Cultura

Conferència

Una reforma del sistema educatiu basat en la neurociència, eix de la conferència de Daniel Liviano dins el cicle Veus Cambrilenques

Per Lluís Rovira i Barenys

Un moment de la conferència de Daniel Liviano, ahir, al Centre Cultural
Un moment de la conferència de Daniel Liviano, ahir, al Centre Cultural | Lluís Rovira i Barenys

El Centre Cultural va acollir la conferència "Per una reforma profunda del Sistema Educatiu", a càrrec de Daniel Liviano Solís, professor de Matemàtiques i Estadística de la Universitat Oberta de Catalunya i emmarcada dins el cicle Veus Cambrilenques, que organitza el Campus Extern de la URV i el Museu d'Història de Cambrils

Daniel Liviano va fer servir la pel·lícula "El club dels poetes morts" com a fil conductor per a explicar les seves tesis de com ha de ser i com no ha de ser l'educació. En el decurs de la conferència va mostrar petits fragments de la pel·lícula per a il·lustrar-ho. Liviano es va basar en la neurociència per a donar explicació a les seves tesis i va aprofitar per explicar el paper dels diferents neurotransmissors en el comportament de la persona i, sobretot, en l'aprenentatge, "qualsevol reforma del sistema educatiu ho ha de tenir en compte i s'ha de basar en la neurociència, és a dir, en les bases neurobiològiques de l'aprenentatge", va dir.

El sistema de "classes magistrals"

Segons Daniel Liviano, el sistema educatiu actual es fonamenta en el sistema de "classes magistrals" que significa que el docent transmet la informació de forma unidireccional i l'alumne adopta el rol passiu sense tenir en compte que els conceptes de "interval d'atenció" i el de "ritme d'aprenentatge" són diferents per a cada persona. Liviano va explicar que "ens hem basat en un sistema de memorització i és útil però no és únic. Val la pena? penso que cal millorar-lo". Finalment, Daniel Liviano va aportar solucions com a alternatives docents, "una d'elles és l'aprenentatge actiu en el que l'estudiant passa a tenir un rol actiu a l'aula". També va contemplar l'aprenentatge semipresencial o mixt i, també, l'aula invertida, "que consisteix a invertir els rols i les tasques que es fan a casa i a l'aula". Finalment va apel·lar al pensament crític, "s'ha de fomentar moltíssim a l'escola. Un estudiant crític i escèptic s'ho qüestiona tot. Té una opinió pròpia i no es deixa manipular ni adoctrinar".

 

 

Comenta aquest article