§ Manel Morell [president de lAssociació dHostaleria de Cambrils]
Hem passat la temporada destiu amb una valoració excel·lent, molt positiva
§
Un any més hem passat la temporada destiu amb una valoració excel·lent. Els mesos de juliol i agost han anat molt bé com cada any. També vam tenir una Setmana Santa molt bona i hem tingut la primera quinzena del mes de setembre molt bona. Per tant, faig una valoració molt positiva de com ha anat la temporada. Seguim tenint els mateixos problemes que tenim cada any, com el problema de laparcament. Però no obstant, tot i això, jo sempre dic que a Cambrils estem de moda. Pel que fa a la clientela, Manel Morell explica que podríem dir que un 80 per cent és turista espanyol i de la resta ha tornat a pujar el turista francès, i hem tornat a veure més alemanys que feia anys que no vèiem. En relació al poder adquisitiu del turista que ve a Cambrils, Manel Morell va explicar que potser hem venut coses més cares. Per exemple en vins, nhem venut menys quantitat, però més cars. I crec que el poder adquisitiu ha pujat una mica. Daltra banda, també va explicar: crec molt en el que està fent la nostra administració, que és anar a fires, anar a congressos. Com més coses fem aquí a Cambrils més rebombori farem i més sen sentirà a parlar, de Cambrils. I sobretot no hem de deixar mai el mercat estatal, que és més del 80 per cent de gent que ens ve, sigui perquè tenen vivenda aquí o perquè els atrau Cambrils. No lhem doblidar mai. I cal recalcar una cosa, que és el problema de laparcament, en què ens hi hem de posar entre tots per solucionar-ho. I sobretot, Cambrils net!.§ Isabel Basora [presidenta de la Unió de Botiguers de Cambrils]
La venda il·legal és una lluita i un problema molt fort, que cada vegada va a més i enguany ha anat a molt!
§
Aquest estiu ha sigut una mica irregular quant a comerç, amb una tendència una mica a la baixa. Quant a gent, nhi ha hagut molta, però quant al poder adquisitiu, les despeses han baixat i això ha repercutit en les vendes. Pel que fa al perfil de la clientela, la tendència en els darrers anys és que cada vegada hi ha més francesos. Els francesos tomben més i potser són més semblants al turisme estatal. Aquest turisme que tenim des de sempre ve principalment dAragó, del nord de la península i de Lleida, que compra i que acostuma a ser fix de cada estiu. I laltre gran problema destacat de lestiu, la venda il·legal: una lluita i un problema que tenim molt fort. Moltes famílies van de vacances amb un pressupost determinat en relació al seu nivell adquisitiu. La gent que compra a aquests venedors són diners que sestalvien i després poden gastar-sho en una altra cosa. No només es tracta del problema de les imitacions i les marques, perquè comprant aquests productes es poden comprar tres o quatre jerseis en comptes de comprar-sen un. Aquesta gent fa des dun massatge a la platja, fins a tot tipus de serveis; per tant, això ens fa mal a tots. És un problema que cada vegada va a més i enguany ha anat a molt. Sí que hi ha hagut un increment policial, però com que lincrement de venedors ha sigut tan bestial, no donen a labast. En canvi, Salou ha suprimit bastant el problema amb una vigilància constant i un increment de les multes. Pel que fa a les pèrdues referents a la venda il·legal, jo crec que els pressupostos de les famílies han destinat entre un 10 i un 20 per cent a aquest tipus de vendes i serveis il·legals.§ Berta Cabré [presidenta de lAssociació de Càmpings de Cambrils]
La temporada ha cobert les expectatives que esperàvem
§
La temporada ha anat molt bé, ha cobert les expectatives que esperàvem i ha seguit una línia molt similar a la de lany passat; a més, el bon temps ens ha ajudat moltíssim. Enguany sha vist un increment de demanda en lallotjament a bungalous, i això fa que cada cop més ens ajudi a desestacionalitzar les estades als càmpings. La major ocupació de la temporada va estar concentrada entre el 15 de juliol i el 20 dagost, tot i que la temporada ha anat aguantant força bé fins al 15 de setembre. Tot i el bon temps que ha fet durant tota la temporada, exceptuant el fort temporal de mitjans dagost, Berta Cabré explica que no ens va afectar excessivament, pel fet que ja teníem els clients aquí, perquè eren els dies forts. En general a cap dels càmpings li va fer excessivament mal. Pel que fa al tipus de clientela, un 50 per cent és turisme estatal i laltre 50 són estrangers, però això també depèn de cada càmping. El que sí podem dir és que el client del càmping és un perfil de client familiar i la nostra tendència és que vinguin famílies amb nens. En relació al nivell adquisitiu, els clients tenen un bon nivell adquisitiu o normal, ni més ni menys que un hotel o un apartament. Potser fa uns anys qui anava als càmpings anava amb un poder adquistiu més baix o hi anava perquè era més econòmic, però en els darrers anys el perfil del client ha canviat força i el que va de càmping ho acostuma a fer pel valor afegit que dóna: unes vacances diferents al dia a dia, en les quals els nens poden estar a laire lliure, la convivència que es fa i els serveis que ofereix. Sha convertit en un estil diferent de vacances.§ Agustí Vilella [president de lAssociació dApartamentistes de Cambrils]
Portàvem uns anys en què el sector dels apartaments anava aguantant o a la baixa, enguany la temporada ha anat millor
§
La temporada ha anat millor. Portàvem uns anys en què el sector dels apartaments anava aguantant o anava a la baixa. I enguany sha produït una mica de remuntada; per tant, hem de dir que ha anat bé. La segona quinzena de juliol i la primera dagost al màxim, això és així sempre, i enguany hem tingut pràcticament el 100 per cent. El turisme que ocupa apartaments a Cambrils es fa a través de contactes directes, la majoria treballem daquesta manera. Amb una clientela molt fidelitzada, cada agència tenim els nostres clients. I jo diria que el perfil daquest fa molts anys que està molt definit, que és: un 50 per cent de lEstat i del 50 per cent que vénen de lestranger, la meitat són francesos i laltra es reparteix entre belgues, alemanys, suïssos i italians. De cara a properes temporades, Agustí Vilella va explicar que hem de millorar tant a nivell de les empreses com a nivell de poble. És lúnic que es pot fer i el que sha de fer. La millora de serveis sempre va de la mà de dos factors: un, lexigència del client, i laltre, les ganes de millorar que té lestabliment. Però aquest és un mercat molt imprevisibe, no texpliques les causes reals de per què fa uns anys estava més fluix i enguany sha recuperat. És un mercat molt volàtil que depèn de moltes coses. A banda, Agustí Vilella també va explicar que la falta daparcament continua sent un problema, però, és clar, si tenim turisme és perquè hi ha cotxes i el 80 per cent del turisme del qual ens beneficiem és turisme de cotxe propi, i a tots ens encanta aparcar davant don anem. També hem de millorar la neteja tot i que sha de reconèixer que Cambrils ha millorat moltíssim en els darrers anys però podria estar millor.