Infraestructures
Alcaldes del Camp de Tarragona i Generalitat recuperen el projecte del tren-tramvia en un històric pacte territorial d'infraestructures
Els cinc alcaldes dels principals municipis de l'àrea metropolitana del Camp de Tarragona signen un acord "històric" i "necessari" per impulsar les infraestructures estratègiques del Camp de Tarragona
Els cinc alcaldes del que s'ha anomenat l'àrea metropolitana del Camp de Tarragona; Josep Fèlix Ballesteros (Tarragona), Carles Pellicer (Reus), Camí Mendoza (Cambrils), Josep Poblet (Vila-seca) i Pere Granados (Salou) juntament amb el secretari d'Infraestructures i Mobilitat de la Generalitat, Ricard Font, van presentar, ahir a la delegació del Govern de la Generalitat a Tarragona, el pacte territorial per impulsar les infraestructures estratègiques del Camp de Tarragona. Aquest organigrama d'infraestructures que es va presentar ahir contempla un canvi total en les comunicacions amb nous trams ferroviaris, la connexió eficaç de l'aeroport de Reus amb Barcelona i la construcció a mig termini d'un tramvia que uniria Cambrils amb la resta d'aquestes poblacions. Un acord territorial d'infraestructures que els alcaldes van titllar de "històric" i, també, de "necessari".
Connexió ferroviària de Cambrils a Barcelona amb una durada del trajecte de 52 minuts
El ministre de Foment, Íñigo de la Serna, va dir que el nou traçat ferroviari entre Vandellòs i Vila-seca entraria en funcionament durant el primer trimestre d'aquest 2018, en la visita que va fer el mes de juny de l'any passat a les obres ferroviàries a Cambrils. El termini no s'ha acomplert però segons es va apuntar ahir, tot fa pensar que aquest nou traçat entraria en funcionament abans del proper estiu. Segons aquest pla territorial, quan aquest nou traçat entri en funcionament hi haurà quatre trens diaris cap a Barcelona que permetran fer aquesta connexió amb un total de 52 minuts, molt lluny de l'hora i tres quarts que triguen ara. Aquests quatre serveis ràpids es complementaran amb vuit serveis de tipus convencional, és a dir, amb un temps de recorregut poc menys que l'actual. En aquest moment hi ha 10 serveis de Cambrils a Barcelona i passaríem a tenir-ne un total de 12.
En l'àmbit ferroviari, una de les novetats més destacades d'aquest pacte territorial és la nova connexió entre Vila-seca i la línia d'alta velocitat, a Perafort. També la construcció de l'estació intermodal, que permetrà implementar nous serveis per arribar més ràpidament a Barcelona i impulsar la connectivitat de l'aeroport de Reus. Al mateix temps i aprofitant el nou traçat ferroviari. s'impulsarà una nova connexió ferroviària al nord de Tarragona que permeti connectar aquest àmbit amb Barcelona en 40 minuts.
Es recupera el projecte del tren-tramvia
En aquest pacte territorial s'ha recuperat una adaptació del projecte de tren-tramvia que fa anys es va posar sobre la taula i que no es va arribar a fer. Per tirar endavant aquest tren-tramvia, anomenat tren-tram, cal que primer es faci efectiu el desmantellament de l'actual traçat ferroviari i es faci el projecte d'integració urbanística de les vies entre Cambrils i Salou/Port Aventura. Això ho ha d'executar Adif en compliment de la Declaració d'Impacte Ambiental. El projecte d'aquest tren-tram encara s'ha de realitzar però l'esbòs presentat contempla la unió entre Cambrils, Reus i Tarragona en els vèrtexs del recorregut. A Cambrils es contemplen cinc estacions d'aquest futur tren-tram.
Ricard Font: "Continuarem la feina d'equip"
El secretari d'Infraestructures i Mobilitat va manifestar que donarien compte d'aquest acord al Ministeri de Foment, "treballarem conjuntament per a fer-lo possible. Continuarem la feina d'equip". Ricard Font va dir que aquesta és una proposta que neix de baix cap a dalt i que es fruit del treball constant i portat a terme des de fa tres anys entre la Generalitat i els representants territorials. Font També va dir que aquest acord també es farà extensiu a altres municipis, "abans, però, calia que els principals afectats presentessin un plantejament comú". Entre aquesta altres municipis es va parlar de relligar-ho amb la zona del Penedès.
Pel que fa al pla estratègic, Font va explicar que s'han aprofitat les infraestructures que ja tenim i les que tindrem aviat "per posar-les al servei de les persones i les mercaderies".
Camí Mendoza: "Aquest consens ens ajudarà molt al municipi"
Els cinc alcaldes signants del pacte territorial van expressar la seva satisfacció per l'acord assolit i remarcant que les converses venen de temps enrere i que tots els municipis han vist assolits els seus objectius. En aquest sentit l'alcaldessa de Cambrils, Camí Mendoza, va expressar que "aquest consens ens ajudarà molt al municipi" i va remarcar el punt decisiu que ha de suposar el desmantellament de l'actual traçat ferroviari. Per la seva part, l'alcalde de Salou, Pere Granados, va apuntar que "la reivindicació de Salou està recollida en aquest pla territorial i va destacar que el tren-tram és una necessitat. També va dir que la nova estació de Salou és prioritària i queda recollida en aquest pacte, Salou no queda desconnectat del servei ferroviari", va dir.
Carles Pellicer, alcalde de Reus, va destacar la unitat d'acció dels alcaldes del territori que representa "un missatge únic davant el Ministeri" i va remarcar que "és un acord no només històric sinó que també necessari per garantir un futur de progrés a la nostra zona". Per la seva part, l'alcalde de Vila-seca, Josep Poblet, va destacar que Vila-seca es troba al bell mig d'aquest pla "i això ens dóna oportunitats. Tot plegat suposarà un canvi de la vida de la gent". Poblet també va fer incís en el fet de treure les mercaderies dels teixits urbans de les poblacions. Finalment, l'alcalde de Tarragona, Josep Fèlix Ballesteros, va destacar la visió de realitat metropolitana d'aquest pacte territorial i això ha estat bo "per deixar de mirar cadascú des del seu campanar".