Cultura

Presentació

Aleix Cort: «El ball és política, el ball és religió, el ball és societat, el ball és moda i moltes coses»

Per Berta Ruiz

Presentació del llibre d'Aleix Cort, el passat divendres, amb l'acompanyament de Gemma Massagué
Presentació del llibre d'Aleix Cort, el passat divendres, amb l'acompanyament de Gemma Massagué | Berta Ruiz

El passat divendres al vespre, al Centre Cultural, Aleix Cort presentava –acompanyat de la tècnica de Cultura Gemma Massagué–, el seu llibre 100 històries sobre el ball que t’agradaria saber. Es tracta d'una passejada desenfadada i diferent per algunes pàgines rellevants de la història del ball. Sigui de tipologia cortesana, religiosa, popular o de saló, el ball és un bon mirador per analitzar la societat i els seus components, un bon referent històric i un element per descobrir l’eterna lluita entre els defensors de la tradició i els abanderats de la modernitat. El llibre destaca la vinculació del ball amb la literatura, la música, la pintura, el cinema, la religió o la història.

Com a professor de l'Institut of Arts de Barcelona, Aleix Cort va explicar a revistacambrils.cat que, “a mida que he anat aprofundint en aquest tema, m'he adonat que el ball és molt més que uns passos, unes figures o unes coreografies. El ball és política, el ball és religió, el ball és societat, el ball és moda, el ball és moltes coses. Quan vaig rebre el convit de fer un llibre amb totes aquestes experiències i coneixements va sortir aquest llibre”.

"Te n'adones com el ball és un dels pocs passatemps que ballaven els nostres avis i que se segueix practicant ara, i això és per alguna cosa"

Aquesta relació del ball en diferents àmbits dóna moltes curiositats i detalls històrics molt sorprenents. Segons va comentar Cort, “és molt interessant conèixer la relació que té el ball amb l'art, però a la gent el que els hi sobta més és la relació que té amb la política. Per exemple, saber que un ball com el twist va ser censurat per Eisenhower quan va ser general de l'OTAN. Es va considerar com un ball de mal gust, un ball comunista... però contràriament al que volien aconseguir, la censura va fer que el twist acabés sent gairebé una marca comercial. O el tango també té històries sorprenents com per exemple que, per passar la censura, una parella de ballarins de tango va haver de ballar davant del Sant Pare per demostrar que no era un pecat. Com a altres curiositats també tenim els balls cubans als quals els va costar desembarcar als Estats Units perquè eren considerats comunistes; la relació del vals amb la roba interior de la dona o l'enfrontament del vals amb el foxtrot pels seus orígens i les seves característiques. Al final de tot aquest recorregut te n'adones com el ball és un dels pocs passatemps que ballaven els nostres avis i que se segueix practicant ara, i això és per alguna cosa”.

L’Apunt

Biografia
Aleix Cort ha escrit narrativa per a adults: 33 caps, Avions de paper, El lladre d’ombres, El nen que volia tenir les mans transparents, El lleó i el far, Camaleotròpiques, Déus menors, Aubam-ba-buluba balam-bam-bú; narrativa infantil: El secret de la nina d’ivori, Tonet i la bruixa que no sabia riure, Els caçanúvols, El llenyataire boig, La fada Poca-Traça; poesia: És de nit que comença el dia, Poesia laica, Arrel de boig, Vora la ciutat dels àngels; assaig i terminologia: Història de Reus a través del ball, Diccionari del ball, i ha participat en llibres d’art i educatius: T, Art fugitiu, Discursos sobre arte digital, Les TIC i la didàctica de l’art. Guanyador de diversos premis literaris i creador del videolit, és professor del Màster en Literatura en l’Era Digital (UB), i també professor de ball per a actors de l’Institut of Arts Barcelona. Ha col·laborat en espectacles de dansa i de teatre i mitjans de comunicació escrits i audiovisuals sobre la temàtica del ball.

Comenta aquest article