dels camions que operen a la llotja. També hi haurà una remodelació i redistribució de les barques de pesca dins el port. Pel que fa a altres usos, lampliació del port contempla una zona de vaixells de lloguer que suposarà una nova activitat al port de Cambrils. També es reforça lús esportiu amb la nova zona damarradors que permetrà 35 amarradors dembarcacions de gran eslora. A banda, es preveu una ampliació de lús recreatiu del port pel que fa als viatges amb golondrina. En aquest sentit, lalcalde va manifestar que actualment el port de Cambrils és el quart de Catalunya en nombre de passatgers daquests tipus dembarcacions. Lalcalde també va voler precisar que amb la remodelació del port es preserven els espais públics com fins ara.
Pàrquing subterrani
El Pla Especial del Port ja contempla lactual pàrquing. Cal tenir en compte que el pàrquing subterrani es va fer sense que existís un pla especial que contemplés aquest ús i és aquest un dels arguments que va esgrimir la Fecam en la seva denúncia interposada poc després de la construcció de laparcament. En aquests moments hi ha la sentència judicial que dóna la raó a la Fecam. Ara per ara, aquesta sentència està recorreguda per Saba, lempresa adjudicatària del pàrquing. Lalcalde, per la seva part, va descartar la possibilitat duna possible ampliació daquest aparcament a la part de la façana del port que encara està per remodelar. Quant a les actuacions, sha previst que lalineació de la part del moll de ribera que falta per fer es concreti enguany i que el 2006 es faci la remodelació urbanística de la mitja façana portuària que queda pendent.
Com a curiositat, tot i que els plànols de lampliació del port no es van conèixer fins al mes de novembre i el Pla Especial del Port no va ser aprovat fins al 28 de desembre, la terminal de GPS dalgunes de les noves barques darrossegament que es van estrenar aquest passat estiu ja disposaven del plànol del port amb lampliació que es preveu al pla especial. |
§ La Confraria demana una redistribució de les passarel·les§
Aspecte actual del port. La Confraria demana la redistribució de les passarel·les per no haver datracar en files de tres |
Des de la Confraria de Pescadors es veu bé lampliació de 18.000 metres quadrats que es preveu a la seva zona dinfluència i que permetrà, segons va dir el patró major, Josep Pijoan, que els camions puguin entrar més còmodament. Ara tenen problemes per poder entrar a carregar el peix. A banda, però, la Confraria té una sèrie de demandes que dins del període dal·legacions espera que es resolguin de manera favorable. Així doncs, Josep Pijoan vol que sallargui 90 metres la passarel·la que hi ha davant la llotja en lloc de fer una passarel·la en una altra part del moll. També demanen una redistribució de les passarel·les previstes en el plànol que ha mostrat Ports de la Generalitat de manera que els permeti tenir més espai i no haver datracar en files de tres barques. Lactual distribució de passarel·les no els agrada i esperen una solució.§ LA VEU DE L'OPOSICIÓ PP i PLIC voten a favor del pla especial, i CiU sabsté§
El regidor Xavier Martí, en nom de la PLIC, es va mostrar a favor de laprovació inicial del Pla Especial del Port en el ple del dia 28 de desembre. En les diverses reunions que el seu grup va tenir amb lequip de govern van decidir la seva postura favorable, tot i que en el ple van demanar que lAjuntament donés suport davant de la Generalitat les al·legacions presentades per la Confraria de Pescadors demanant un nou pantalà. També van sol·licitar que la zona on subicaran les petites embarcacions estigui gestionada directament per lAjuntament, i que la remodelació contempli un espai destinat a lEscola de Vela, que també podria estar gestionat per lAjuntament o per altres entitats.
Estudis dimpacte
Qui es va mostrar més crític va ser el regidor de CiU Joan Estrada. En la seva intervenció va demanar reiteradament quins estudis hi havia per saber si la dimensió que proposa aquest pla era ladequada. Joan Estrada va afirmar: no hi ha cap estudi dimpacte sobre les platges de ponent. Estem aprovant un pla especial sense estudis i no sabem fins on podem anar. El regidor dUrbanisme, Joan Recasens, va dir: en aquest pla lúnic que es fa és modificar el braç del moll de ponent, no es modifica el braç de llevant. Va dir també que la dinàmica dels litorals és una ciència que sestà desenvolupant i que el que es coneix és que ampliar braços de llevant et porta problemes i ampliar braços de ponent fins a un cert límit no et porta problemes.
També va voler intervenir el regidor Joan Mas per replicar que destudis nhi ha, precisament el litoral cambrilenc deu ser dels més estudiats de lEstat espanyol. Em sembla que el límit natural és el daquest pla. Nosaltres com a partits que estem en el govern hem fet un esforç important per arribar a un consens perquè hi hagi una possible ampliació, estàvem pel no a lampliació, però creiem que hi pot haver aquesta ampliació però respectant els límits que la naturalesa ens imposa. Joan Estrada va replicar que creia que no hi hauria moltes altres oportunitats perquè la Generalitat invertís en un futur proper en el port, per això demanava que sincorporés la màxima informació possible abans daprovar el pla.
Sobre el tema de lampliació del pàrquing, pel qual també havia preguntat el regidor Joan Estrada, Robert Benaiges es va mostrar sorprès. El pàrquing tal com està ara va dir és conseqüència directa duna gestió determinada de lanterior govern daquest Ajuntament. Joan Estrada va contestar: com és possible que lequip de govern actual no vulgui defensar lampliació del pàrquing com ho va fer quan eren a loposició. Finalment lalcalde va dir: aquest govern ha demanat als estaments que hi tenen competència que es pugui tirar endavant el projecte inicial, però sens ha dit que això és impossible. El regidor del Partit Popular Anton Callau, per la seva banda, va dir que estava dacord amb aquest Pla Especial del Port.