Transparència
L'Ajuntament inicia l'elaboració de l'Ordenança de Transparència i Bon Govern, una iniciativa pionera a Catalunya
Des de l'aprovació de la normativa estatal i autonòmica, entre 2013 i 2014, l'Ajuntament de Cambrils ha desenvolupat el Portal de Transparència, el Portal de Dades Obertes i el Portal de Pressupost Obert
L'Ajuntament de Cambrils fa un pas més en matèria de Transparència i bon Govern. De fet, ja està en marxa l'elaboració de l'Ordenança de Transparència i Bon Govern de l'Ajuntament de Cambrils –una iniciativa pionera a Catalunya–. Així ho ratificaven tots els grups polítics del consistori –per unanimitat–, al ple del passat 29 de març, en el què es feia l'aprovació inicial d'aquesta ordenança.
Tal com va exposar el regidor de Transparència i Noves Tecnologies –Eduard Pellicer–, d'ençà de la Llei 19/2013 de 9 de desembre i la Llei 19/2014 de 29 de desembre –ambdues de transparència, accés a la informació pública i bon govern–, es va posar una fita important en el funcionament de les administracions públiques. La llei catalana fixa uns estàndards exigents per a totes les administracions en el camp de la publicitat activa, l’obertura de dades, la reutilització de la informació pública, el dret d’accés a la informació, els grups d’interès, el bon govern i el govern obert. Des de l’aprovació de la normativa estatal i autonòmica, tal com va apuntar Pellicer, l’Ajuntament de Cambrils ha desenvolupat el Portal de la transparència municipal, el Portal de Dades Obertes, el Portal Pressupost Obert i ha adequat espais de participació ciutadana entre d'altres. Així mateix ha desenvolupat electrònicament els procediments específics per la sol·licitud i tramitació del dret d’accés a la informació pública dels ciutadans.
Cal disposar d'una normativa municipal específica
Segons va explicar el regidor de Transparència i Noves Tecnologies, “més enllà de la necessitat de continuar treballant tots aquests aspectes esmentats per tal de millorar l’accessibilitat a la informació pública i la qualitat de la mateixa, la funcionalitat dels portals i la seva actualització continua, és necessari disposar de la normativa municipal específica per tal de dotar de major seguretat jurídica a l’actuació municipal, fixar obligacions específiques per l’organització, aclarir o desenvolupar conceptes previstos a la llei i preveure un major desenvolupament d’alguns dels aspectes de bon govern previstos a la Llei 19/2014, de 29 de desembre”. En aquest marc doncs, la Junta de Govern Local –reunida el passat 24 de gener– va acordar constituir una comissió d'estudi encarregada de l'elaboració de l'avantprojecte d'Ordenança de Transparència i Bon Govern de l'Ajuntament –integrada per tots els grups municipals, regidors no adscrits i tècnics municipals–. Aquesta comissió va aprovar, el passat 13 de mar, l'avantprojecte d'Ordenança.
Els objectius de l'Ordenança són bàsicament els següents: Regular el règim de la informació pública establint els drets i deures de la ciutadania i fixant els mitjans d’accés a la informació pública; definir el catàleg d’informació mínima d’obligada difusió en el Portal de la Transparència i altres obligacions específiques de publicitat activa; establir els principis bàsics de bon govern; o regular el procediment per a l’elaboració del Pla de mandat i rendiment de comptes a la ciutadania, entre d'altres qüestions.
Suport de tots els grups del consistori
Tots els grups del consistori es van mostrar favorables a la proposta. Del PP, David Chatelain va apuntar que “són mesures per netejar la imatge i recuperar la confiança del ciutadà. Es tracta d'una iniciativa pionera a Catalunya; però ens queda molt per fer quant a la implementació”. El regidor de Cs, Imanol Rico, va agrair la tasca i la feina realitzada pels tècnics de la casa i va demanar que es compleixi amb tots els objectius fixats. Finalment, el regidor de l'NMC –Oliver Klein– va afirmar que, “es tracta d'un debat constructiu i una Ordenança en la que tots hi vam contribuir”, però, “el més important és que es compleixi per part de tots”.