4.591 alumnes inicien el curs escolar 2006-2007 a Cambrils
|
Segons explicava el regidor dEnsenyament Ramón García Mateos lendemà de linici de curs, el curs es va iniciar amb tota normalitat, exceptuant alguns retards ja previstos, com és el cas dels alumnes que havien de començar a lIES de Vilafortuny i que no ho podran fer fins al proper mes de març. Mentrestant, tal i com explicava García Mateos, aquests alumnes han iniciat el curs, tal i com ja shavia anunciat, al CEIP Guillem Fortuny.
Per altra banda, destacar que també va començar, al CEIP Marinada, una línia virtual del que serà el nou CEIP de Vilafortuny (el CEIP III), que actualment es construeix al costat del centre cívic de Vilafortuny i que quedarà enllestit en el transcurs daquest curs escolar. El CEIP Marinada ha acollit 42 alumnes de P3 i P4 que lany que ve començaran en el futur centre.
El nou centre, segons va explicar el passat 29 dagost lalcalde Robert Benaiges en roda de premsa, estava previst que comptés amb una superfície aproximada de 8.000 metres quadrats, però finalment sampliarà amb 2.500 metres quadrats de terreny més. El motiu és que sha canviat lleugerament la ubicació del centre dins del terreny previst, després duna visita que van fer els tècnics de la Generalitat, que van considerar que la ubicació dels diferents espais del CEIP, sobretot de la zona esportiva, seria molt complicada tal i com shavia plantejat fins al moment, perquè el terreny quedava molt allargat. Segons Benaiges, aquesta petita modificació suposarà una millor distribució dels espais, que faran del nou CEIP una escola millor i amb més espai per a activitats esportives. Pel que fa a laccés al centre, es podrà fer per la zona interior, concretament pel carrer del castell de Siurana, on està previst fer-hi la porta principal, tot i que també es podrà entrar per un accés situat al vial del Cavet.
Obres de construcció del nou IES de Vilafortuny, que es preveu que estigui enllestit el mes de març de lany que ve |
Limportant augment de població infantil en els darrers anys està provocant una gran concentració dalumnat, principalment en educació infantil. En els cursos inicials de P3, P4, P5 i fins a primer de primària les xifres dalumnes en algun dels centres estan lleugerament per sobre de la ràtio permesa per la llei xifra màxima dalumnes que sestableix per cursos en cada centre. Segons dades facilitades pel Departament dEnsenyament i Formació de Cambrils a data de 7 de setembre les escoles del centre de la ciutat estan molt col·lapsades en nombre dalumnes i lúnic centre que té algunes places disponibles és el CEIP Guillem Fortuny, tot i que aquest es troba en una zona bastant allunyada per a molta gent. Des del Departament dEnsenyament safirma que shauria daugmentar la ràtio es pot incrementar un 10 per cent de les places disponibles per llei o crear noves línies en els cursos inferiors al nou centre deducació infantil i primària que sestà construint a Vilafortuny. Daltra banda, també hi ha problemes de saturació en el primer curs deducació secundària a pràcticament tots els centres de Cambrils, que estan per sobre de la ràtio entre 1 i 4 alumnes més.
Sisena hora lectiva
Enguany es va iniciar el curs escolar amb una novetat important per als alumnes dels centres públics deducació infantil i primària, lincrement duna hora en el seu horari docent, el que es coneix com la sisena hora lectiva. Aquesta mesura forma part del Pacte Nacional per a lEducació que el govern de la Generalitat va aprovar el passat mes de març i va ser un dels punts que més polèmiques va generar entre el professorat de lescola pública arreu de Catalunya.
Els centres deducació infantil i primària de Cambrils han optat per col·locar la sisena hora lectiva als matins, és a dir, des del passat12 de setembre els alumnes dels centres públics dinfantil i de primària comencen les classes a dos quarts de nou del matí, quan fins ara ho feien a les nou, i pleguen a la una del migdia, i no a les dotze com era habitual fins al curs passat. Amb aquest canvi dhorari els alumnes passaran a fer una hora i mitja més al matí, mentre que a la tarda lhorari es redueix mitja hora. Fins ara lhorari de tarda era de tres a cinc i a partir daquest curs els alumnes entren a la mateixa hora però surten a dos quarts de cinc. Segons García Mateos, la col·locació daquesta sisena hora al matí és una molt bona opció a nivell pedagògic està demostrat que els nens rendeixen molt més al matí que no pas a la tarda.
Aquest curs lúnic centre que comença a les nou del matí és el col·legi Cardenal Vidal i Barraquer. Segons García Mateos, el Consell Escolar Municipal ha sol·licitat a aquest centre concertat que es plantegi la possibilitat que en els propers anys els cursos dinfantil i primària tinguin el mateix horari que els altres centres del municipi.
