Informació general

Entrevista a Joan Mas, director general d'Administració Local en el govern de Pasqual Maragall

Per Lluís Rovira i Barenys, Josep Maria Ferrando



Joan Mas al despatx que ha ocupat al Departament de Governació i Administracions Locals, situat a la Via Laietana de Barcelona
El regidor cambrilenc Joan Mas va ser nomenat el mes de maig director general d’Administració Local, de la mà del tarragoní Xavier Sabaté, fins fa pocs dies conseller de Governació al govern de Pasqual Maragall. Joan Mas va accedir a aquest lloc després de la crisi de govern que va expulsar ERC del tripartit. Revista Cambrils el va entrevistar al seu despatx de la Via Laietana poques setmanes abans del canvi de govern. Després d’aquests mesos de feina, Joan Mas se sent satisfet de la tasca portada a terme, tot i el poc temps que ha tingut per desenvolupar els objectius que es va fixar al prendre possessió. Joan Mas no ha estat sol, el cambrilenc Carles Forment també ha deixat uns mesos la seva tasca a l’Ajuntament per ser l’home de confiança del regidor cambrilenc a Barcelona.

Aquests mesos com a director general d’Administració Local quines coses has pogut impulsar?

Han estat sis o set mesos molt intensos per al departament, ja que hi ha recaigut la responsabilitat de tirar endavant el referèndum sobre l’Estatut i les eleccions autonòmiques. Pel que fa a la meva direcció general, que inclou els 946 municipis, les 41 comarques, les 58 entitats municipals descentralitzades i les quatre Diputacions, ha generat molta activitat. S’han aprovat i gestionat els fons europeus Feder del 2006, que són els diners que vénen de la Comunitat Europea, destinats al món local, per un import de 6,4 milions d’euros. També hem gestionat el PUOSC del 2006 –tot el que ja estava en tràmit– i hem aprovat el POUSC del 2007, per un valor de 138 milions d’euros, ara a l’octubre, abans que hi haguessin les eleccions. Això ha representat un esforç molt important perquè s’han presentat 1.200 al·legacions. Així ara, a l’acabar l’any, tots els ajuntaments estan aprovant els seus pressupostos sabent ja les obres que la Generalitat els ha concedit per al 2007. Ara estàvem començant la planificació del pròxim quadrienni del PUOSC, 2008-2011. També estàvem planificant els fons Feder del període 2007-2013.

Comptes amb una llarga experiència en l’administració local i ara has pogut veure, des de dins, el funcionament de l’administració de la Generalitat, quines són les principals diferències?

L’experiència que he tingut durant aquests mesos, quan la recordi, haurà estat molt enriquidora i agradable. La veritat és que mai m’hauria pensat que hauria tingut l’oportunitat que m’han donat i, a més a més, representant el món local, que és el que jo he treballat durant molts anys. He conegut l’administració des de l’altre costat, el costat en què els ajuntaments ens barallem amb la Generalitat. Ara puc entendre molt més bé aquelles qüestions que abans sempre veia des de l’òptica municipal.

El finançament local, com està?

La problemàtica general és que hi ha molts municipis i més d’un 50% no superen els 500 habitants. Aquests municipis difícilment poden tenir finançament propi per cobrir els serveis que es necessiten sense cooperació mútua. L’altre problema és el dels ajuntaments turístics. Tenim unes puntes de població que no estan previstes en cap llei. A Cambrils mateix tenim 30.000 habitants i durant uns quants mesos n’hi ha més de 100.000. S’han de tenir uns serveis dimensionats per a aquestes puntes: escombraries, llum, aigua, etc. Una altra problemàtica és la dels municipis de muntanya pel tema dels accessos. Tot això s’ha de resoldre de la mateixa manera que la Generalitat ho ha volgut resoldre amb el govern central, traslladant competències cap als ajuntaments però amb el seu finançament. S’haurà de fer una llei de finançament local, que vol dir traspassar competències i això significa milions d’euros. No és lògic que avui en dia els ajuntaments gestionin només el 30% de la despesa pública.

T’has acostumat a anar i venir cada dia de Barcelona?

No. És el tema més difícil d’aguantar. Són gairebé 4 o 5 hores que perds diàriament en trasllats. Si sumes les hores de dedicació aquí, només arribes a casa per dormir. Tens una casa, tens una família i unes obligacions. Canviar de vida és un plantejament que no només afecta un mateix sinó que també afecta tota la gent que t’envolta, amb la qual cosa és difícil prendre aquesta decisió, però m’hauria plantejat viure a Barcelona alguns dies a la setmana si hagués continuat en el càrrec.

Tornaràs a l’Ajuntament?

En principi jo no he deixat de ser regidor. No he exercit les responsabilitats que tenia encomanades, ja que durant aquests mesos ha estat l’alcalde el responsable de tirar-les endavant, a més a més de l’alcaldia. Quan vaig venir aquí vaig venir amb el seu permís. A meitats de desembre tinc el compromís de reincorporar-me a les meves tasques a l’Ajuntament com a responsable d’Obres Públiques i Paisatge Urbà.

Continuaràs a la política local?

Primer es tria el cap de llista, a continuació aquest ha de crear les comissions de treball per elaborar el programa i cap al mes de febrer o març és quan es parla de la resta de la candidatura. Jo tinc compromisos amb la meva agrupació i amb el meu alcalde. Estic a disposició del que em demanin.

Comenta aquest article