Cultura

Arquitectura

L'edifici de l'estació de trens podria ser declarat Bé Cultural d'Interès Local

Actualment s'està estudiant aquesta possibilitat, després que el patronat del Museu d'Història de Cambrils hagi rebut diverses peticions de diferents entitats locals

Per Berta Ruiz

Aspecte actual de l'estació de tren
Aspecte actual de l'estació de tren | Lluís Rovira i Barenys

L'edifici de l'estació de trens de Cambrils podria ser declarat Bé Cultural d'Interès Local (BCIL). Actualment s'està estudiant aquesta possibilitat, després que el patronat del Museu d'Història de Cambrils hagi rebut diverses peticions de diferents entitats locals –l'Associació de veïns del Barri de l'Estació, el Casal Popular de Cambrils i l'Associació de veïns del Barri Antic “El Portal”– per preservar aquest edifici històric que va ser construït a meitats del segle XIX.

En cas que es pogués conservar l'edifici –propietat d'Adif– com a Bé Cultural d'Interès Local, aquest podria esdevenir un possible centre cívic per al barri

Sobre aquesta qüestió, el regidor de Cultura –Lluís Abella– ha explicat a revistacambrils.cat que, “el patronat del Museu d'Història va rebre aquesta petició per part de diferents associacions i ho va veure adient. Com s'està parlant del desmantellament de la via doncs, un cop es faci, que pugui quedar l'edifici per al barri com a possible centre cívic. Catalogant-lo d'aquesta manera, al menys, es preservaria perquè no s'enderroqui”. Tal com ha comentat el regidor de Cultura “una de les premisses del patronat del Museu d'Història és vetllar pels edificis emblemàtics de Cambrils, sigui per la seva antiguitat, per la seva arquitectura o per la seva rellevància. Creiem que l'estació pot entrar dins d'aquesta premissa, perquè és un edifici antic que conserva la seva estructura”. Des de l'Associació de veïns del barri de l'Estació també han corroborat aquesta petició. La presidenta Maria Rosa Colom ha comentat a revistacambrils.cat que, fa un temps, van fer una instància demanant que es conservi aquest edifici i es reordeni la zona, un cop es faci el desmantellament de la via. En aquest sentit, si es pogués conservar l'edifici com un BCIL es podria destinar a centre cívic del barri.

Actualment, segons ha apuntat Abella s'està en la fase d'estudi. Primer, els diferents departaments de l'Ajuntament han d'avalar que aquesta declaració de Bé Cultural d'Interès Local (BCIL) sigui viable d'acord a l'ordenació urbanística del municipi. Per altra banda, també s'ha de fer un tràmit d'audiència amb la propietat –en aquest cas, la propietària de l'edifici és Adif– que pot al·legar a favor o en contra d'aquesta petició.

Construcció de la línia fèrria i de l'estació, entre meitats i finals del segle XIX

La línia fèrria que passa per Cambrils va ser construïda entre 1856 i 1865 per l’empresa Sociedad de los Ferrocarriles de Almansa a Valencia y Tarragona (AVT), de l’empresari valencià Joseé Campo. Concretament, el projecte es va adjudicar el 1856 i les obres van començar per la part sud de la línia (tram València-Castelló). Segons informacions facilitades per l'Arxiu Municipal, les obres a Cambrils es van fer majoritàriament entre els anys 1864 i 1865, d'acord amb diferents notícies sobre la presència de treballadors forans i víctimes d'accidents laborals per la construcció de la mateixa. No se sap exactament si l'edifici de l'estació es va construir en aquells primers anys. Les primeres anotacions de personal ferroviari que hi va viure es troben al Padró Municipal d'Habitants de 1872 i, des d'aleshores, van continuar ininterrompudament.

La línia fèrria que passa per Cambrils va ser construïda entre 1856 i 1865, mentre que el primer personal ferroviari que hi va viure data de 1872

L'estructura de l'edifici permet assegurar que va ser construït abans de 1891, moment en què la companyia AVT va ser absorbida per la Compañía Caminos de Hierro del Norte, que a causa del seu capital europeu construïa totes les estacions de les seves línies amb un estil alpí, mentre que l’estació de Cambrils presenta una estructura de casa mediterrània, amb teulada a doble vessant de poca inclinació, que la situa en el període de la companyia AVT (1865-1891). De fet, les imatges antigues de l'estació des d'inicis del segle XX demostren que la seva estructura s'ha conservat al llarg de dècades, només amb l’afegit de la marquesina i l'andana a finals del segle XX.

L’Apunt

Cicle de Memòria "De l'Estació a l'Eixample: memòria d'un barri de Cambrils"
Aquest edifici va ser objecte de valorització cultural dins de la 10a edició dels Cicles de Memòria de Cambrils, organitzat l’any 2016 per l’Arxiu Municipal de Cambrils i el Museu d’Història de Cambrils amb el títol De l’Estació a l’Eixample: memòria d’un barri de Cambrils. Aquell cicle va permetre recollir nombrosos testimonis de persones que havien viscut i treballat a l’edifici de l’estació o al seu entorn més immediat en diversos moments del segle XX. Aquestes persones van explicar la distribució interna de l’edifici de l’estació, que comptava amb un habitatge a cada banda del vestíbul principal, per a la família del cap d’estació i la família del factor. També van ajudar a documentar l’ús del magatzem de mercaderies, de la casa del guarda-agulles i del responsable de logística (avui enderrocada), de les cases socials per al personal ferroviari i de les casilles que hi havia a les immediacions de l’estació.

Comenta aquest article