Segons explicava el regidor dEnsenyament, la sisena hora lectiva que estrenen els centres públics es dedicarà al reforç dalgunes assignatures, sobretot aquelles que suposen una major dificultat per als alumnes, com poden ser matemàtiques o idiomes, entre daltres. Tot i això, segons García Mateos, el consell escolar de cada centre és qui decideix a què es dedica la sisena hora.
§ Nova oferta formativa de lEscola dHoteleria§ El passat 12 de setembre també van iniciar el curs els alumnes de grau mitjà de lIES Escola dHoteleria i Turisme, mentre que els de Grau Superior ho van fer el passat 18 de setembre. En total 318 alumnes entre els dos cursos, un 5% més que lany anterior. Enguany el curs sha iniciat amb una novetat pel que fa a loferta formativa, amb la posada en marxa dels paquets formatius. Segons explicava el director de lescola Lluís Vilà shan unit el cicle de grau mitjà de Cuina duna durada de dos anys amb el cicle de grau mitjà de Serveis de Restaurant i Bar, dun any. Amb aquest paquet formatiu es cursaran assignatures de tots dos cicles barrejades, en comptes dhaver de fer primer un cicle i després laltre.
Un altre dels paquets formatius és el que ha resultat dunir el cicle de grau mitjà de Cuina recordem, amb una durada de dos anys i el cicle de grau mitjà de Carnisseria, dun any. En aquest cas, també durant els tres anys de durada del curs es tractaran assignatures dels dos cicles. A més a més lEscola dHoteleria compta amb el cicle de grau mitjà de Pastisseria que es realitza en un any.
Pel que fa als cicles de grau superior, lEscola dHoteleria oferta el cicle dAnimació Turística, dAllotjament, dAgències de Viatges, de Restauració i dInformació i Comercialització Turística. Tots ells dun any de durada, menys el de Restauració, que dura dos anys.
Obres dampliació
Pel que fa a les obres dampliació previstes a lIES Escola dHoteleria i Turisme, segons explicava Lluís Vilà, es mostrava esperançat que de cara al segon trimestre ja shi estigui treballant. Les obres consisteixen en la substitució de les aules prefabricades per un edifici modern de 500 metres quadrats que acollirà les aules de pastisseria, de panificació, de carnisseria, una aula de decoració, despatxos i magatzems. Tot plegat quedarà unit a través dun passadís amb laltre edifici de tallers de pràctiques amb què compta lescola. Segons Vilà, a lEscola dHoteleria es té lesperança que el curs que ve es pugui iniciar amb les obres finalitzades.
Pla de Transició al Treball
Per segon any a Cambrils sha posat en marxa des de la Regidoria dEnsenyament i Formació, juntament amb el Departament dEducació de la Generalitat de Catalunya el programa de garantia social Pla de Transició al Treball (PTT) dissenyat per donar sortida a aquells joves que finalitzen leducació secundària sense titulació. A Cambrils, els cursos que ofereix el PTT són dAuxiliar de Cuina i Serveis de Restauració, i el curs dAuxiliar de Comerç, Oficina i Atenció al Públic, que es fan a lIES Escola dHoteleria i Turisme. El programa està organitzat en dues fases: la primera fase iniciada el passat 2 doctubre i que acaba al desembre correspon a una fase dorientació, informació i formació general. Segons Irene Cabello, una de les professores tutores del curs, aquesta primera fase ens ajuda molt a fer aquesta transició dadaptació i coneixement entre alumnes i professors. Es fa un seguiment molt individual a través de tutories i un treball de motivació molt important. I la segona fase de gener a juny correspon a la formació profes¬sio¬nalitzadora, en què els alumnes comencen a aprendre lofici de manera pràctica, es realitzen 200 hores de pràctiques a empreses i es completa la formació personal en un context productiu real. Segons van explicar les professores tutores Irene Aragonès i Gemma Cabello, lobjectiu del programa és donar una oportunitat a tot el col·lec¬tiu de nois i noies entorn els 16 anys que no han aprovat lESO i que, per tant, no poden continuar dins del sistema educatiu reglat. Els Programes de Garantia Social estan dirigits a aquests joves per orientar-los, informar-los i formar-los en un nivell de qualificació professional. Quan acaben aquest curs de transició, es poden inserir en el mercat de treball o poden retornar al sistema educatiu, preparant-se per a la prova daccés per cursar els cicles formatius de grau mitjà. Des del programa sels assessora i sels ajuda a preparar-la.
§ Primera escola bressol municipal§
Una de les classes de la primera escola bressol municipal, lescola M. Dolors Medina, recentment inaugurada |