Ensenyament
El rap a les aules dels instituts cambrilencs com a eina per prevenir la islamofòbia
L'objectiu del taller, impartit pel raper Joel Prieto del col·lectiu Versembrant, és treballar valors per a la no discriminació, la convivència i la cultura de la pau
El rap va entrar, ahir, a les aules de l’institut Ramon Berenguer IV com a eina per prevenir la islamofòbia i fomentar la consciència crítica dels més joves. La d'ahir va ser la primera de les 21 sessions programades des d’aquest mes de gener fins al proper mes de maig amb alumnes de tercer i quart de tres instituts –institut Ramon Berenguer IV, institut Cambrils i institut La Mar de la Frau– i la Unitat d’Escolarització Compartida (UEC)
El taller, impartit pel raper Joel Prieto del col·lectiu Versembrant, compta amb la col·laboració de l’Escola Municipal de Música, i forma part de les accions del Pla Educatiu d’Entorn de Cambrils. Segons va explicar Joel Prieto a revistacambrils.cat, "és un format molt atractiu de cara al jovent i és l'excusa per treballar valors per a la no discriminació. Primer es fa una petita introducció tècnica sobre com es pot escriure un rap –a nivell rítmic i literari–, i, posteriorment es fa un debat per saber què saben els alumnes sobre la temàtica, en aquest cas sobre la islamofòbia. L'objectiu és fer-los reflexionar sobre els falsos rumors existents i fomentar l'esperit crític". Prieto va destacar que al final del taller, cada centre tindrà una cançó de rap sobre aquesta temàtica.
Per la seva part, el regidor d'Ensenyament –Alejandro Garcia– va comentar que, "l'any passat ja vam encetar diferents programes a primària –expressió corporal i artística– i, enguany vam creure oportú ampliar les activitats a secundària. Després de la malaurada experiència viscuda a Cambrils (els atemptats d'agost de 2017), ens semblava oportú treballar els conceptes de cultura de la pau, d'inclusió i convivència. Vam tenir coneixement d'aquest taller i el vam trobar molt oportú per aquesta edat en la què s'està formant la consciència dels nostres joves i tenen un gran esperit crític. Hem de confiar en la seva capacitat d'analitzar i d'aportar de la seva visió del món. Aquests tallers són molt encertats i de creixement, tant per als alumnes com per als educadors".
Potenciar al creativitat artística i la reflexió crítica
El projecte busca potenciar la creativitat artística a tots els nivells (musical, escrita i visual) entre la gent jove, i a la vegada fomentar la capacitat de reflexió i crítica davant situacions de discriminació, com pot ser la islamofòbia. Els tallers es divideixen en tres blocs: tallers de rima, tallers de producció musical i tallers d’art plàstic urbà. Els alumnes coneixeran els conceptes elementals de la música rap: rima, estructura, instrumental, recursos literaris, ritme. En la part pràctica, hi haurà escriptura individual o en grup, i procés creatiu, encaixant versos i estrofes. I finalment, estructuraran una cançó i faran una gravació col·lectiva.
Cada taller, que consta de dues o tres sessions, comença amb una petita part introductòria, amb breus pinzellades històriques per tal de posar en context i familiaritzar l’alumnat amb la problemàtica a treballar. Posteriorment, es passa a la part pràctica a través de dinàmiques i del treball creatiu.
Aquest taller és una de les accions del Pla Educatiu d’Entorn, que aquest curs també inclou cursos d’àrab, un projecte educatiu amb tècniques d'estudi assistit als instituts, la preparació de la festa de l'alumnat de sisè, i tallers de tècniques d'estudi assistit en horari extraescolar a cicle mitjà de primària i a 1r i 2n d'ESO.
L’Apunt
Versembrant, una escola itinerant que fomenta la consciència crítica del jovent
Versembrant és una escola itinerant, un projecte que pretén fomentar la consciència crítica del jovent, mitjançant l’art urbà i el hip hop. Els tallers de rap, de producció i d’arts plàstiques (sobre racisme, xenofòbia o sexisme, entre altres) aspiren a posar l’estètica al servei de la crítica.
L’any passat va guanyar el premi Lluís Carulla 2018, convocat per la Fundació Carulla, que persegueix estimular i fer viables projectes culturals que ofereixen respostes als reptes plantejats per la societat catalana actual. El guardó s’adreça a creadors de projectes culturals concebuts amb una clara vocació transformadora.
La seva proposta educativa té com a destinataris l’alumnat que cursa l’educació secundària (ESO, Batxillerat i FP), així com joves de tot tipus de centres educatius, centres residencials o d’educació en el lleure, entre altres. També ofereix formació i eines per als professionals i persones que conformen l’entorn educatiu.