Informació general

La vaga d'examinadors podria afectar uns 150 cambrilencs

Per Patrícia Muñoz


 Júlia Arza, professora de formació vial de l'autoescola Santos de Cambrils

Fa pocs mesos treure’s el carnet de conduir costava, de mitjana, un mes o un mes i mig. Això quedava traduït en unes 20 hores de pràctiques necessàries per tal d’assolir els coneixements suficients i poder-se presentar a l’examen pràctic. Ara, amb la vaga d’examinadors, el temps per obtenir el permís de conducció s’ha duplicat: es tarda tres mesos, tirant baix i aprovant tot –examen teòric i el pràctic- a la primera. És normal que els alumnes que estan inscrits en una autoescola tardin fins a vuit mesos en treure’s el carnet i hagin de fer unes 30 hores de pràctiques –com a mínim-, amb l’increment econòmic que això implica.

Uns 150 alumnes cambrilencs afectats

L'autoescola Santos té uns 60 perjudicats, i la Montaña uns 50. De l'autoescola Racc, revistacambrils.cat no n'ha pogut obtenir cap xifra, però s'estima que els alumnes perjudicats també rondarien els 50. Tot això suma un total d'unes 150 persones inscrites a autoescoles de Cambrils que veuen dificultada l'obtenció del seu permís de conducció a causa de la vaga dels examinadors.

La Sara Amili n’és un exemple: és una cambrilenca de 22 anys que va aprovar la teòrica al març. Ella comptava que, cap al mes de juny, ja tindria el permís a la butxaca. Però no és així: degut a la vaga, encara no s’ha pogut examinar de la part pràctica. A principis de juliol va pujar a examen. I el mateix dia, un cop allà, li van dir que no podia examinar-se perquè s’havien presentat menys examinadors dels previstos i no podien examinar tots els alumnes que s’hi havien presentat. Amili tem que aquesta situació es prolongarà fins el mes de setembre, i veu indeterminada la data en què podrà examinar-se.

També n’és un afectat el Jordi Rovira, de 18 anys. Ell va apuntar-se a l’autoescola a principis d’estiu, i tenia en ment que l’aprovaria durant les vacances, abans de començar la universitat. Però resulta que la vaga l’ha obligat a prorrogar l’obtenció del seu carnet de conduir. “El tindré a finals d’any i amb sort”, es resigna Rovira. En la mateixa situació es troba la Marina Micciola. “La vaga m’està ocasionant problemes pel que fa al temps i pel que fa als diners. Temps, perquè no sé quan tindré carnet. Diners, perquè cada pràctica val 30 euros l’hora i n’he de fer més de les necessàries per tal de no perdre la confiança amb el cotxe fins que pugi a examen”, detalla Micciola.

Alumnes i autoescoles apunten un mateix culpable: la manca d’acord entre els examinadors de tràfic i la Direcció General de Trànsit (DGT), que depèn del Ministeri d’Interior.

Promeses del Govern espanyol incomplertes, l’origen de la vaga
Cal buscar els orígens del conflicte l’any 2015. Els examinadors van demanar un complement específic mensual d’entre 250 i 270 euros bruts, així com la creació d’una escala professional nova diferent al personal administratiu que treballa a les oficines (és a dir: més examinadors). L’Executiu els ho va prometre aleshores, però a dia d’avui encara no s’ha complert. En conseqüència, els examinadors responen mitjançant el seu dret a vaga, amb l’objectiu d’aconseguir les millores laborals que reivindiquen. La protesta va començar a principis del mes de juny, però la cosa s’ha anat allargant. Ara mateix, la vaga és indefinida i es preveu que es prolongui també durant el mes de setembre.

