Ensenyament
La reducció de la ràtio a les aules, una de les principals línies de treball abordades a l'assemblea de la FaPaC
L'escola Joan Ardèvol va acollir, el passat divendres a la tarda, l'assemblea de la Federació d’Associacions de Mares i Pares d’Alumnes de Catalunya (FaPaC) del Camp de Tarragona. A la reunió hi van assistir una vintena de representants de diferents AMPA d'escoles del Camp de Tarragona, juntament amb la Directora Territorial d’Ensenyament a Tarragona –Imma Reguant–, l'inspector en cap dels Serveis Territorials –Valero Camps–, el regidor d'Ensenyament de l'Ajuntament de Cambrils –Alejandro Garcia– i el director de l'escola Joan Ardèvol, Enric Masdeu.
Tal com va explicar una de les membres de la junta de la FaPaC del Camp de Tarragona –Laura Moreno– a revistacambrils.cat, “la FaPaC organitza, cada any, una assemblea. Anteriorment, era a nivell de tota la demarcació i, des de fa un parell d'anys, es va diversificar i nosaltres formem part de la secció del Camp de Tarragona. L'any passat es va fer a Reus i, enguany, a Cambrils. Vam decidir fer-ho justament aquí perquè l'escola Joan Ardèvol és una de les afectades pel tancament d'una línia de P3. S'aprofita l'assemblea per aprovar la memòria del curs 2017-2018 i presentar el Pla de treball per al curs 2018-2019, així com diversos tallers”. En aquesta sessió es van organitzar dos: un, sobre la segregació escolar i la massificació a les aules de secundària a càrrec de Valero Camps; i un altre sobre els reptes de l'escola rural, a càrrec dels professors de la URV, Conxa Torres i Joan Fuguet.
Es demana una reducció de la ràtio per evitar el tancament de línies
Sobre el tancament de les dues línies de P3 a Cambrils –des d'aquest curs i també per al proper–, Moreno va apuntar que, “el tancament de línies a Cambrils s'han fet visibles a Cambrils per la comunitat educativa. Hi ha d'altres poblacions que també n'han tingut, però no s'han mobilitzat. Creiem que, vistes les inscripcions d'enguany, si s'hagués baixat la ràtio a 23 alumnes per aula no s'hauria tancat cap”. Per altra banda, quant a les línies de treball per al curs vinent, la representant de la FaPaC va explicar que, “mantenim molta comunicació amb el departament d'Ensenyament i fem un seguiment des de les escoles; també fem el seguiment de les matriculacions de cada població, així com el compliment de les places d'educació especial. D'altres objectius són: lluitar contra la segregació; treballar per una escola inclusiva i vetllar per la qualitat de les instal·lacions. També estem fent un estudi de què costa realment portar als nostres fills a l'escola pública, perquè no és gratis –encara que la Constitució ho digui–, la realitat no és aquesta”.
En la seva intervenció, la Directora Territorial d’Ensenyament a Tarragona –Imma Reguant– va apuntar que es volen impulsar diferents qüestions com: el currículum per competències; treballar la inclusió i la cohesió a les aules; major formació en el professorat; la formació professional; l'autonomia de centre i centrar esforços en àmbits com la innovació o la lluita contra el bullying.
Reduir el 15% de fracàs escolar
Per la seva part, el regidor d'Ensenyament –Alejandro Garcia– va afegir que des del consistori s'està treballant en un Pla Educatiu d'Entorn –Pla Educatiu de Ciutat– per fer una diagnosi i establir les estratègies de futur. Va destacar que es vol consolidar l'oferta de Formació Professional i que una de les principals preocupants és la de reduir el fracàs escolar, situat en un 15%. “Hem de donar sortida a aquests joves per evitar situacions d'exclusió social”, va afirmar. Finalment, Garcia va apuntar que en d'altres cursos, un 15% de les famílies del municipi optaven per matricular els seus fills a escoles d'altres poblacions, tendència que enguany s'ha reduït notablement. Segons Garcia, “estem molt contents, perquè enguany hem vist que les famílies aposten molt per les escoles del municipi. Ha desaparegut aquest 15% que marxava fora i això suposa una major demanda als centres de Cambrils i per tant, no haver de partir per problemes d'oferta”.