Informació general

La nova línia ferroviària d'AVE es compartirà amb els trens de mercaderies i de rodalies

Per Lluís Rovira i Barenys

Vies a la plataforma del nou traçat ferroviari, l'abril de l'any passat, on es pot veure que no hi ha el tercer fil que el Ministeri diu que hi haurà quan es posi en marxa aquest recorregut

Les respostes que el govern espanyol va donar, ahir, a unes preguntes formulades pel grup valencià de Compromís al Senat donen encara més incertesa pel que fa al nou traçat ferroviari. Arran de les respostes del govern espanyol queda clar que la connexió AVE entre València i Barcelona es farà a través del que anomenen tercer fil, que significa una via amb tres rails per tal d'acollir trens amb ample ibèric i, també, amb amplada europea. Això significa i així es desprèn per les respostes del govern espanyol, que en aquest traçat hi circularan tot tipus de trens, és a dir, els trens de mercaderies, els de rodalies i els de mitja i llarga distància. En aquest sentit, el senador valencià de Compromís Carles Mulet denunciava ahir que es feia evident "com s'aposta per plataformes reservades per l'AVE des de Madrid a qualsevol altre punt geogràfic però entre València i Barcelona, o directament entre el País Valencià i Catalunya i per extensió a Europa, se'ns aïlla amb un AVE de tercera. El nostre diner no anirà destinat a la millora de les infraestructures ferroviàries com a la resta de l'estat, sinó a finançar actuacions segurament supèrflues, a d'altres llocs. Un nou episodi de saqueig continuat".

El servei de mercaderies pel mateix traçat de l'AVE

Arran de les diferents preguntes formulades pel senador valencià referent als usos de la nova infraestructura ferroviària, el govern va reconèixer que tot i que ha assegurat públicament que el mes de març de l'any vinent aquest traçat ja estarà en marxa a hores d'ara encara no ha estudiat les freqüències de pas dels trens, ni quines parades hi haurà ni tan sols quina tarifa d'AVE hi haurà entre València i Barcelona. D'altra banda, el Ministeri té previst mantenir el servei de mercaderies existent actualment. En aquest sentit, una de les preguntes formulades per Compromís demanava al govern si tenen previst que el Corredor Mediterrani compti amb dues plataformes independents, una per a passatgers i una altra per a mercaderies, des de la frontera francesa fins a Algesires passant per València. La resposta del govern espanyol ha estat tirar pilotes fora per dir que "en el futur, en els trams on el trànsit ho exigís, es produeixi la separació completa del trànsit en plataformes independents".

Substitució de travesses

El joc dels despropòsits en què s'ha convertit tot el que fa referència al nou traçat ferroviari també inclou la substitució de les travesses per unes altres amb el tercer fil incorporat. Les travesses i els rails ja estaven col·locats i eren només d'ample ibèric i des de fa un temps s'estan substituint per uns altres amb el tercer fil. En aquest sentit, en una altra de les respostes del Ministeri d'ahir, es parlava que entre Vandellòs i Castelló "s'estan continuant els treballs per solucionar les incidències tècniques i administratives i poder reprendre les obres el més aviat possible".

Comenta aquest article