Informació general

El turisme va moure uns 250 milions d'euros a Cambrils durant 2016, un 49% del seu PIB total

Aquesta és una de les principals conclusions extretes de l'estudi titulat “Aproximació al PIB turístic del municipi de Cambrils”, que es va presentar ahir al matí al Centre Cultural de Cambrils, realitzat pel Parc Científic i Tecnològic de Turisme i Oci

Per Berta Ruiz

Imatge d'arxiu de la platja del Regueral
Imatge d'arxiu de la platja del Regueral | Lluís Rovira i Barenys

El turisme va generar al voltant d'un 49% del PIB total estimat de Cambrils durant l'any 2016. Aquesta és una de les principals conclusions extretes de l'estudi titulat “Aproximació al PIB turístic del municipi de Cambrils”, que es va presentar ahir al matí al Centre Cultural de Cambrils, realitzat pel Parc Científic i Tecnològic de Turisme i Oci per encàrrec del Patronat de Turisme de Cambrils. Aquesta presentació va anar a càrrec de l'alcaldessa de Cambrils –Camí Mendoza–, la regidora de Turisme –Mercè Dalmau–, el responsable del Laboratori d’Innovació i Intel·ligència Turística del Parc Científica i Tecnològic de Turisme i Oci de Catalunya –Jordi Calabuig– i el Catedràtic del Departament d’Economia de la URV i redactor de l'estudi –el Doctor Juan Antonio Duro–, juntament amb el tècnic del PCT, Mohamed Mazroua.

Tal com va explicar Juan Antonio Duro, una de les conclusions més clares de l’estudi és l’elevat pes del sector turístic dintre del global de l’economia cambrilenca, així com el gran creixement de l’activitat –mesurada pel PIB–, des del 2014. El PIB generat a Cambrils per les activitat turístiques específiques al 2016 va ser de gairebé 250 milions d’euros, que significa un 49% del PIB total estimat pel municipi durant aquest any.

Creixement constant des de 2014

Una altra conclusió important és que des de 2014 el PIB turístic específic hauria experimentat un creixement important al municipi, cosa que hauria implicat un clar guany del seu pes en l’estructura econòmica local, que hauria passat del 43% del PIB al 2014, a l’esmentat 49% al 2016. En termes de cotització en aquests sector, al 2016 van significar quasi 3.900 cotitzants (mitjana inter-trimestral), és a dir, un 50,4% del total d’ocupació coneguda al municipi.

Segons va apuntar Duro, “és complicat mesurar el PIB i fer una estimació del PIB turístic, encara ho és més, perquè abraça molts sectors i només una part d'aquests sectors. Per exemple, al sector de la restauració també hi pot anar un cambrilenc i per tant ja no entraria dins d'aquest PIB turístic”. Per realitzar l'estudi s'ha abarcat el període màxim, des de 2012 a 2016, tot fixant-se en els indicadors que estableix l'OMT (Organització Mundial del Turisme) com poden ser el comerç, el transport, la restauració, l'allotjament, el lloguer, les activitats turístiques específiques, etcètera. En aquest punt, Duro va voler precisar que hi pot haver “una certa infraestimació” en aquest estudi perquè, per exemple, no hi ha calculat l'ús dels serveis sanitaris que poden fer ús els turistes quan visiten Cambrils.

Estudi pioner i innovador al territori

L'encarregat de l'estudi també va recalcar que l'estudi presentat és totalment pioner i innovador al territori. Segons va dir, “això significa que Cambrils es posa a l'avantguarda en generar coneixement com a eina de coneixement i d’orientació de l’estratègia turística”.

En una mateixa línia es van expressar tant l'alcaldessa com la regidora de Turisme, destacant que es tracta d’un estudi pioner, perquè és el primer cop que es fa un treball d’aquestes característiques a nivell provincial, i no hi ha gaires exemples tampoc a nivell de tot Catalunya. A més, Mercè Dalmau va comentar que des del Patronat de Turisme, els empresaris turístics i tots els membres del Consell Rector, es valora molt positivament l’encàrrec d’aquest estudi amb un objectiu clar: poder disposar de dades objectives que reforcin la imatge de l’activitat del turisme com a motor de l’economia del municipi.

Per la seva part, el responsable del Laboratori d’Innovació i Intel·ligència Turística del Parc Científic i Tecnològic de Turisme i Oci de Catalunya –Jordi Calabuig– va voler fer un doble agraïment: per un costat, la confiança depositada per l'Ajuntament de Cambrils en el Parc Científic i Tecnològic i, per altra banda, “la sensibilitat de Cambrils per buscar sempre el detall i objectivar el fet turístic. Es tracta d'un estudi novedós, no teníem el bagatege per a fer-ho, però ha estat liderat per una persona amb experiència”.

Presentació de l'estudi, ahir al matí al Centre Cultural. D'esquerra a dreta: Juan Antonio Duro, Camí Mendoza, Mercè Dalmau i Jordi Calabuig

 

Comenta aquest article