Ordenances fi
L'equip de govern congela l'IBI i la taxa d'escombraries per a l'any 2019
El ple ordinari del passat divendres va aprovar inicialment les Ordenances fiscals i preus públics per a l'any vinent. La proposta presentada per l'equip de govern no va rebre el vistiplau dels grups de l'oposició que hi van votar en contra
El ple ordinari del passat divendres va aprovar inicialment les Ordenances fiscals i preus públics per a l'any 2019. La proposta presentada per l'equip de govern no va rebre el vistiplau dels grups de l'oposició que hi van votar en contra. El regidor d'Hisenda –Jaume Gila– va ser l'encarregat de presentar la proposta del govern que, en línies generals, presenta una congelació general dels principals tributs com l'IBI i la taxa d'escombraries i gairebé cap modificació en la resta d'ordenances. Segons va manifestar Gila, “mantenim el compromís de no augmentar l'IBI i no incrementar la taxa de residus i, avancem cap a un model de fiscalitat progressiva en el què els contribuents paguin en funció de la seva capacitat econòmica”. En aquesta línia, tal com va dir, el govern ha introduït elements de progressivitat en les taxes, com és el cas de les llars d’infants municipals, que aquest curs 2018-2019 ja han inclòs un sistema de bonificacions vinculades a la renda. Una “política de tarifació social amb una imposició més progressiva amb l'objectiu d'assolir una fiscalitat més equitativa” va afegir Gila.
El regidor d'Hisenda va apuntar algunes modificacions com la reducció de les tarifes en els serveis de teleassistència, el menjar a domicili i tardes al casal. En els tres casos s’ha ampliat el ventall d’exempcions i el tram d’ingressos perquè es puguin acollir més persones a les bonificacions i s’han reduït les tarifes a tots els trams amb una mitja de l’ordre del 45%, fet que suposa que siguin serveis majoritàriament subvencionats. D’altra banda, l’espai familiar de 0 a 3 anys passar a ser gratuït perquè més infants es puguin acollir a aquest servei de millora de prevenció de risc durant curs escolar.
Sobre la bateria de propostes presentada pel PP a finals d'agost, el regidor d'Hisenda es va limitar a dir que “no les hem pogut incloure perquè van ser presentades el 29 d'agost. Ho estudiarem en el període d'al·legacions”.
Cinta Ballesté (no adscrita): "Quan parlen de transparència s'ho podrien estalviar"
En el torn d'intervencions de l'oposició, la regidora no adscrita –Cinta Ballesté– va criticar l'immobilisme de l'equip de govern i que, “quan parlen de transparència s'ho podrien estalviar”.
Ivan Sanz (AdC): "Aquest document és l'exemple del seu mandat: inoperància, immobilisme, manca d'idees i manca de projecte de ciutat”
Per la seva part, el portaveu de l'Assemblea de Cambrils –Ivan Sanz– va agrair algunes reduccions en diferents tarifes, però també va afirmar que, “aquest document és l'exemple del seu mandat: inoperància, immobilisme, manca d'idees i manca de projecte de ciutat”. Sanz va criticar que les modificacions només són de caire tècnic i, per això “no tenim cap marge de maniobra”. De fet, no es poden fer al·legacions quan no hi ha cap modificació.
David Chatelain (PP): "O vostè és un cínic o és un ignorant"
A continuació va ser el torn del portaveu del PP –David Chatelain– qui es va mostrar molt crític amb la intervenció de Gila. Adreçant-se a l'alcaldessa li va preguntar: “vostè és conscient de les intervencions del senyor Gila? Que no sap com funciona la seva regidoria! Les propostes es poden incorporar en qualsevol moment. No som un departament de l'Ajuntament, som un partit polític que presenta alternatives. A més, vostè ignora com funciona el procediment de les ordenances: només es pot al·legar allò que es modifica. O vostè és un cínic o és un ignorant. Em diu que al·legui. A què he d'al·legar? Un mes abans li he presentat mesures que estem a temps d'introduir ara. No tenen cap interès en contactar amb nosaltres... Ni una trucada! Li he posat en safata un seguit de modificacions perquè facin alguna cosa. No fan absolutament res!”. Chatelain va explicar la seva proposta d'ordenances, tal com havia fet un dia abans en roda de premsa.
Imanol Rico (Cs): “És més fàcil mantenir la pressió fiscal que treballar per buscar subvencions per al municipi”
En una mateixa línia crítica es va manifestar el portaveu de Ciutadans –Imanol Rico– qui també va criticar que si l'equip de govern no presenta cap modificació a les ordenances, l'oposició no pot fer al·legacions. Rico es va referir al document de propostes que van presentar el setembre de 2017 i que també van “tombar” des de l'equip de govern. També va criticar que, “és més fàcil mantenir la pressió fiscal que treballar per buscar subvencions per al municipi”.
Oliver Klein (NMC): “Han fet el mínim esforç. No rebaixen la pressió fiscal, però ofereixen serveis pitjors”
Des de l'NMC, Oliver Klein també va criticar la proposta presentada pel govern. Sobre els principals tributs, Klein va manifestar que, “s'ha mantingut l'IBI; no s'han atrevit a baixar-lo quan sí es podia haver fet. Pel que fa les escombraries, creiem que no es cobreixen els costos del contracte del servei. S'han produït molts problemes i moltes queixes, sobretot a l'estiu”. Segons Klein, “han fet el mínim esforç. No rebaixen la pressió fiscal, però ofereixen serveis pitjors”.
A totes les crítiques de l'oposició, el regidor d'Hisenda va contestar que: “diuen que volen serveis de qualitat i per això es necessiten ingressos. El més fàcil seria rebaixar impostos, però som responsables. Aquesta no és una proposta improvisada ni gratuïta. Seguim sense incrementar la pressió fiscal i mantenim serveis. Som realistes”.
L'oposició va criticar l'escassa resposta del regidor d'Hisenda. Ivan Sanz de l'AdC li va demanar que hauria de contestar de manera més acurada, “perquè no genera cap debat i es limita a llegir el que porta escrit de casa”. En una línia similar, David Chatelain del PP va dir que, “això sembla el dia de la marmota. Hem fet moltes propostes i no hem rebut cap resposta en positiu. Quina és la seva política? En tenen alguna? Donem aquest mandat per acabat, perquè això no dóna per a més”. Des de Cs, Rico va criticar “la falta de respecte als portaveus perquè s'ha ventilat la resposta en 10 segons. Parla de serveis de qualitat. Quins serveis de qualitat està donant aquest govern? Vostè està al carrer? Parla amb la gent?”.