Cada dilluns, dimarts i dimecres hi ha vaga. Dijous i divendres, la recuperació d’aquesta: s’examinen els alumnes que els tres primers dies de la setmana s’hagin presentat a l’examen pràctic i, en conseqüència de la vaga, no s’hagin pogut examinar. La Júlia Arza, professora de formació vial de l’autoescola Santos, lamenta que a dia d’avui, a efectes pràctics, només hi ha una convocatòria d’examen cada dos mesos. A més –assenyala Arza- “quan et presentes a l’examen pràctic es fa un sorteig. Hi ha uns set o vuit grups, i cada grup està format per tres o quatre autoescoles. Aleshores, el dia de l’examen pràctic, se sorteja allà mateix quin serà el grup d’autoescoles que podran examinar-se. I a mi ja m’ha passat dos vegades que m’he aixecat a les sis del matí per recollir els alumnes i presentar-los a l’examen i, un cop arribats allà, haver de tornar a marxar cap a casa sense poder examinar-nos. També passa que ara, si suspens el pràctic, passen mesos fins que et tornes a presentar, perquè jo he de ser justa i dono les mateixes oportunitats a tothom de presentar-se a l’examen pràctic”, explica Arza, perquè la llista d’espera és llarga -i cal afegir que a l'agost fan vacances i no hi ha exàmens-. L'autoescola Montaña també ha explicat a revistacambrils.cat que, en la situació actual, es pot tardar fins a un any en treure's el permís de conducció.

Les autoescoles , les altes grans perjudicades
D’altra banda, Arza també assegura que, en una situació normal, ella treu cada any entre 85  i 90 alumnes aprovats. “Perquè te’n facis una idea –explica Arza- estem ja al mes de juliol, més de la meitat de l’any. I només porto 15 aprovats, quan n’hauria de portar uns 50. I no és que en suspenguin més: el percentatge d’aprovats en relació als suspesos és el mateix. El problema és que no poden presentar-se els alumnes a examen. I no és que no hi hagi alumnes: n’hi ha. Però tenen por perquè no saben quan podran presentar-se a examen -amb l’augment econòmic que aquesta incertesa comporta-", relata Arza. Aleshores, no s’apunten a les autoescoles, o deixen d’anar-hi, i aquestes perden ingressos. "Amb la vaga d'examinadors, la gent és reticent a apuntar-se a les autoescoles", confirma també l'autoescola Montaña.

"A més, fa un mes que han pujat de nou les taxes a pagar pels alumnes, i els serveis per part de la DGT són mínims. Pensem seguir reclamant fins que hi hagi justícia per tothom ja que, a sobre que pugen les taxes, als alumnes els segueixen caducant els expedients als 2 anys de treure's la teòrica. Els alumnes no tenen les oportunitats d'exàmens que haurien de tenir", es queixa l'autoescola Montaña.

Mentrestant, les autoescoles no poden fer altra cosa que esperar i creuar els dits –perquè veuen el futur molt negre- i fer ressò de la seva situació. Per exemple, la Sandra Martínez, que treballa a l’oficina de l’autoescola Santos, explica que el 5 de juliol es va fer una protesta a Tarragona, davant la Prefectura Provincial de Trànsit, en què van participar moltes de les autoescoles de la província i es va llegir un manifest. Paral·lelament, a la resta de províncies catalanes, també es va dur a terme aquesta manifestació davant les respectives prefectures.

La vaga, també a examen
Com s’ha d’interpretar aquesta vaga? D’una banda, el Jordi Rovira adverteix que “no s’ha de caure en la trampa de carregar contra les autoescoles o contra els examinadors. S’ha de protestar més contra la DGT: si tots aquests milers de persones s’estan manifestant i fent vaga constantment és perquè realment les condicions no són les adequades, i és la DGT qui ens ha conduït a aquesta situació”. D’altra banda, la Júlia Arza tampoc està en contra que els examinadors facin vaga. “Ells també perden diners cada dia que fan vaga. Però han de buscar una altra manera, perquè aquesta perjudica els qui no tenen culpa: autoescoles i alumnes”, narra Arza. La Sara Amili té el mateix parer: “puc entendre la necessitat de qualsevol treballador de lluitar pels seus drets. Però, en aquest cas, els més perjudicats, a part de les autoescoles com a negoci, som els candidats, que perdem temps i diners mentre se’ns priva de l’important dret a circular. Em sembla injust i frustrant no disposar de cap solució, tret d’estar obligada a esperar”, diu Amili.

En tot aquest caos, però, hi ha alguns afortunats que aproven a la primera i encara poden treure’s el carnet “aviat”. Com el Germán Torrico, que va començar a treure’s la teòrica fa tres mesos i just entra somrient per la porta amb la típica L blanca i verda a la mà. “Menys mal que he aprovat ara –explica, alleujat-. Si no, m’hauria d’haver tornat a presentar al desembre, com a molt aviat”.

Cartells que duien les autoescoles a la protesta davant la Prefectura Provincial de Trànsit de Tarragona el passat 5 de juliol

Comenta aquest article