Ple
Aprovat l'organigrama de la RLT
La proposta organitzativa del personal de l'Ajuntament ha tirat endavant sense el recolzament de l'oposició
Després d'un debat de gairebé dues hores, es va aprovar l'organigrama de la RLT -Relació de Llocs de Treball-, en el Ple d'ahir dilluns, amb els vots del govern a favor i els de tota l'oposició en contra. Tal i com va apuntar l'alcaldessa, Camí Mendoza, la RLT pretén "quantificar els llocs de treball per tal que hi hagi una coherència retributiva". És a dir, ordenar i classificar tot el personal municipal (tant de l'Ajuntament com dels seus organismes autònoms i ens dependents) i poder establir així uns sous coherents.
Aprovat l'organigrama sense suports
Les queixes de l'oposició van seguir dos eixos: en primer lloc, van criticar "la manca de transparència". L'empresa contractada per l'Ajuntament per dur a terme la RLT havia proposat tres maneres d'organitzar laboralment el consistori (d'entre les quals el govern en va escollir una), i l'oposició va queixar-se que no se'ls havia proporcionat la informació pertinent sobre les altres dues opcions. "Hi ha d'haver una justificació sobre perquè és millor aquesta organització i no una altra", va manifestar el regidor del PP David Chatelain. També va afegir que no hi havia hagut debat al voltant de la proposta escollida perquè, pel que fa a les quinze al·legacions que va presentar el mateix Chatelain, només havia rebut "una sola resposta en bloc i molt generalista. Si faig quinze preguntes, vull quinze respostes". Chatelain va resumir la seva argumentació en què la intenció del govern era "camuflar la gestió d'aquest document, imposant el seu criteri en aquest procés poc transparent". En la mateixa línia, la regidora no adscrita Cinta Ballesté va fer palesa la seva preocupació perquè "no veu clar com està feta aquesta RLT" i perquè, en resum, "l'oposició no té prou informació". Igual que el regidor de l'NMC Oliver Klein, que va demanar "que es tinguessin en compte les peticions dels treballadors" en aquesta proposta "aprovada i gens debatuda".
Aquesta manca d'informació i de debat deriva, per al regidor de l'AdC Ivan Sanz, en un document que no recull les necessitats dels treballadors i que és un "rentat de cara". El govern va mantenir que es tractava d'una proposta que havia tingut la vocació de comptar amb el màxim consens possible, tant de l'oposició com de les organitzacions sindicals i dels treballadors de la casa. "Entenem que l'organigrama és acceptat per la majoria dels treballadors perquè, d'un total de 400, només hem rebut 25 al·legacions", va defensar el regidor d'Hisenda i Personal Jaume Gila. Sanz va matisar que hi havia al·legacions que englobaven un col·lectiu de persones, no només una, i que en total, sumant aquestes al·legacions col·lectives, eren 150 les persones en contra d'aquest organigrama. "Si això per a vostè és un èxit...", va concloure Sanz.
Primera fase d'un total de tres
Les altres crítiques van girar al voltant de l'incompliment dels terminis establerts per a cada fase de la RLT. "Fer aquesta RLT costa 40.000 euros i han tardat sis vegades més del temps planificat. Estem a juliol de 2018 i només han aprovat una part de la primera fase, i n'hi ha tres. Els queda un any de mandat i en dos anys només han aprovat l'organigrama", va sostenir el regidor de Ciutadans Imanol Rico. El regidor d'Hisenda i Personal, Jaume Gila, va rebatre les queixes pel que fa al compliment dels terminis defensant que es tracta d'un tema complex en què "van sorgint propostes i aportacions, i no volem fer-ho a corre-cuita només perquè sobre el paper hi hagi escrit que s'ha d'acabar el gener del 2019"; argument que va ser rebutjat per Rico: "A corre cuita? Si han tardat dos anys per fer el que s'hauria d'haver fet en dos mesos".
L'alcaldessa, just abans de procedir amb la votació que conduiria a l'aprovació de l'organigrama de la RLT només amb el suport del govern, va defensar que es tractava "d'un primer pas molt important i que no havia estat gens fàcil. És un deute que tenim amb els treballadors".
La següent fita d'aquest entrellat serà descriure detalladament cada lloc de treball, seguint una sèrie de barems, per tal de poder establir les càrregues administratives que comportaran cadascun d'aquests llocs de treball.
L’Apunt
Poca transparència i poc debat, les crítiques de l'oposició a la RLT
Amb l'aprovació d'ahir de l'organigrama, falta fer la descripció dels llocs de treball per acabar la primera fase de la RLT. Després, quedaran dues fases més que, en principi, haurien d'estar enllestides el gener del 2019. En conclusió, un procés que l'oposició titlla de "poc transparent" i "poc debatut"