Societat

La cambrilenca Bibiana Balagué ha participat com a maquilladora a la pel·lícula La Central

Per Elena Martí



La cambrilenca Bibiana Balagué ha treballat en els maquillatges d'aquest trhiller
La Central és el títol d’una pel·lícula de terror que es va estrenar el passat 28 de juliol i que s’ha vist en diversos cinemes de tot l’Estat espanyol. En aquest film va participar com a maquilladora Bibiana Balagué. Aquesta jove cambrilenca ha estudiat el Cicle Formatiu de Caracterització a l’IES Salvador Seguí de Barcelona, on va treballar l’any passat com a professora, i actualment treballa com a professora de maquillatge a l’IES Cal·lípolis de Tarragona. Francesc Giró, de Figueres, es va estrenar com a director del film, que va ser produït per Eurocinefilms, una productora espanyola. El rodatge d’aquesta pel·lícula de noranta minuts es va dur a terme entre els dies 5 de setembre i el 6 d’octubre de l’any passat. Aquest mes intensiu de rodatge es va localitzar a Darnius, una petita població de l’Alt Empordà. Es van rodar les escenes interiors en una casa rural i les escenes exteriors es rodaven de nit als boscos de la zona i en un llac. La Central és la història de dotze joves que passen uns dies de vacances en una casa al costat d’un llac. En una nit de festa, quan s’ho passen d’allò més bé, l’amfitrió de la festa cau per un penya-segat i alguns pensen que és una broma, no hi donen importància i, a partir d’aquí, passen altres fets intrigants i van desapareixent altres personatges.

Normalment, es realitza una preproducció abans del rodatge d’un film, es crea l’anomenat storyboard (guió il·lustrat) per marcar la posició dels personatges a les escenes, però en aquest cas no es va realitzar. Durant el mes de rodatge, intens, segons explica Bibiana “ens aixecàvem cada dia al migdia i, després de dinar, l’equip tècnic ens reuníem per decidir les seqüències que s’havien de rodar en aquell dia”. Llavors, calia estudiar-se les seqüències i les dues maquilladores començaven a caracteritzar els actors cap a les sis de la tarda, per rodar a les vuit i es passaven tota la nit treballant fins a la sortida del sol, ja que els fets del film transcorren durant la nit. Tot l’equip podia passar tota una nit per rodar uns set minuts de la pel·lícula.

El treball de la Bibiana

Ferides, talls, efectes de suor, llàgrimes (amb mentol), efectes d’algú electrocutat són alguns dels treballs realitzats per la jove maquilladora i la seva companya Rocío. Les dues maquilladores van utilitzar materials carn artificial (cera), Prosaid (adhesiu mèdic) per enganxar pròtesis, sang artificial, tot tipus de maquillatges, glicerina, resines, làtex, Durguix o escuma de làtex per caracteritzar els personatges durant el rodatge. Tot plegat, és necessari materials de qualitat i bones tècniques per aconseguir la millor naturalitat possible. Bibiana Balagué diu que li va agradar molt l’experiència “ja que fas moltes amistats, però és una feina molt dura, va ser un mes intens, ja que convivíem equip tècnic i actors a la mateixa casa rural on rodàvem els interios de la pel·lícula”. També comenta que li agradaria tornar a repetir l’experiència, però amb millors condicions de rodatge. La professió de caracterització, doncs, intenta imitar ferides i altres efectes amb tot tipus de maquillatges i pròtesis, per aconseguir la millor naturalitat possible.

Comenta aquest article