Informació general

S'aprova el projecte de protecció i restauració ambiental del tram final de la riera de Riudecanyes

Per Berta Ruiz



Aspecte de la llacuna del tram final de la desembocadura de la riera de Riudecanyes
El ple ordinari d'ahir al vespre va aprovar el projecte de protecció i restauració ambiental de la riera de Riudecanyes, en el tram comprès entre el pont de la via fèrria i la desembocadura al mar.

El regidor de Medi Ambient -Salvador Matas- va ser l'encarregat d'explicar els detalls d'aquesta nova actuació que s'ha de fer a una de les rieres del municipi, després d'haver regenerat durant aquest mandat el barranc de la Verge del Camí. Segons va explicar Salvador Matas, "hem tingut repetides converses amb el govern de Mont-roig del Camp, per consensuar el projecte que afecta als dos municipis", ja que aquesta es troba al límit del terme municipal de Cambrils i la població veïna. Salvador Matas va explicar que l'any 1995, el Departament de Medi Ambient de la Generalitat va elaborar un primer projecte de restauració i regeneració, tot i que "aquest va quedar sobre la taula, oblidat, per manca de finançament".

Des de fa temps però, el pas de la riera de Riudecanyes a l'alçada del carrer de la Rosa dels Vents, ha creat una franja en la què l'erosió natural de la riera va afectant aquesta zona i fa que s'acosti al carrer. Segons Matas "quan hi ha una rierada, aquesta franja es va reduint, i els veïns ja havien reclamat solucions efectives a aquesta situació, ja que podia comportar un perill pels habitatges". D'aquesta manera, partint d'aquesta problemàtica i de la preocupació per regenerar aquestes rieres com a àmbits naturals, "ens vam dirigir a la Direcció General de Costes del Govern de l'Estat, plantejant aquesta actuació complementària tenint en compte les obres que s'han de fer al passeig marítim de ponent". Es va arribar a un acord amb el Ministeri de Medi Ambient -que s'encarregarà del finançament de l'obra- mentre que l'Ajuntament s'ha encarregat de l'elaboració del projecte.

Regeneració i recuperació de la riera

L'àmbit d'actuació que es planteja en aquest projecte, contempla una franja de 700 metres, entre el pont de la via fèrria i la desembocadura al mar. Per una banda, es realitzaran obres "dures" per a l'arranjament del desguàs de l'aigua a l'alçada de la via del tren, ja que es troba en mal estat, amb blocs de ciment i grans desnivells. L'altra actuació consistirà en la construcció d'una escullera d'uns 100 metres, a l'alçada del tram de major erosió -proper al carrer de la Rosa dels Vents-. A banda d'això, es conservarà i es protegirà la llacuna natural de la desembocadura, -inclosa en el catàleg de zona humides de Catalunya-.

Es faran tasques de desbrossament i neteja d'abocaments i, també, es replantarà una part amb espècies autòctones de la zona. Amb aquesta actuació s'ha previst construir un carril bici i un passeig de vianants. Amb això, es vol convertir aquest espai en una zona verda per a l'ús de la ciutadania, que juntament amb la instal·lació d'espais de descans i elements lúdics per a la canalla, convertiran aquesta zona en un espai més per al lleure. Segons Matas, "és un projecte molt mediterrani, amb el què s'aconsegueix regenerar i protegir els valors mediambientals de la zona, es resolen els problemes d'inundabilitat produïts per l'erosió de la llera i es crea un nou espai verd per al ciutadà". El pressupost de l'obra és de 1.438.000 euros.


Comenta aquest article