Societat

Joan Bosch: "El paisatge l'oferim al plat"

Per Patrícia Muñoz

Joan Bosch va rebre el Premi Gaudí Gresol per la seva trajectòria professional el passat mes de juny

Al juny li donaven el Premi Gaudí Gresol, un guardó que corona una trajectòria professional de 47 anys. Un “reconeixement a casa”: així és com el descriu Joan Bosch, propietari de Can Bosch. “Em sento molt honorat que me l’hagin concedit a mi, perquè és un premi que l’han donat a persones molt il·lustres, i ve de gent que ens coneix de tota la vida. I si me l’han concedit a mi és que no ho hem fet malament del tot. Vol dir que la societat ens accepta i ens reconeix”, explica Bosch.

Amb aquesta darrera distinció, Joan Bosch continua un camí d’èxit que va començar amb una estrella Michelin l’any 1984 –i que ha sabut mantenir durant 33 anys-. Aquest restaurant cambrilenc va néixer com un bar de pescadors a finals de la dècada dels 60. Era un punt de trobada per la gent del barri i, fins i tot, per algun estiuejant, i s’hi reunien per passar l’estona i jugar a cartes mentre assaborien plats tradicionals. Aleshores, a la cuina hi havia la mare del Joan Bosch. Coneixien molt bé el producte de la mar perquè el pare era pescador. Com que va anar augmentant la clientela del bar, cap als 80 va convertir-se en una casa de menjars. Un cop els pares es van jubilar, també als 80, el Joan, amb 33 anys, va entrar a la cuina. “No sabia fer ni un ou ferrat”, confessa. I quatre anys més tard, va arribar l’estrella. “Les coses ja s’estaven fent molt ben fetes des d’abans, amb producte de mercat. Ja feia temps que ens anaven revisant –els de la Guia Michelin-, i amb uns quants canvis i noves inquietuds, ens la van donar”, narra Bosch. L’estrella va arribar per quedar-se.

Renovació amb mesura
Joan Bosch explica que la clau del seu restaurant, Can Bosch, és un esperit constant d’innovació i renovació –sempre mesurada- per aconseguir que el client quedi “curiós” i vulgui tornar “a veure què es troba”. Fins i tot en els inicis del restaurant, Bosch afirma que ja s’hi feien “coses diferents de les que s’estaven fent aleshores”, i posa d’exemple l’arròs negre. “40 anys enrere no es feia!”, exclama el cuiner. Un altre punt que a Can Bosch tenen molt en compte és la temporalitat de la matèria primera. “Nosaltres estem expectants a veure què ens dóna la mar: a l’estiu, peix blau. A l’hivern, llenguado. A la tardor, xipirons. La matèria te la va donant la terra.”

La tercera generació dels Bosch

Gairebé mig segle després, a la cuina ja hi ha la tercera generació de la família Bosch. La primera van ser els pares (i el Joan que s’hi iniciava). La segona, ell mateix. I la tercera, el seu fill, l’Arnau Bosch i l’Eva Perelló –pastissera-, que s’encarrega de la sala juntament amb la dona del Joan, la Montserrat Costa. L’Arnau va entrar a la cuina l’any 2014, i a hores d’ara ja és el màxim responsable de la cuina, amb el recolzament del seu pare. L’objectiu és que es consolidi el manteniment de la cuina de producte i d’autor en aquesta nova generació, tot i que Joan Bosch creu que no serà gens difícil perquè el seu fill “ha begut contínuament des que era petit” d’aquesta manera de fer.

Amb aquesta combinació, Can Bosch té un caràcter bifront: d’una banda, hi ha la versió clàssica de la mà del Joan. El toc modern l’aporta l’Arnau, el fill, i l’Eva aporta un plus perquè “és una persona molt polivalent”, detalla Joan Bosch. Amb tot, la cara visible és la Montserrat –ara acompanyada també de l’Eva-.
Han passat els anys però l’essència continua sent la mateixa. “Com que al nostre restaurant no hi ha paisatge –admet Bosch-, el nostre paisatge l’hem de crear al plat. Oferim un microclima on es combina el producte, el tracte i el servei. Que el client se senti ben atès. I això s’aconsegueix amb l’equilibri entre la cuina i la sala. Cada cosa és el cinquanta per cent”.

Bosch confessa que no van a buscar la segona estrella Michelin. “Comportaria un augment de personal –i avui ja en són 18 entre la gent a la sala, a la cuina i stagers-. Preferim mantenir l’equilibri que tenim i una bona relació qualitat preu. Preferim una estrella alta que dues de baixes”.

Comenta aquest article