Infraestructures
Adif diu als alcaldes que desmantellarà l'actual traçat ferroviari quan entri en funcionament el Corredor del Mediterrani
En la reunió que es va mantenir ahir a Madrid entre alcaldes i representants del govern espanyol no es va voler donar cap termini a la posada en marxa del nou traçat ferroviari
Les instal·lacions ferroviàries entre Salou i Vandellòs i l’Hospitalet de l’Infant es desmantellaran de manera immediata un cop entri en funcionament el Corredor del Mediterrani. Aquest ha estat el compromís que ha adoptat el secretari d'Estat d'Infraestructuras, Transporte y Vivienda, Julio Gómez-Pomar, acompanyat dels representants d’ADIF, Renfe i de la Subdelegació del Govern a Tarragona, en una reunió que va tenir lloc ahir al matí al Ministeri de Foment, i a la qual van assistir l’alcaldessa de Cambrils, Camí Mendoza; i els alcaldes de Salou, Pere Granados; de Mont-roig del Camp, Fran Morancho; i de Vandellòs i l’Hospitalet de l’Infant, Alfons Garcia.
En la reunió d’ahir, hi van assistir, a més dels alcaldes i del secretari d’Infraestructures de l’Estat, el president d’ADIF, Juan Bravo; la directora general de Explotación y Construcción de ADIF, Isabel Pardo; el secretari general d’Infraestructures, Manuel Niño; el subdelegat del Govern de l’Estat a Tarragona, Jordi Sierra; el director de Operaciones de Renfe, Francisco Minayo de la Cruz; i el subdirector general de Planificación Ferroviaria, Jorge Ballesteros.
Desmantellament immediat i projecte per integrar el traçat en l’entorn
El desmantellament de la infraestructura ferroviària consistirà en l’aixecament físic de les vies, les catenàries i les travesses, i anirà a càrrec de l’empresa pública Emfesa mitjançant un contracte directe, segons ha precisat Isabel Pardo, directora general de Explotación y Construcción de ADIF.
Paral·lelament es redactarà un projecte per integrar el traçat en l’entorn amb l’objectiu de garantir el compliment de la declaració d’impacte ambiental previst en la posada en marxa del Corredor del Mediterrani, que segons es preveu entrarà en servei en els pròxims mesos tot i que en cap moment es va precisar quan seria. Aquest projecte, la redacció del qual es traurà a licitació pública el mes de juny, també ha de servir per salvar l’efecte barrera, creant nous punts de pas en el traçat, afavorint la permeabilitat, la recuperació de la cota 0 i la integració en el paisatge, tal com han argumentat des del Ministeri.
Grups de treball per redactar el projecte d'integració
Per a redactar aquest projecte es crearan grups de treball entre els serveis tècnics del Ministeri i cadascun dels ajuntaments. Amb aquests grups es pretén tenir en compte el criteri i necessitats dels municipis afectats, així com estudiar mesures provisionals a aplicar un cop desmantellada la via i mentre no s’executi el projecte d’integració amb l’entorn. Tot i que no s’ha precisat el termini, la redacció d’aquest estudi es podria perllongar un any.
La unió dels quatre alcaldes, la seva preocupació i insistència per aconseguir el desmantellament de la infraestructura ferroviària ha estat clau per arrencar aquest primer compromís. La propera fita serà que aquests grups de treball proposats pel Ministeri es constitueixin el més aviat possible.